• Loket

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:31:07 följande:
    inte bara fattigdom, några bidragstagare hävdar att deras försörjningsstöd nätt och jämt möjliggör överlevnad  (bokstavligen! En av dom tyckte inte att livet var värt att leva om inkomserna skulle understiga dagens existensminimum)
    Med överlevnad syftar man främst på att det ej är möjligt att klara sig en längre tid på ersättningen om man samtidigt skall kunna ersätta saker som går sönder, det påpekade för övrigt en socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd tidigare i tråden och bekräftade att så är fallet. Alltså att försörjningsstödet ej är tillräckligt för att klara sig på en längre period.

Det är skillnad på fattigdom så som du framställer det (liksom andra i tråden), absolut fattigdom såsom alliansen använder som begrepp (dvs det motsvarar en inkomst/ersättning motsvarande försörjningsstöd) och relativ fattigdom vilket är begreppet som används inom oecd/eu sedan årtionden tillbaka och den syftar på de som har en inkomst som understiger 60% av medel- eller om det var medianinkomsten i ett specifikt land.
  • Loket
    Anonym (Marie) skrev 2012-03-18 00:38:08 följande:
    Det är många som arbetar som inte har råd att hämta ut sina mediciner, var ligger rättvisan i det? De kan inte försöka få någon annan att betala de åt sig, en möjlighet som faktiskt finns hos bidragstagare.
    de får väl flytta ut i skogen och bo i en grotta som vissa anser att socialbidragstagare skall göra

Seriöst så är det ett problem även för lönearbetare med låg lön så då blir givetvis den retoriska motfrågan hur skall folk som lever på existensminimum och som ej får socialbidrag (det finns många i den situationen) har råd med nödvändiga mediciner när de ej får den betald av socialen?
  • Loket
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:46:16 följande:
    Enligt Neurol på Karolinska är Fenantion Recip 100 mg och Lehydan 100 mg utbytbara så varför inte byta?
    När det gäller mediciner så är det inte alltid en medicin fungerar medan en annan med samma generiska innehåll (alltså som innehåller samma verksamma substans) fungerar det kan bero på att vissa ämnen finns i den ena medicinen men ej i den andra eller av andra orsaker.

Dock är det ett faktum att alla mediciner omfattas ej av högkostnadskortet jag tänker då främst på receptbelagda mediciner det finns säkert en lista över sådana preparat om man googlar lite.
  • Loket
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:25:09 följande:
    Nyss hemkommen från GeKås o sommaren o nästa vinter klara.

10 st T-shirtar (kort ärm) 20:-/st
    10st T-shirt (lång ärm) 10:-/st 
    14p Strumpor 7p 39:-
    10st Trosor 5p 49:-
    1  Klänning 99:- 
    3 Jeans 100:-/par
    2  jeans 29:-  (ett par blir shorts)
    4 Leggins 34:- st
    4 Tunikor 49:-/st
    1Termobyxa 100:-
    2 Skidhanskar 9:90st
    1 Jacka (termo) 149:- 
    1 Fodrat regnställ 69:-
    1 Fleecejacka 49:-/st
    2 Pyjamaser 29 o 39:-/st (inget nödvändigt plagg)
    3 Tjocka strumpor 10:-/st
    1 Underställ 69:-

Totalt (om jag inte räknat fel)
    1819:-
    Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

Hur många fattiga eller socialbididragstagare tror du har råd att hala fram ca 2000 kr så där på rak arm?

Sedan är det långt ifrån alla som bor nära ullared och kan handla billigt där.
  • Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  
    För det första är socialbidragsnormen ca 3600 kr i månaden inte 5000 kr efter hyran är betald, vidare så är det inte alltid socialen betalar hela hyran om de anser att hyran är för hög då får den som lever på försörjningsstöd ta av de övriga pengarna för att ha råd att bo kvar. Vidare så finns det mängder med andra räkningar utöver hyran som skall  betalas och som tillhör normal livsföring såsom el, försäkringar, telefon, bredband, tv-licens, eventuella kostnader på bil som ibland är nödvändig här ingår försäkringar, bensin + service osv.

Vidare skall försörjningsstödet räcka till kläder, mat, läkarbesök, mediciner + oväntade utgifter som om något går sönder och måste bytas / ersättas.

Så dina drömmar om att socialbidragstagare lever som kungar är helt felaktig.

Samma utgifter har för övrigt de som är arbetslösa och deras ersättning är i många fall i paritet med socialbidragsnormen + hyran så varför skulle de då kunna leva så bra som du verkar tro?

