• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:47:55 följande:
    oj, du vet väl vad ordet "överlevnad" betyder?

Att betala 42000:- per år för boendet är inte en grundförutsättning för "överlevnad", du kan bo i en husvagn för en bråkdel av det priset 
    Ja, jag vet vad överlevnad betyder och i Sverige räknar man med ett boende, värme, el och mat
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:06:27 följande:
    nej, det gör man inte.

Överlevnad betyder att man inte dör, i Sverige såväl som i övriga världen 
    Ja och existensminimum täcker det som krävs för att du inte ska frysa ihjäl, svälta eller inte kunna utföra det som arbetsförmedlingen kräver
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:08:57 följande:
    jag visar på skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard", många föredrar att använda ordet "överlevnad, det blir lite mer dramatiskt på det sättet (men det är fortfarande felaktigt).

Det förändrar inte faktum att överlevnad är ett klart definierat begrepp 
    Innan det hette existensminimum hette det överlevnadsbidrag.
    Du tycker inte att existensminimum (det minsta som krävs för att du som en levande varelse skall kunna vara vid liv) också är ett dramatiskt ord?
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:28:42 följande:
    tror du att regelbundna besök på arbetsförmedlingen är en förutsättning för överlevnad?
    Det är en förutsättning för att du öht ska få pengar
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:32:50 följande:
    existenminimum betyder INTE "det minsta som krävs för att en levande människa ska kunna vara vid liv" (iaf inte i detta sammanhang)

I början trodde jag att du bara var omedveten om ordens olika innebörd, men nu börjar jag ana att du kanske bara har haft det lite för bra lite för länge.
    Du skulle nog må bra av att få testa på en tillvaro som verkligen handlade om överlevnad ett tag, det kanske skulle ge dig lite perspektiv på tillvaron 
    Men nu snackade inte jag om sammanhang. Jag sa att ordet också var dramatiskt eftersom ordet i sig betyder det.

Har jag haft det lite för bra? Vad vet du om mig?
    Jag har levt i barnfattigdom från att jag började mellanstadiet fram tills jag slutade gymnasiet och efter det levde jag på försörjningsstöd. Sedan CSN.
  • Kimona
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 17:37:46 följande:
    Kimona.
    Hur kommer det sig att du lever på socialbidrag? Hur länge har du gjort det? 
    Jag lever inte på socialbidrag. Jag hade socialbidrag efter att jag tog studenten eftersom jag var arbetssökande och min mamma krävde pengar jag inte hade. Levde på soc från sommaren 2009 fram till januari 2011 då jag blev utkastad av min mamma och tvingades flytta till min pojkvän. Han studerade och då hade jag inte längre rätt till socialbidrag, eftersom de tyckte att hans studiemedel + lån skulle försörja oss båda
  • Kimona
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 17:51:49 följande:
    Kimona-
    Du lever alltså inte på försörjningstöd idag? Det var ju skönt att höra i alla fall. Hur kom det sig att din mamma gjorde det? 
    Mamma levde inte på försörjningsstöd
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:55:11 följande:
    pengar som inte är en förutsättning för överlevnad
    Om du tänker på överlevnad generellt, alltså att bo under en granrishydda i skogen och jaga harar så självklart inte, men man får jämföra med samhället
  • Kimona
    Wittra skrev 2012-03-17 17:55:07 följande:
    Förlåt nu, men varför gjorde din mamma så? för att du inte hade råd att betala för dig hemma eller vad
    Ja. Hon tycker att man ska vara utflugen efter studenten och jag fick lov att bo kvar ett och ett halvt år till, trots att jag betalade "för lite" hemma
  • Kimona
    Anonym (student) skrev 2012-03-17 17:57:57 följande:
    Jag tycker verkligen inte att det är så illa när man är student. Tar man bidrag och lånedelen så får man 8200 kr/mån. De flesta har rätt till bostadsbidrag så säg att 3-4000 går åt till boende varje månad. Då har man 4-5000 kvar, vlket man kan leva ganska gott på! Jag tror att problemet är att många inte vet hur man använder sina pengar förnuftigt. Jag är alltså student och vet hur det ser ut!
    Vilka har rätt till såna summor? Vi har rätt till 500 spänn i bostadsbidrag.
    Vi lever på mitt CSN och hans aktivitetsstöd på runt 3000 kr
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?