• Dr Mupp

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-04-07 08:17:01 följande:
    Att leva en längre tid på riksnormen gör en fattig... Man får aldrig pengar att spara ihop till större inköp.
    Beror på hur ekonomisk man är och gäller inköpet möbler så kan man söka extra bidrag (om man har socialbidrag) till det om man kan visa ett behov tex att soffan gått sönder eller att skolbarnet behöver ett skrivbord att göra sina läxor vid.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-09 02:24:38 följande:
    Har du någon som helst egen erfarenhet av att för en eller ett par socialtjänstemän redovisa alla  inkomster, utgifter och livsföring tre månader bakåt för att du inte fått ihop ekonomin?
    Har du aldrig rannsakat dig själv och din livsföring, kommer du att tvingas göra det vid ett sådant tillfälle.
    Jag har gjort det, har gått på socialbidrag under några perioder. Därför vet jag på kronan hur mycket pengar man får och hur reglerna ser ut. Och jag anser fortfarande inte att man är fattig på socialbidrag. Man har råd med det man behöver och lite till om man är lite ekonomisk. Alla på socialbidrag som klagar på att de inte har råd med ditten och datten sitter med skulder, lån eller missbruk. Det är ett faktum. För annars har man råd med ett normalt liv på socialbidrag. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-09 10:55:33 följande:
    Du påstår att du vet precis hur det är men har bara fördomar att komma med.
    Du känner dej inte fattig men det är du lik förbannat  när du går på soc. Svälj din förbannade stolthet och inse att fattigdom inte handlar om emotionella tillstånd utan mätbara värden.

Du är fattig. Du är fattig.Du är fattig.

Hur ekonomisk du än är finns det saker du inte kan göra som tillhör en basal levnadsstandard. Om du måste gå till tandläkaren kan det kosta många tusen. Soc kan vägra betala med motiveringen att det inte är akut. Det finns regeringbeslut på att en vuxen människa bara behöver 4 tuggtänder! Så du kan tvingas gå med den trasiga tanden tills det blir akut och du får dra ut den.
    Det finns medicin NÖDVÄNDIG medicin du kan tvingas avstå för att den inte ingår i läkemedelsförsäkringen. Nödvändig för att få ett drägligt liv men inte livsuppehållande.

Jo. Du ÄR fattig när du går på soc. Du har haft tur och du känner stolthet men du räknas likväl för FATTIG!

Missbruk och lån va.  Det är så korkat så du vinner dagens pris i det mest idiotiska inlägget.
    Jag var hos tandläkaren när jag gick hos soc och jag betalade det ur egen ficka eftersom det inte räknades som akut. Gick på totalt 7000 kr för två lagningar och en rotfyllning. Jag delade förstås upp behandlingarna och kostnaderna över ett år. Vilket gav en månadskostnad på ca  600 kr (jag betalade dock lite högre summa en del månader och betalade därmed av det snabbare) 

Om vi är fattiga så är fattigdom i Sverige det samma som att inte kunna åka på dyra utlandsresor. Billiga utlandsresor i Europa är dock inget problem, vi får spara bara. Förrförra sommaren var vi i Finland, i år blir det eventuellt Danmark och legoland.
  • Dr Mupp
    Argo skrev 2012-04-09 15:43:30 följande:
    Vill du använda personangrepp så ta dem i PM så slipper vi det i tråden. Min signatur har du.

Ditt on-topic handlar om RB och media. Det för oss tillbaka till mina två frågor till dig:

- Gustav 14, kallad fattig av RB och TS. När han kallas fattig när det enda som brister, så gott allmänheten kan se, är att han inte har råd med hip-hop-jeans av ett visst märke - gynnar, eller missgynnar, det då muhammed 12 som inte får frukost hemma innan han går til skolan?

- RB kommer fram till att 2/3 av de som de kallar "fattiga barn" är av utländsk härkomst. Är det farligt att peka ut detta faktum? Är det diskriminerande?

Vi kan lägga till: är RB:s bedömning av "fattig" rimlig när det får sådana konsekvenser som vi ser i fallet Gustav?

