• modesto

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 13:05:12 följande:
    Många som lever på försörjningsstöd lever de facto under existensminimum. Det är ju faktiskt inte så att människor som pga av arbetslöshet eller sjukdom bara har kostnader som täcks av normen. Alla är inte unga som ännu inte dragit på sig kostnader under sitt tidigare yrkessamma liv.

Kostnader som de endast kan bli av med om de låter det gå till kronofogden. Kan vara kvarstående lån från en fastighetsförsäljning, många har nämligen fått sälja sina bostäder med förlust.

Hur många tror att de som bor på orter där stora företag flyttar från landet, läggs ner eller går i konkurs får ut vad de har i lån på sina fastigheter. 
    ja det är nog så blir det för höga levnadsomkostnader. alla vill ha ett hus och tror att de ska alltid ha ett jobb och aldrig bli sjuka, sen kanske skiljer sig, förlorar ett jobb och säljer huset med förlust, så måste de betala resten av livet för något som de inte ens har. att äga ett hus eller en lägenhet är en riktig "lyxfälla" för då har man inte rätt till socialbidrag om man råkar ut för svårigheter och det går inte alltid sälja med vinst. 
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 13:20:16 följande:
    Ändå har långt ifrån alla som lever fattigt en gång sålt huset med förlust.
    Finns det någon annan förklaring tror du?
    Mer än att socialbidragstagare alltis super, röker, går på lyxkrogar och nu säljer villor med förlust.
    annars går det lugnt att leva på bidrag om man inte har de extra skulder och omkostnader, som socialen inte godkänner, det är kanske fattigt men det funkar ändå och mycket bättre än i många andra länder
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 13:29:59 följande:
    Hur det funkar i andra länder hör inte hit.

Det kan gå bra att leva så och många gör det. Andra gör det inte och det behöver inte bero på lyxkonsumtion eller felprioriteringar, det kan räcka med att bli sjuk tex.

Skulle du nu kunna svara på frågan jag ställde men som du undvikit att svara på, finns det andra förklaringar som du ser det?

Även om man blir sjuk får man i regel hjälp av social men medicin och allt, och så har man högskostnadsskydd i vanlig vård. Har man inte råd betala på en gång som några skrev kan man betala med faktura som socialen i regel betalar. det gäller mediciner och akutläkarbesök. det finns kanske några extrema undantag men jag säger det som gäller som regel, undantag kommer alltid finnas.

Vill du ha svaret på vad finns för andra orsaker varför folk hamnar i fattigdomen annat än jag har nämnt? Då får du läsa tråden. Med allt jag skriver här försöker jag säga att de går att leva med låga inkomster och soc, kanske inte lyxliv, men det går och kunde ha varit sämre. Men visst gnäller man mer så kanske får man mer, det är väl så det funkar. Kungen ber också flera millioner till efter varje händelse i sin familj och också får det. (nu ska alla hoppa på mig att de fattiga och sjuka kan inte jämföras med kungen.) 

• modesto
    modesto skrev 2012-03-18 13:43:35 följande:

Har man inte råd betala på en gång som några skrev kan man betala med faktura som socialen i regel betalar. 

jag menar att istället för att lägga ut alla pengar kontakt kan man få enfaktura. t ex med tandvård kan ma dela upp sina betalningar, så kunde man också göra på apoteket förr, vet inte hur det går nu
  • modesto
    Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-18 13:51:54 följande:
    Varför jämföra med "andra länder". Det finns alltid någon någonstans som har det värre vare sig det handlar om ekonomi, sjukdom eller sorg. Det betyder inte att de problemen slutar att existera.

Har du ont? Det finns de som har det värre så klaga inte.....
    Sörjer du ditt avlidna barn? Du det finns de som förlorat flera barn så gnäll inte..... osv, osv.

