Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

April barn skrev 2012-03-20 15:00:12 följande:
    Så du menar att det inte är den enskildes ansvar hur den lägger upp sin egen ekonomi? Jag har sett otaligt många människor som lever på bidrag som både röker äter på resturang och går på krogen, sen gnäller de över att pengarna de får inte räcker till mat. INTE mitt problem utan enbart den enskilde personens!
    Och om många precis som mig klarade sig utmärkt på bidrag så förstår jag verkligen inte varför andra inte också skulle kunna göra det, jag är verkligen inte född med en silversked i munnen utan har fått lära mig hur man hanterar sin ekonomi!
    Har jag skrivit det?

Min poäng var inte det egna ansvaret även om det var ett av orden jag skrev.
    Även i detta inlägg är poängen att det finns en fattigdomsproblematik i Sverige fastän du inte upplevt det själv.

Du har återkommande tagit världssvälten som bevis på att det inte finns fattigdom i Sverige. Finns det heller inget som heter måttlig smärta eftersom det finns de som lever i outsägliga plågor. Ja eller nej?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Legacy skrev 2012-03-20 15:05:03 följande:
    Sen när är sex ett grundläggande behov
    Mashlovs behovstrappa....
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:07:27 följande:
    Visst är det "flummigt". Om jag skulle göra en lista så skulle jag med sannolikhet allteftersom komma på att jag antingen glömt något eller borde ta bort något. Men, låt gå. Vi testar. 

Jag anser inte att sex ska räknas in som ett grundläggande behov i bemärkelsen att man på något sätt har rätt till det. 

Mat, värme, tak över huvudet, tillgång till sjukvård vid behov. Är det mindre flummigt?
    Nu är ju sex ett grundläggande behov och det var därför jag frågade specifikt om det.
    Jag försöker sätta fingret på vad du tycker och tänker helt enkelt, lite lättare att diskutera då

Ja det blev lite mindre flummigt, tack.
    Så egentligen duger det med inhysning in i logement och en tallrik soppa enligt dig?
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:14:54 följande:
    Nej, en missnöjd sprider det till 12 andra. En nöjd bara till 3. 

Nej, det är inte bättre i och med att du påstår att McDonaldspersonal sparkar på sina kollegor när det är ungefär så långt ifrån sanningen man kan komma. Är det något som man lär sig på McDonalds så är det hur beroende alla är av varandra för att det överhuvudtaget ska gå att få jobbet gjort. 
    Förvissa sprider sig eventuellt missnöje lättare men det är en bagatell i sammanhanget.

Det är bra att du upplevt den där goda kamratskapen där alla står sida vid sida för att strävsamt arbeta sig framåt tillsammans som en enhet men det är din sanning och endast din. Jag har "erfarenhet" av det rakt motsatta att mycket bygger på pennalism och småpåvefasoner. Ungdomar tar sådant lättare eftersom de helt enkelt inte har erfarenhet nog att säga ifrån.
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:17:24 följande:
    Därom kan vi vara eniga. Sedan är jag inte så förtjust i användandet av "får", men det är en annan femma. 
    Men får är ju precis vad det handlar om...
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:19:31 följande:
    Men inte en rättighet. Jag kan inte rättmätigen kräva av staten att de ska tillgodose mitt behov av sex.

Om soppan tillgodoser näringsbehovet, så visst. 
    Nej om det är vi eniga.
    Och jag tror att du nu förstår varför jag frågade om det..

Ok, soppan är ok. Hur var det med logementet då? Är det tillräckligt anser du?
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:22:28 följande:
    Nej, det är ingen bagatell eftersom vi resonerade kring dåligt rykte och det är onekligen så att det är lättare att få ett dåligt rykte än ett gott rykte. 

Och kontentan av din "erfarenhet" blir att man inte ska arbeta på McDonalds..?
    Kontentan är att din sanning är din sanning och inte allmängiltig.  Bara det.
    Om rykten kan man prata hur mycket som helst och det är helt utanför diskussionen eftersom både du och jag pratar ur erfarenhet.
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:23:40 följande:
    Det håller jag inte med om, men det är en annan diskussion. 
    Överens!
    Om det sista alltså.
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-03-20 15:28:15 följande:
    Nu vänder du på det. Frågan gällde inte vad som är minimum utan att ha mer än det man behöver. Idag har i princip alla i Sverige (åtminstone de som vi vet om finns i Sverige) mer än vad som behövs för att klara sig, varför jag inte anser att det är riktigt att tala om det behövs mer för att inte vara "fattig". 
    Nix, jag vänder inte på det. Du sa att det ska räcka till de grundläggande och nödvändiga behoven och jag försöker klura ut vad det är du menar.
    En tallrik soppa sa du att det är okj om den är näringsriktig. Sex är vi överens om att staten inte ska bekosta det, då återstår vad du anser vara nödvändigt när det gäller det grundläggande behovet värme. Ett logemente skulle mycket väl kunna täcka det, är det tillräckligt tycker du?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?