Jag kan skriva det i klartext en gång: jag har inte påstått att det är RB:s fel att media väljer att skriva om avsaknad av jeans. Jag har påpekat att Gustav faller inom ramen för vad RB kallas fattig och att det enda han gett uttryck för som fattigdom är avsaknaden av märkesjeans. 
    Eller i vårt fall, avsaknaden av dyra utlandsresor.

Fattigdomsbegreppet blir urvattnar när sånna som jag och Gustav räknas in i gruppen fattiga.
  • Dr Mupp
    konkelbär skrev 2012-04-09 16:20:55 följande:
    Definitionen av fattig är relativ, men i Sverige brukar man mena "lever på existensminimum" när man talar om fattig. Och existensminimum är samma summa som man får i försörjningsstöd av kommunen (socialbidrag).
    Vilket betyder att är fattiga, men det enda vi inte kan göra är att åka på dyra utlandsresor. 
    Anonym skrev 2012-04-09 16:20:36 följande:
    Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Du är fattig fastän du inte KÄNNER dej som det. Utlandssemestrar är en halmgubbe för att få behålla din stolthet.
    Så fattig = inte kunna åka på dyra utlandsresor. För annars kan vi göra det vi vill. 
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-09 17:30:59 följande:
    Dr Mupp definierar efter sin egen känsla vilket blir helt fel, det BORDE tom du inse.
    De som FÖRSÖKER urholka begreppet är personer likt du som bara ser till en enda detalj "han nämnde bara jeansen" eller Dr Mupp "vi åkte inte utomlands". Det betyder inte att det kommer att urholkas utan det är ett rent önsketänkande av de som vägrar se mer än en enskild detalj i ett mycket större sammanhang.
    Eftersom du uppenbart har bättre koll på vår privatekonomi än vad vi har så kan ju du berätta vad det är vi saknar för att vi lever på existensminimum.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-09 17:33:50 följande:
    NEWSFLASH
    Världen snurrar inte runt dej. Alla har det inte som dej. Må¨nga har försökt föklara för dej men du VÄGRAR förstå att andra kan ha det ann0rlunda än du. Du VÄGRAR förstå att alla inte får tandläkarräkningar på avbetalning och så.

Du Kände dej inte fattig. Bra. Bra att du fick på avbetalning. Du hade tur. Det var det enda som räddade dej från ett ekonomisk kaos.
    Sjävklart snurrar världen runt mig, allt annat är befängt. 

Nej jag hade inte tur, jag såg till att inte ha skulder vilket gör att jag inte är prickad hos kronofogden, det hjälper mycket. Hade jag inte kunnat ta det på avbetalning hade jag helt enkelt fått spara ihop pengarna och sen betala en hel behandling åt gången, visserligen hade jag kanske fått vänta några månader med lagningarna, men den hade blivit gjord. För oavsett om jag betalade 7000 fördelat på ett år eller sparade ihop 7000 under ett år och sen betalade så är det precis samma summa. det handlar inte om tur, det handlar om ekonomisk tänkande. 

Grejen är att de flesta mycket väl skulle kunna leva riktigt bra på socialbidrag om de tänkte efter före. Tyvärr lever många som om det aldrig fanns en morgondag och drar på sig allt för stora utgifter utan att tänka på att dessa måste betalas även om de blir arbetslösa och/eller sjuka och måste går på a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag. Och har man utgifter på flera tusen utöver de som betalas av soc så är det svårt att få pengarna att räcka. Men det problemet har ju även folk med bra inkomster, bara ett snabbtitt på lyxfällan visar ju att även höga inkomster kan leda till ett fattigt leverne om man inte har ett ekonomiskt tänkande. 

Det är även där det blir fel, RB uträkning utgår från att folk på socialbidrag är ekonomiskt obegåvande och inte kan planera sin ekonomi och sätter epitetet att de då är fattiga. När verkligheten är att man på socialbidrag kan leva som "alla andra" om man har planerat sin ekonomi. Ordet existensminimum blir ju också väldigt felvisade eftersom socialbidrag på inget sätt är existensminimum, det går att leva på mindre om man måste. Fråga befolkningen i valfri kåkstad om socialbidrag är existensminimum. 

