• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 18:48:26 följande:
    Knappast.

Det kanske förvånar dig men det finns hyreslägenheter där också.
    Mitt ute på landet? Nej du, om ni bor däremot i en liten by finns det lägenheter. Har aldrig sett lägenheter ute på landet.....om vi menar samma landet. Ni får väll flytta då om det är så hemskt dyrt med mat.
  • Anonym
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 18:33:18 följande:
    Inte för att vara sån men de som skaffar barn vid genomsnittsåldern 31 år går nog väldigt sällan på bidrag i sverige.

Sen håller jag med om att alla inte kan skärpa sig. Många är sjuka psykiskt eller fysiskt och kan inte skärpa sig, så det är tur att socialen finns i sverige för de människor som inte klarar av att ta hand om sig själva eller sin familj. Alla männskor är inte A människor eller föds med silversked i munnen som man brukar säga.  
    Genomsnitt för förstföderskor är 29 år, då är man väl 36 år när barnen börjar skolan.
    Eftersom det är omkring 30% som går på högskola och universitet så är det inte bara högutbildade som får barn vid 29 år. 
  • Anonym

Klart det finns fattiga människor i Sverige. Jag levde länge med 0 kr i inkomst men som tur är så har jag ju en familj som ställer upp. Men jag måste ju säga att är det någonstans jag "vill" vara fattig så är det i Sverige...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:50:41 följande:
    Klart det finns fattiga människor i Sverige. Jag levde länge med 0 kr i inkomst men som tur är så har jag ju en familj som ställer upp. Men jag måste ju säga att är det någonstans jag "vill" vara fattig så är det i Sverige...
    Ja men hade du inte haft din familj hade du fått pengar av soc.
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:48:56 följande:
    eller motsvarande, ja. eller ,menar du att det bara finns lyxbutiker i vissa hålor?
    Landsortsbutikerna ligger mycket högre i pris, där jag bor skiljer det ungefär 20% mot stormarknader, dessutom har de ett mycket begränsat utbud. ICA Basic som det nämns finns det mycket få produkter av.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:54:03 följande:
    Ja men hade du inte haft din familj hade du fått pengar av soc.
    Nej, det hade jag inte alls. Mina föräldrar var inte försörjningsskyldiga för mig men ställde självklart upp när jag nekades försörjningshjälp.
  • Anonym

ja det kanske man gör,men du har tydligen missat att kollat på uppdag granskning om de hemlösa som bodde i sina husvagnar som blev bortmotade utav kommunen.
    samhället vill inte att vi ska leva så.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:56:43 följande:
    Nej, det hade jag inte alls. Mina föräldrar var inte försörjningsskyldiga för mig men ställde självklart upp när jag nekades försörjningshjälp.
    Varför fick du avslag då? Måste funnits en anledning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 18:59:56 följande:
    Varför fick du avslag då? Måste funnits en anledning.
    Ja, enligt dom var jag sjuk och skulle bli sjukskriven men enligt försäkringskassan var jag frisk. Jag hamnade helt enkelt mellan stolarna.
  • Anonym
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:04:58 följande:
    Jag kan inte låta bli att reagera på följande:

Varför försökte du inte själv ordna fram ett par skridskor till din son. Dvs låna ett par genom att ringa runt.

Jag antar att dina barn har en far. Jag tycker att han borde ställa upp med extra pengar om det behövs. Om nu inte underhållet räcker. STäm honom på mer pengar så att era gemensamma barn slipper leva i "fattigdom". 

I ditt inlägg låter det som om samhället ska bekosta dina barns behov. Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget. Om du inte klarar försörjningen då finns det en pappa som ska lägga till pengar till barnens försörjning. 
    Om pappan också har låg inkomst?

Ringa runt och låna utrustning, du kanske inte vet det men många människor har inte den sorts kontakter att de kan låna saker? Jag hade inte några jag kunde ringa till för att låna saker när mina barn var små.
    Många människor har mycket liten släkt, många bor inte kvar i hembygden, många känner bara sina arbetskamrater helt ytligt. 

Det förutsätts alltid att det ska finnas en massa släkt som kan hjälpa till när man är fattig tom. regeringen säger att man kanske behöver ta hjälp av sina föräldrar eller sina barn, de förutsätts då att man har anhöriga som kan avvara pengar.
    Jag har aldrig kunnat få någon ekonomisk hjälp av mina föräldrar när mina barn var små, båda var svårt sjuka och hade låg sjukpenning efter att tidigare varit lågavlönade.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?