Det är precis det som gör att vi aldrig kan lösa de här problemet. Att man blundar för det därför att "i andra länder har man det värre". Med andra ord kan vi inte arbeta för att förbättra något i Sverige för vi kan aldrig säga tt vi har det värst.
    det går inte lösa problemet, som i din jämförelse, folk vill alltid ha mer hur mycket än de har, och det är i för sig kanske bra, det driver utvecklingen framåt.
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 13:53:09 följande:
    Hur tycker du föräldrar ska göra som har barn som får hem läxor o dylikt på usb-minne? Gå till biblioteket varje dag med dem?

Har man inte dragit på sig betalningsanmärkningar så kan man oftast (vet inte hur det är på _alla_ apotek) få det på faktura
    som jag sa tidigare har jag väldigt låg inkomst men har en dator som jag har köpt på avbetalning, alla som jag känner som lever på social har en dator, man kan köpa eller till om med få en dator väldigt billigt nu med en usb port. ja det är ett problem när man har betalningsanmärkningar, det är det största problemet. den som har varit fattig länge som jag har lärt sig att vara försiktig, igen problem är att kunna hantera sina tillgångar, man tror nästan att man skulle undervisa i skolan hur man slipper skulder och överlever på lite pengar. Programmet "lyxfällan" är en bra start. så lösningen som några frågar efter här ligger i att man lär sig tidigt att hantera sin ekonomi, leva billigt och slippa hamna i skulder även om man har låg inkomst
  • modesto

jag tycker att jag svarade bra på din fråga. Visst ska vi inte rätta oss efter andra fattiga länder men det hjälper att ha lite perspektiv för alla som påstår att de som lever på soc svälter och fryser och inte har råd till medicin och sjukvård, det finns undantag och extema fall men som stora bilden har sverige ett bra system men visst, allt bra går alltid att förbättra både på den personliga och på den statliga nivån.

ja, man kan alltid känna sig fattigare eller mer olycklig är någon annan.  jag drar parallellen att man kan också känna att det aldrig räcker till, man kan alltid ha mer med det är något bra för att det driver utvecklingen, dock befinner sig inte svenska fattiga i någon fruktansvärd situation, de som bor på gatan eller inte får soc uppfyller inte deras villkor, t ex vill inte sluta missbruka osv 

Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-18 14:02:25 följande:
    Nu svarade du inte riktigt på mitt inlägg va? Vad har jag gjort för jämförelse?

• modesto
    Donum skrev 2012-03-18 14:21:25 följande:
    Inte alls. Jag lägger ansvaret på föräldrarna. 
    de ska ordna att deras barn har det bäst möjligt med givna villkor det går även att skaffa en billig dator och den billigaste internetanslutning, man kan söka på blocket eller tradera eller på bortsänkes sidor, jag känner en massa folk som har uppgraderat sina datorer med högre och gamla bara står hemma, jag har en gammal dator som jag aldrig använder själv. det är förälderns ansvar att skaffa fram en dator om det krävs för skolundervisning, vilket är ganska normalt nuföriden, det behöver inte alls kosta mycket
  • modesto
    Anonym (verkligheten anr) skrev 2012-03-18 14:35:34 följande:
    Visst är det bra att ha perspektiv till saker och ting. Fortfarande är det så att det finns barn i Sverige som inte äter sig mätta eller har varma kläder på vintern. Oavsett orsaken till det så existerar de. Det är också fakta att de barnen löper större risk att bli arbetslösa, lågutbildade, sjuka och dö tidigare än barn som växer upp med trygga ekonomiska förutsättningar.
    Man kan "tycka" vad man vill. Det tar inte bort det faktum att fattigdom och barnfattigdom existerar. Den definitionen görs självklart efter de förutsättningar vi har i vårt land. Liksom ohälsa, tandstatus, undernäring och dålig ekonomi. Det är väl självklart att man inte kan jämföra med u-länder när de definitionerna görs.
    och de kommer nog alltid existera, de som är sämre än andra på ett eller annat sätt eller inte passar in.  som det är nu beror det oftast inte på systemet men på föräldrarna, vad kan man göra åt det? ger man föräldrar mer bidrag förvinner det ändå åt fel hål
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?