Visst finns det fattiga, men det är inte de på socialbidrag som inte kan planera sin ekonomi. Det fattiga i Sverige är de hemlösa som pga sin hemlöshet inte ens kan få socialbidrag och de papperslösa som inte heller de har rätt till socialbidrag. Så fort de har socialbidrag så kommer de upp i en levnadsstandard som inte i nån vettig debatt kan klassas som fattig. 
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-09 18:38:06 följande:
    Du tror fortfarande att världen snurrar runt dej och att du kan ta dej själv som mall.

Ibland har man inte tid att spara ihop till den där behandlingen eftersom det tar för lång tid.

Jag var på väg att förklara extra tydligt för dej men inser att du inte är kapabel att ta till dej någon annan verklighet än din egen. Jag slösar inte mer energi på någon som helt klart saknar förmåga att ta till sej omvärlden.  Du får tro att man lever lyxliv på socialbidrag bara man är tillräckligt skicklig. Det spelar ingen roll vad du tror för de allra flesta förstår att det inte är så enkelt som att skylla på överkonsumtion.
    Ok ge en bra anledning till varför en del lever normalt liv på socialbidrag och andra inte ens kan ge sina ungar mat trots att båda har samma inkomster. 
    Ja anleningar som såklart inte är felprioriteringar, överkonsumtion eller missbruk.  
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-10 01:50:47 följande:
    Absolut, jag säger inget annat men m ånga försöker skylla fattigdom på antingen missbruk eller lyxkonsumtion. Visst förekommer det men det tillhör en minoritet. Men det är så tacksamt att skylla fattigdom på det därför att då kan man göra det till en moralisk fråga  och människorna får skylla sig själva, som det vi läser här ovanför om "aktiva val". 
    Tittar man på vilka summor socialbidraget handlar om så ser man direkt att sitter man inte med onödiga kostnader så klarar man sig utmärkt. Faktiskt. 

Simpelt exempel.

1 ensamstående mamma med en 7 åring och en 4-åring.
    Hyra, el, busskort (mamman praktiserar), dagis, fackavgift, hemförsäkring, läkare och receptbelagd medicin betalas av soc. Utöver det får hon  8570 kr. 

Enligt 2011 års riksnorm så bör matkostnaderna ligga på 3860 kr, vi räknar på 4000 och slänger in hygienartiklar under den posten. 

Kvar finns 4570 kr.
    Fasta räkningarna per månad är:
    Mobiltelefonuppladdning 200 kr
    Internet 270 kr (finns billigare men nu räknar vi på månadssurf från comviq för vår mamma är prickad och kan inte få ett abonnemang)
    Tv-licens:  173 kr
    Barnförsäkring 300 kr för två barn. 

Kvar efter fasta räkningar:  3627

3627 kr som ska täcka nöjen och kläder. Hur kan man inte klara sig. 

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-10 14:16:23 följande:
    Ni som tycker att det är så oacceptabelt fattigt för vissa i Sverige - vilket ansvar anser ni att individen har för sin tillvaro?
    Individen ska självklart inte behöva ta nått ansvar. Är ju synd om dem som väljer fel.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-04-10 15:08:47 följande:
    Är man fattig om man lever på studiemedel?
    Enligt RB ja, enligt de flesta andra nej. 
  • Dr Mupp

Nån som läst Rädda barnens rapport eller har ni bara läst snyfthistorierna i aftonblaskan?

”Det finns inget entydigt vedertaget sätt att mäta hushållens materiella levnadsstandard på. Alla försök att dra en gräns – ett fattigdomsstreck – mellan fattiga och icke-fattiga utgår från dels samtidens normer och värderingar och dels de empiriska möjligheter som föreligger för att kunna mäta detta. Därför är det inom denna forskning centralt att noggrant redogöra för de normativa överväganden och konkreta metodval som ligger till grund för olika sätt att mäta den ekonomiskadimensionen i hushållens välfärdsförändringar.”
    - Rädda barnen - Barns ekonomiska utsatthet 2012

Enligt SCB är fattigdomsgränsen 11 424 SEK/månad för ett hushåll med en vuxen och ett barn och 17 470 SEK/månadför en familj med två vuxna och två barn , detta är NETTO alltså och efter alla bidrag. Förstår ni hur många som helt plötsligt blir fattiga. 