Littorin fd moderat politiker som fick sparken före valet 2010 stod och skröt i riksdagen om att sverige hade den bästa a-kassan i hela eu men när media undersökta saken närmare visade det sig att bara några öststatsländer hade sämre ersättning och det här var 2007-2009 och sedan dess har ej ersättningen höjts med en enda krona.

Tvärtom har kostnaderna däremot ökat för de som är arbetslösa, sjuka, i utanförskap och så vidare genom att alliansen sedan de tog makten 2006 har höjt mängder med skatter och avgifter utan att kompensera dessa grupper tvärtom har man sänkt deras ersättningsnivåer.

Några exempel på höjda skatter och avgifter alliansen genomfört är:

* Höjd skatt på diesel med ca 1 kr sedan 2006
    * Höjd skatt på bensin med nästan lika mycket
    * Höjd skatt på tobak
    * Höjd skatt på snus
    * Höjd skatt på alkohol
    * Höjd fordonsskatt
    * Höjd trafikförsäkring
    * Höjd a-kasseavgift, i många fall med över 100% från 150 kr eller mindre till drygt 400 kr
    * Höjd /bibehållen trängselskatt i stockholm
    * Höjt tak för att få frikort för mediciner och läkarbesök
    * Höjd energiskatt för el
    * Höjt grundavdrag för reseersättning vid pendling till jobb
    * Höjd reavinstskatt vid försäljning av bostad

+ ett antal till som jag missat

Angående dina uttalanden om lata vänsterpack tycker du sjuka som ej kan rå för sin cancer, irreversivla sjukdomar såsom MS, neurologiska sjukdomar och så vidare är lata och får skylla sig själv, om så är fallet så är det bara att beklaga din skeva människosyn.
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 10:50:22 följande:
    Håller med, det är inte "bara". Det är alltid enklare att hitta ursäkter, göra sig till offer och förvänta sig att andra ska tycka synd om en. Ja, men då så, kom inte och gnäll då. Dagens ungdomar tål ju inte ett skit. De blir deppiga för att vinden blåser från fel håll, de blir skoltrötta trots att skolan i Sverige är ett skämt jämfört med många andra länder, de blir stressade så fort minsta lilla krav ställs på dem, behöver jag fortsätta?

Och jo, man kan underlätta för sig själv att skaffa ett jbb genom att flytta. Man kan komma in på en annan utbildning, därför söker man flera olika på flera olika ställen (vilket vissa inte gör helt enkelt av bekvämlighetsskäl). Alla bråkar med sina föräldrar, herregud vilka saker som kan påverka dagens ungdomars psyke negativt.

Så nej, tycker inte synd om dig. Ansträng dig lite, precis som hon den andra, så blir det nog bättre. Innan dess inte gapa över att ni får för lite, ni får ju faktiskt, gör inte ett jävla dugg i utbyte. Så kom inte och gnäll för det är faktiskt bland annat mina och min sambos pengar du lever på om du går på soc. Så var nöjd eller se till att själv skapa dig ett liv.
    När alliansen reformerade sjukförsäkringen så tvingades en stor grupp vända sig till socialen och söka ersättning därifrån är det en bunt lata jävlar som får skylla sig själv och som bara tycker synd om sig hela dagarna enligt dig?

För övrigt så har hela reformeringen av sjukförsäkringen blivit ett fiasko alliansen påstod att 90% av de utförsäkrade skulle kunna återgå i jobb och blott 10% skulle återföras i sjukförsäkringen efter de genomgått arbetslivsintroduktionen på minst 3 månader. I verkligheten har det visat sig att ca 8% har kunna jobba varav ca 0,6% av dem har ett jobb som ej är subventionerat av staten de övriga har jobb som staten betalar mer eller mindre hela lönen för dem till arbetsgivaren, här talar vi om nystartsjobb, nyfriskjobb, lönebidrag, trygghetsanställning osv.

De övriga drygt 90% som ej jobbar har i de flesta fallen (ca 70%) återförts till sjukförsäkringen pga att de är för sjuka, ett antal är hos arbetsförmedlingen främst för att få a-kassa/aktivitetsersättning inte för att de är kapabla att jobba, de anses från försäkringskassans sida vara för frisk för att vara i sjukförsäkringen men arbetsförmedlingen anser å sin sida att de är för sjuka för att kunna jobb vilket också är fallet. Men då försäkringskassans nya regler är utformade som de är så anses dessa personer fortfarande kunna jobb trots att så ej är fallet.

