Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-17 21:57:49 följande:
    vet inte riktigt hur de har räknat på konsumentverket
    mobilkostnaden på 180kr/person och månad är FÖR LÅG
    men maten är FÖR HÖG på två personer.
    vi är 2personer och vi lägger en tusenlapp var i matkostnad= 2.000kr
    men enligt konsumentverket skulle vi äta för 3.880kr/månad.
    jösses va mycket mer rostbiff och annat vi skulle få äta då.
    men vi äter för våra 2.000kr BRA mat som fläskfile`,köttfärs,karrekotlett,bacon,ostar mm...
    Har du möjligtvis en blogg om låga matkostnader eller hade en blogg om det?
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 13:48:31 följande:
    Jag vill komma dit att det är missvisande att kalla hög levnadsstandard för fattigdom. 
    Man "får" ha det man kan betala för. Jag "fick" ha tv och dator som student, men jag fick själv sörja för det. Den som inte hade dator, fick gå till biblioteket. 

Det handlar inte om pengar. Det handlar om studiemotiverande miljö. Det är där krutet ska läggas och det har inte med pengar att göra. 
    Hur tycker du föräldrar ska göra som har barn som får hem läxor o dylikt på usb-minne? Gå till biblioteket varje dag med dem?
    modesto skrev 2012-03-18 13:49:21 följande:
    jag menar att istället för att lägga ut alla pengar kontakt kan man få enfaktura. t ex med tandvård kan ma dela upp sina betalningar, så kunde man också göra på apoteket förr, vet inte hur det går nu
    Har man inte dragit på sig betalningsanmärkningar så kan man oftast (vet inte hur det är på _alla_ apotek) få det på faktura
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 13:55:57 följande:
    Ja, varför inte?
    För att det är orimligt. Sen ska det skrivas ut -ytterligare en kostnad.

Det förutsätts idag i många skolor att barn har tillgång till dator hemma. Lärare skickar ut veckobrev o dylikt per epost - man förutsätts kunna kolla sin epost varje dag.

Och alla bor inte där det finns kvällsöppna bibliotek.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 13:57:19 följande:
    Jag är fattigare nu  när jag jobbar än när jag gick på socialen som "ung" det är skrämmande.Nu kämpar jag som ensamstående med barn för att få de att gå ihop då hade jag de bättre! SJUKT men sant....Socialbidraget borde vara så man precis överlevde  inte ett skit mer..
    Det är inte "ett skit mer" heller. Inte om man går på det i månad efter månad, år efter år.

Och innan du eller någon annan påstår att då får man skylla sig själv så vill jag påpeka att många av de som har försörjningsstöd under så lång tid inte kan arbeta, de är sjuka!
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 14:07:47 följande:
    Jag anser inte alls att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket. Det är månne orimligt för någon som är bortskämd nog att tycka att sådana ansträngningar inte ska behöva göras, men det är sannerligen inte orimligt ta ta med sina barn till biblioteket. 

Och det kan man ju göra varje dag om man går på försörjningsstöd eftersom man då inte har ett arbete. Vidare, så är de absolut flesta bibliotek öppna till kl 19 i alla fall. Annars finns det ju dator på skolan. Det är skillnad mellan att något är orimligt och att något är obekvämt. 
    Att man inte har arbete innebär inte att man inte är sysselsatt 8h/dag för att få försörjningsstödet. Och nej, de flesta bibliotek har inte öppet till 19.

Ja, lägg ansvaret på barnet. Det blir ju rättvist
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 14:14:14 följande:
    Ja mer och mer men nu måste jag ha bil pga av jobbet (de är väll de enda som jag har mer nu än då.Jo jag vet att jag hade kunnat söka för att komma upp i normen men då får jag sälja bilen = förlora jobbet där av avstår jag det vill inte bli "socialfall" igen! Så får ha mindre pengar vi överlever  ju tycker bara det är fel att de som går på socailen har mer! Mina  barn har inte aktiviteter sporutrustningar osv,varför ska de som gå på soc ha den "lyxen" då?
    De har mer?

Du har bil.

Du har jobb.

Du ingår i samhället iom att du har jobb

Du ses inte ner på.

Och du hävdar att de har mer.

Ja, ja.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 14:18:04 följande:
    mer pengar har de ja.haha nog ser folk ner på mig oxå som ensamstående med MÅNGA barn
    Du har valt att arbeta och ha bil för att kunna det vilket är bra. Du säger själv att du inte vill bli socialfall igen, du ser ner på dem med soc.

De har inte mer och det vet du.
  • Paksenarrion
    Donum skrev 2012-03-18 14:21:25 följande:
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
    Som inte kan ta barnen till ett bibliotek varje dag eftersom att socialen kräver att de är på "sysselsättning" till efter att biblioteken stängt? Vilket därmed innebär att det blir barnen som själv får gå till ett eventuellt skolbibliotek med dator och skriva ut själv eller till ett bibliotek flera kilometer bort (inga problem om de är typ 10 eller äldre, mindre bra om de är 7år gamla).

Vilket också ger väldigt tydliga signaler till de andra barnen i klassen att här har vi en fattig unge.

Det är inte rimligt att öka klassskillnaderna.
  • Paksenarrion
    Wittra skrev 2012-03-18 14:25:49 följande:
    Men varför i hela friden skulle man behöva dit varje dag då, till bibblan allså.
    Familjeliv har inför en fantastisk funktion som heter: visa endast

För att barnen får hem läxor på usb-minne i många skolor idag.
  • Paksenarrion

Det börjar bli lite tröttsamt att allt skylls på alliansen. Fuskdebatten debuterade under sossarna, det var de som började arbetet med åtstramningar (kanske för att de insåg att det inte gick att fortsätta med att sjukpensionera folk för all tid o evighet innan de ens var 30 fyllda)

Båda blocken är lika goda kålsupare

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?