Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Argo skrev 2012-04-04 06:34:41 följande:
    Nä, det är inte "den definition som gäller i Sverige", som om det vore en allsmäktig sanning.

Det är den definition RB har valt. Godtyckligt.

Problemet med den är att den framställer Gustav 14 (han som inte hade råd med hip-hop-jeans) som fattig på samma sätt som Muhammed 12 (som inte får frukost innan skolan) och Arto 48 (som onykter köar utanför Frälsis för en morgonmacka efter en natt under Västerbron).

Eftersom Gustav 14 är den som visas upp utåt blir blir det en backlash när folk inser att Gustavs avsaknad av hip-hop-jeans är ett lyxproblem och då avfärdas även Muhammed och Arto "på köpet".
    Det där är en mycket bra poäng. Det finns absolut sociala problem i Sverige som jag inte förstår att man inte löser. Varför accepterar vi till exempel att hemlösa sover i garage och på gator. Det kan inte handla om pengar när man samtidigt bygger en helt meningslös spårvagnslinje i Stockholm för någon miljard.
  • Ermenegildo
    Dr Mupp skrev 2012-04-04 11:33:40 följande:
    Många av dessa hemlösa är just hemlösa för att de inte vill ställa upp på de krav som ställs. De vill inte sluta missbruka. För grejen är den att ingen behöver vara hemlös om de ställer upp på de krav som ställls. 

Men visst det skulle behöva fler half-way hus och liknande, problemet är att ingen vill ha dessa som grannar. 
    Så har jag också förstått det. Men samhället måste klara av att ge tak över huvudet även till missbrukare. Det kan inte vara en olöslig fråga.
  • Ermenegildo
    Åsa skrev 2012-04-06 14:07:42 följande:
    Själv kan jag tycka att välfärdstänkandets positiva grund till trots det kan gå till överdrift också. När jag flyttade till Gbg fanns det lägenheter med toaletter i trappen, rentav på gården (en stor förvåning för mig som kom från mindre stad där kaklade badrum hörde till standard i den allmännytta som dominerade bostadsutbudet). Jag tror iofs ingen vill känna sig tvungen att gå på dass i snöstormen MEN idag saknas så gott som helt billiga enkla boenden ens för dem som faktiskt vill ha det. Gemensamma badrum/kök försvinner till och med från studentrum. Industriområdena ska bort från stadsnära områden för att "minska segregationen" och "alla ska kunna bo nära vattnet/centralt". I nyproduktioner där en etta går upp mot 7000...  Jag är dubbel till folk - ofta konstnärstyper som kombinerar arbetsyta och boende - som inreder industrilokaler inte avsedda till boenden att bo i, med tanke på brandrisk etc men jag kan förstå dem. Där jag bor skyndar hyresvärden in och river ut kök  så fort någon flyttar, även när de är i gott skick (fall jag känner till där de nyrenoverats för fem år sedan...) för att kunna höja hyran innan ny hyresgäst, inte sällan med mindre funktionella lösningar och sämre material.

För att gå vidare på ämnet ovan, om människor som medvetet avstår från att inordna sig i gällande samhällsnormer, är en mångårig camping här i stan (vad jag förstår rätt så välordnad) enligt lokaltidningen på väg att bli av med arrende och folk som, med eller utan sociala problem, valt att bo permanent i vagn blir utan boende.  Detta på en bostadsmarknad där det är svårt att hyra bostad ens för folk med lön och utan betalningsanmärkningar och köppriser för den som vill/måste köpa kräver några hundratusen i besparingar även i normalskiktet.
    Det där har ett enkelt svar - avreglera hyresmarknaden så löser du nästan alla de problem du nämner. Hyresvärdarna river o renoverar för att det är det enda sättet att höja hyrorna, pga regleringar.
  • Ermenegildo
    Åsa skrev 2012-04-07 13:27:43 följande:
    Jag bor hos ett allmännyttigt bolag och är de som "sätter" hyresnivån och påverkas inte av regleringarna du nämner (att privata värdars hyror sätts i relation till jämförbar allmännytta). De har enligt sitt regelverk inget vinstsyfte. Likväl...

Personligen tror jag inte på avreglerad hyresmarknad som ett medel för lägre hyror då jag sett resultatet av den utomlands. Där efterfrågan är hög drivs hyrorna upp. Men givetvis skulle många i de större städerna teoretiskt kunna flytta till orter med mindre efterfrågan. Problemet är att även för dem som vill flytta från orter de trivs på och ge upp sitt sociala nätverk så innebär sådan flytt ofta svårigheter att få jobb också (vilket förstås är en fördel om hyran ska betalas av A-kassa).
    Ja har också bott i (två) länder med oreglerad hyresmarknad. I båda länderna tog det en vecka att hitta en hyresrätt som passade mig. I Sverige är det alldeles för billigt att hyra på Östermalm och för dyrt i Rinkeby. Det är omöjligt att få tag i en fin hyreslägenhet i Stockholm om du inte betalar under bordet eller har kontakter. Är det rättvist? Fast det här är en annan diskussion.
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 10:18:25 följande:
    Nu är det så att det är och de senaste 10 åren varit så att det är ca 45% av befolkningen har högre studier (eftergymnasiell utbildning)och har någon form av karriär.
    Vanliga låginkomsttagare har inte karriärer där de är mer eller mindre garanterade arbete i framtiden.