Att det blivit så beror på att de som är sjuka bedöms mot den reguljära arbetsmarknaden istället för mot vanligt förekommande jobb, i klartext betyder det att försäkringskassan bedömer en sjuk persons arbetsförmåga mot vanliga jobb, anpassade jobb såsom på samhall men även mot fiktiva ej existerande jobb som bara finns i teorin men ej i verkligheten, det sistnämnda är alltså en ren skrivbordsprodukt och innehåller arbeten som ej existerar och i många fall aldrig har existerat. Om försäkringskassan anser att den sjuke skall klara av ett fiktivt ej existerande jobb så utförsäkras denna person och skickas till arbetsförmedlingen där man föga förvånande kommer fram till att denna person ej kan stå till arbetsmarknadens förfogande utan får då i bästa fall ersättning i form av a-kassa / aktivitetsersättning men är ej aktivt sökande efter jobb då de ej kan arbeta.

De gamla reglerna som nu kommer återinföras efter att oppositionen kört över alliansen (vanligt förekommande jobb) innebär att den sjukes arbetsförmåga skall prövas mot riktiga jobb som existerar inte mot påhittade fantasijobb som ej finns och aldrig har funnits. Med riktiga jobb så syftar man på vanliga arbeten samt anpassade på samhall osv.

Vidare är det många utförsäkrade som lever på försörjningsstöd, sina anhöriga, sambos eller på andra sätt hankar sig fram.

Så den självklara frågan till dig är hur ska sjuka som ej anses kunna jobb anstränga sig för att kunna ta ett jobb när de ej anses vara arbetsföra av sina läkare, sig själv och inte minst arbetsförmedlingen ?
  • Loket
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:00:08 följande:
    I vilken kommun är normen så låg? Har du räknat med 900kr som man får för förbrukningsvaror/TV utöver de 3000 man får för livsmedel/nöje/kläder? Så sammanlagt blir det ca 4000kr som man får av soc, detta räckte gott och väl för min del. 

För övrigt ska inte försörjningsstöd täcka läkarbesök och medicin för detta betalar soc, jag gav dem bara kvittot och fick pengarna för både medicin och läkarbesök (detta gäller självklart receptbelagd medicin). Även tandläkarbesök betalade soc. 

När jag levde på soc så hade jag mer pengar över än vad jag har nu som student. 
    Sist jag kollade låg riksnormen på ca 3600 kr fast den kanske har höjts till 3900 kr efter årsskiftet, läkarbesök och vissa mediciner skall socialen betala för men så är ej alltid fallet speciellt vissa mediciner ersätts ej likaså är det svårt att få ersättning för tandvård även om den är nödvändig.

Vidare är det många som innan de fick gå till socialen hade riktiga jobb och då drog på sig lån i form av csn, vanliga lån osv och dessa betalas givetvis ej av socialen sådana kostnader får man också ha i åtanke när man kläcker ur sig att socialbidragstagare lever så gott på försörjningsstöd.
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 11:29:07 följande:
    Hur många är så pass sjuka att de inte kan jobba med någonting alls? Varken deltid, halvtid eller heltid? Då betyder det att de inte kan göra något överhuvudtaget, verkligen synd om dem. Aldrig kunna påta i trädgården, åka iväg, gå på stormarknader, uppleva naturen, fika på stan, etc., etc. Tror inte det är så många som är så pass sjuka.

Visst var det bättre under sosseregimen när nästan vem som helst kunde lyfta socbidrag, sjukbidrag, etc. Många har nog blivit för bekväma på grund av det men t.o.m. sossarna insåg det för en del av de nya reglerna var faktiskt på gång och andra redan införda, redan under sossarna.

Ja, de som är riktigt sjuka och har arbetat större delen av sitt liv tycker jag ska få hjälp. De som har levt på sina föräldrar, sedan gått på soc, levt på sambor för att nu plötsligt "bli sjuka" utan att någonsin själva lyft ett finger tycker jag inte speciellt synd om. Bara en massa ursäkter från folkskygga människor.

Eget ansvar är i dag ett begrepp som är utrotningshotat i Sverige.  
    Om du läser mitt föregående inlägg igen så framgår det där att ca 70% åter är i sjukförsäkringen och totalt sett är det drygt 90% av de som utförsäkrats ej har ett jobb varken på heltid eller deltid det beror inte främst på att de är lata jävlar utan pga att de ej kan jobba pga sjukdom.

Alliansen gick hårt ut med att fusket var stort inom sjukförsäkringen, gunnar axen påstod tex att fusket var uppemot 25% bland dem som har sjukersättning så för att bevisa alliansens tes så lät man genomföra 3 oberoende utredningar för att utröna hur omfattande fusket var, två genomfördes av försäkringskassan och en av delegationen för felaktiga utbetalningar. Samtliga kom fram till att fusket inte var i närheten av det alliansen påstått utan det medvetna fusket anses ligga på ca 0,5-1% dvs långt ifrån de uppemot 25% som axen malde på om.

