Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 19:56:20 följande:
Jag menade inte att just du betalade överpris för något - det var mer en allmän kommentar att folk i allmänhet och vem som helst, ofta väljer galet på grund av prioriteringar eller okunskap.
Visst kostar sådana tjänster.
Och du ansåg i den situationen att det var viktigare att betala för och få hjälp med den tjänsten än att köpa ny säng och dator just då. Eller ...?
Fast den som skrev kommentaren kanske hade valt att låna en bil, gratis eller mot ersättning och med den kört 20 vändor fram och tillbaka med alla lådor och möbler. Och förmodligen skulle hon burit och packat själv. Jag beställde flyttstädning när jag flyttade sist - för 14 år sedan. Då hade jag två mycket små barn och befann mig i en situation då jag var helt slut.
Min far opponerade sig mot mitt val. Han tog inte aktiv del i vare sig oss eller våra flyttbestyr när vi var små. Jag flyttade sex gånger tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.
Min flyttstädning kostade ungefär 3000 kr. Väl använda pengar.
Naturligtvis hade jag valt på annat sätt om jag hade haft körkort eller haft någon annan som kunde ha hyrt en lätt lastbil och kunnat bära.
Jag gör skillnad på behöver eller vill ha.
Jag behövde flytta men dator och säng var något jag ville ha.
Så gör jag med det mesta, funderar om jag behöver ha eller bara vill ha.
Bra sätt att inte sätta sig i skuld i onödan.