Iaf kan man läsa sig till att den fattigaste 10% haft en ganska stabil inkomst som gått upp lite fram till 2008 då den gick ner lite (ni glömmer väl inte vad som hände då) De fattigaste har det med andra ord inte fått det sämre utan har det lika bra/dåligt hela tiden. Däremot har de rikaste 10% ökat sina inkomster vilket även dragit upp medianvärdet (p60) vilket gjort att klyftorna ökat och eftersom ett mått på relativ fattigdom är att hushåll som har 60% eller mindre av medianinkomsten är fattiga så ökar andelen fattiga när de rikaste blir rikare, detta utan att de fattiga blir fattigare eller till och med när de för ökade inkomster.

• Dr Mupp
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 07:43:58 följande:
    Den som arbetar och har en bra inkomst betalar mer skatt, i kronor räknat, än den som är sjuk och har en lägre inkomst. Men, den som är sjuk och har en låg inkomst betalar mer i skatt än sin f.d kollega (med samma lön) som är frisk och klarar av att arbeta, pga jobbskatteavdraget. Hur kan det bli rättvist? Blir man friskare för att man får mindre pengar?
    Jobbskatteavdraget finns för att det ska löna sig att arbeta. Det ska vara mer lönsamt att få 10 000 i lön än 10 000 i bidrag. 
  • Dr Mupp
    Anonym (vakna!) skrev 2012-04-12 21:10:47 följande:
    10 000 per år i en privat försäkring? Tycker du att dina 300 000 per år var en låg lön eller var vill du komma när du jämför din verklighet med de som varit lågavlönade och är sjuka?
    10 000 på en privat försäkring tycker inte jag låter så konstigt. Vi betalar 6000/år för ungarnas barnförsäkringar. Då är vi låginkomsttagare. 

• Dr Mupp
    Argo skrev 2012-04-13 09:55:08 följande:
    På tal om ämnet så skrev regeringen igår/idag på SVD om saken:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/integration-nyc...

Artikeln förklarar bland annat det här med definitioner. Vi har alltså minst tre olika definitioner och mätmetoder som berör ämnet i Sverige och som kan användas i debatten. EU/OECD:s, regeringens och RB:s.

"Förekomsten av barnfamiljer i ekonomisk utsatthet kan mätas på olika sätt, i absoluta tal eller i relativa tal. Inom EU och OECD används ett relativt mått där inkomst sätts i relation till 60 procent av medianinkomsten. Det innebär att det egentligen är en del av inkomstspridningen som mäts. I ett land där alla har samma inkomst får man alltså ett bra värde enligt detta sätt att mäta. Sverige har i internationell jämförelse låg inkomstspridning, även om den i likhet med många andra länder har ökat något de senaste åren.  

Rädda Barnen har i sina årliga rapporter valt ett eget sätt att mäta. Det består av summan av två delar, dels kvoten mellan hushållets disponibla inkomst och en bedömd norm för levnadsomkostnader, dels hushåll som mottagit ekonomiskt bistånd. Måttet skiljer sig från vedertagna sätt att mäta och följa upp ekonomisk utsatthet. De två delarna kan utvecklas olika och överlappningen varierar över tid.

I regeringskansliet mäter vi fattigdom i absoluta tal. Vi gör det eftersom det viktigaste är att bekämpa den ofrihet som små ekonomiska marginaler medför. När Rädda Barnen menar att barnfattigdomen ökar 2009, visar mätningar i absoluta tal att det är en minskning. Dessutom kan vi konstatera att antalet barn i ekonomisk utsatthet halverats sedan mitten av 1990-talet."

Just EU/OECD mätning är extra kul. Enligt den finns det fler fattiga i Sverige än i tex Rumänien. Detta för att medianinkomsten i Sverige är såpass mycket högre än i Rumänien.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?