Vidare så har alliansen gjort stort  nummer av att fusket med VAB (dvs vård av barn) är omfattande så man införde en anmälningsplikt / registrering på dagis där personalen skall fylla i om ett barn är närvarande eller ej så att försäkringskassan sedan kan jämföra deras dokumentation med påstådda vab-dagar som en förälder har tagit ut.

Även här påstod alliansen att fusket var stort och att den genom deras nya åtgärder skulle minska kraftigt men efter det infördes så har inte vab-dagarna minskat utan tvärtom ökat så nu är man inne på att ta bort dessa regler från försäkringskassans sida då det anses dyrt och ineffektivt

För att återgå till de som är sjuka så låt mig ställa en retorisk fråga om än viktig sådan, vad anser du att en sjuk person skall få / klara av att göra för att fortsatt kunna kalla sig sjuk och få ersättning från staten?

Får denna person klara av att handla själv, städa, tvätta sig, äta/laga mat eller kanske vattna blommorna / rensa rabatten kanske en gång i veckan vilket tar 30 minuter, eller är dessa saker att likställa med arbete enligt dig

För att anses ha en arbetsförmåga så skall man kunna jobba minst 25% eller 2h/dagen enligt de regler som finns idag.

Vidare undrar jag om du tycker folk som fötts sjuka får skylla sig själv t.ex. folk med svåra funktionshinder neurologiska skador osv det låter faktiskt så på ditt resonemang. En annan fråga som givetvis dyker upp är vad folk som fötts sjuka eller blir sjuka i ung ålder innan de hunnit börja jobba skall leva på om de ej får sjukersättning är det socialbidrag, sina anhöriga eller allmosor från allmänheten dessa skall hoppas på?

Slutligen så är det värt att påminna om att andelen unga sjuka med aktivitetsersättning (samma som sjukersättning men är man under 30 år kallas det aktivitetsersättning) har ökat kraftigt sedan alliansen tog makten, inte sjunkit. Vidare så är de flesta med sjukersättning personer som är 55-64 år och som har jobbat större delen av sitt liv.
  • Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 11:56:16 följande:
    Handlar man på ica fattar jag att pengarna inte går ihop.
    Man är korkad om man handlar där..
    Får samma mat på lidl för halva kostnaden..
    När jag precis flyttat hemifrån handlade ja alltid på ica ca 600 i veckan..
    Nu handlar jag på lidl o netto o kommer undan med 300 i veckan och då köper jag alltid något onödigt samtidigt. =) 

Tror många hade haft mer pengar om man kollade upp billigare alternativ till dvs saker så att det blir drägligare.
    Men jag har själv levt så kallat "fattigt" i större delen av mitt liv, så jag förstår vad ni menar. 
    Lidel finns inte på så många ställen i landet eller menar du att folk ska åka 30 mil för att handla där då lär resekostnaden bli dyrare än besparingen

Ica i form av mindre butiker är oftast dyrare än om man handlar från större affärer som ica maxi coop forum eller willys m.m så där kan man spara en del pengar.
  • Loket
    modesto skrev 2012-03-18 12:12:43 följande:

receptbelagda mediciner betalar  socialen.

csn behöver man inte betala när man går på soc, man söker "nedsättning av årsbelopp" hos csn och betalar 0 om man är under normen eller går på soc. andra lån för onödiga saker, dyra abbonnemang och köpa skit på avbetalning, det är det som gör att pengar inte räcker till

Bara för att ett läkemedel är receptbelagt så betyder det inte att preparatet ingår i högkostnadsskyddet, finns många mediciner som är receptbelagda men som ej omfattas av detta såsom hostmediciner, vissa preparat mot epilepsi osv och dessa betalas då givetvis inte av socialen heller.

Det finns många exempel på personer som ej har fått nedsatt betalning / uppehåll i betalningen till csn så det fungerar inte i praktiken för många, bara söka här på forumet så kommer du finna åtskilliga trådar och inlägg om just detta.

Vidare är det inte bara att skita i att betala lån och låtsas som om de gått upp i rök, iofs kan man göra så men då hamnar man hos kronofogden vilket innebär att man inte ens kommer kunna teckna abonnemang för en telefon eller andra saker i framtiden än mindre får man hyra en ny bostad osv. Så att skita i att betala lån som togs när man var frisk och hade jobb är knappast ett alternativ för många även om det är vad många tvingas till om de blir sjuka eller lever på socialbidrag.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?