• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

[quote=64055871][quote-nick]Annette 732 skrev 2012-03-18 18:38:12 följande:[/quote-nick]

Anonym skrev 2012-03-18 18:34:56 följande:
    Tyvärr finns det fattigdom i Sverige och hur man hamnat i den finns lika många orsaker som människor/familjer Jag tycker att det är oerhört tragiskt när barn blir drabbade. Är det verkligen rätt av skolan att "kräva" att barn ska ta med egen matsäck på utflykter. Här i skolan får vi alltid en lapp om vi vill att skolan ska fixa det eller barnen vill ta med hemifrån.
    om skolan anordnar utflykter ska de ordnna med lunch eller fika.[/quote ja dom ska ja. Men det följs inte på alla skolor/förskolor tyvärr
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:43:47 följande:
    ja tänk jag har sunt förnuft och är 35år gammal snart...

så enkelt va det med det.
    Sunt förnuft att påstå att det bara är att hyra bil?
    Ja det är sant som det är sagt, visdom kommer inte med åldern...
  • Anonym

Jag räknade just ut hur mycket jag och min sambo skulle kunna få i försörjningsstöd. Vi har nu en total inkomst på 13 600 kr per månad, och ligger under norm när man räknar ut våra utgifter för boende och el (ca 7 000 kr totalt)

• Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:51:32 följande:
    ja är det inte sunt förnuft att det är billigare att hyra en hyrbil och tanka den och köra själv än att betala en flyttfirma?
    det tycker jag.
    Då är vi tillbaka på ruta ett. Då tar vi det igen....
    Du tror att alla har körkort?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:56:50 följande:
    NEJ jat tror inte alla har korkort,MEN jag tror att alla har någon i sin omgivning som har körkort och kan ställa upp och köra mot en liten peng eller mat.

snäla läs tråden!!!!
    Ocj jag kontrade då med att du har missat att alla har en sån omgivning. Hur har du missat att många i sverige är mycket ensamma?

Snälla, läs svaren du fått.
  • Anonym

Det är så extremt få som totalsaknar arbetsförmåga. Klart man ska vara fattig när man lever på bidrag. Annars saknar ju många incitament att faktiskt ta sig i kragen och försörja sig själva.

• Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:58:21 följande:
    ständiga spänningar blir till skador....
    Kan göra men är inte liktydigt med att det alltid blir.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:51:32 följande:
    ja är det inte sunt förnuft att det är billigare att hyra en hyrbil och tanka den och köra själv än att betala en flyttfirma?
    det tycker jag.
    Jag som flyttat har inte körkort.
    Min pappa var för gammal för att handskas med lätt lastbil.
    Hade inget kontaktnät som skulle ha kunnat hjälpa mig eftersom jag aldrig bott tillräckligt länge på någon ort för att bygga upp mer än ytliga kontakter dessutom har jag sedan -93 varit sjuk och inte orkat ägna mig åt några sociala aktiviteter eftersom all ork gått åt till att arbeta varvat med omskolningar och rehabilitering. 

Finns faktiskt människor som bara klarar av att arbeta, sköta hushåll, sköta barn och sova. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 20:58:48 följande:
    Det är så extremt få som totalsaknar arbetsförmåga. Klart man ska vara fattig när man lever på bidrag. Annars saknar ju många incitament att faktiskt ta sig i kragen och försörja sig själva.
    Var finns alla jobb menar du?
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 21:00:28 följande:
    Din beskrivning är dagens samhälle i ett nötskal.
    Bristen på empati, den mycket själviska och oempatiska inställningen att man får skylla sig själv, den totala bristen på ödmjukhet inför andra människor och övertygelsen om att alla har ett fritt val utan några som helst oöverstigliga hinder är utbredd till spyfärdighet.
    Inte minst här på FL.
    Mantrat: Länge leve egoismen!
    Så sant som det är sagt!

FL tror jag i mångt och mycket speglar hur dåligt många mår. Man bara måste slå på någon annan för att själv må lite, lite bättre.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?