Låginkomsttagare kan inte spara ihop rejäla buffertar för att ha den dag de blir sjuka eller arbetslösa som räcker under den tid de får ännu lägre inkomst än när de arbetat.

Har de en buffert ska den användas innan de får försörjningsstöd så det går aldrig använda bufferten +försörjningsstöd för att komma över normen.

50% av äktenskapen slutar i skillsmässa, tror du att alla dessa aktivt gjort dåliga val?

Finns massor med människor som klarat av svåra sjukdomar utan att drabbats av ekonomiskt kaos liksom det finns massor av människor som ruinerats pga sjukdom.

Finns massor av människor som klarat av en en arbetslöshet utan att drabbats speciellt hårt liksom det finns massor av människor som inte alls klarat av detta ekonomiskt.

Finns massor av människor som drabbas väldigt svårt av att ett företag läggs ner,de kan inte flytta eftersom de inte blir av med sina bostäder och de har inte möjlighet att betala för både det gamla boendet och det nya på annan ort.

Jag fattar inte varför så många bara har sig själv som måttstock i alla lägen.Varför tänker man inte tvärtom hur det hade varit om jag inte gjort dessa val hur det gått om man i stället började arbeta direkt efter gymnasiet och företaget där man arbetat i 25 år lagt ned sin produktion. 
    Om den perfekta partnern lämnar efter 10 år och man sitter där med 2 mindre barn och villalån.

Om jag hade arbetat 25 år efter gymnasiet tycker jag det hade varit rimligt att anta att jag hade sparat ihop någon slags buffert. Och om jag inte hade det och blev ensamstående utan jobb skulle jag inte räkna med att kunna bo kvar i en belånad villa.

Frågan gäller väl att hitta en rimlig balans mellan grundtrygghet för alla och eget ansvar. Den som är fullkomligt ansvarslös kan givetvis inte räkna med samma levnadsstandard som den som jobbat och gnetat i alla år. Det om något vore ju orättvist. Samhället måste premiera arbete och sparande, det är nämligen från de pengarna välfärden ska betalas.
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 10:58:09 följande:
    Min anonymitet har inget med saken att göra, det är ett fånigt påhopp av någon som saknar argument.

Jag vet att du skrev det och jag kontrade med att ANSVAR inte enbart handlar om privatekonomi utan att man har ett ANSVAR i samhället också.

Kan du nu svara på min fråga utan att begå nya påhopp?
    Vad är att ta ansvar?
    Enligt mig är det inte BARA för privatekonomin utan ansvaret är betydligt större än så.
    Du har ett ansvar i samhället och att inte ens vilja se till att alla medmänniskor har det drägligt snuddar till det som är totalt ansvarslöst. Alla kan inte få jobb, vi kan inte bygga sverige på akademiker. Hur ska grupper som inte får jobb eller utbildning kunna ta ansvar när det är din grundförutsättning?
    Varför så arg? Och varför känner du dig påhoppad? Här gäller diskussionen fattigdom och det är därför ansvarsfrågan handlar om ekonomi. Jag behöver inte se till att medmänniskor har det drägligt - de klarar de allra flesta av på egen hand. Man behöver ingen eftergymnasial utbildning för att få en bra ekonomi.

Man "får" inte jobb eller utbildning förresten. Utbildning ramlar inte ner från himlen och jobb fördelas inte av Arbetsförmedlingen. Ansvarstagande människor söker utbildningar och jobb, flyttar om det behövs - anstränger sig helt enkelt.

Däremot, återigen, tror jag på att också ge dem som på grund av missbruk, sjukdom eller på att de helt enkelt struntar i att ta ansvar en grundtrygghet.
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 13:02:06 följande:
    Vad jag förstår så finns det inte några fattiga i Sverige och är det så att de ändå ligger på den nivå som RB, Eu och OECD klassar som fattigdom så får de skylla sig själva för att de valde fel väg i livet för 10, 15, 20 eller 30 år sedan.

De får även skylla sig själva för att deras föräldrar valde fel eller inte klarade av att se till att deras barn inte valde fel.

De får också skylla sig själva för att de inte utbildade sig genom högre utbildning eller att de valde fel utbildning även fall de valt utifrån arbetsmarknadsprognoser.

De får skylla sig själva om den person de bildat familj med och tagit gemensamma ekonomiska beslut med blivit sjuk, arbetslös, förändrats, lämnat familjen osv.

De får skylla sig själva för att de valt ett låglönearbete som de älskat men som inte gjort att de kunnat bygga upp en buffert att leva på när livet förändrats. 
    Ja, i viss mening får de skylla sig själva. Eller menar du att de ska skylla på någon annan? Det kan inte vara många i Sverige som inte KAN skapa sig en dräglig tillvaro om man verkligen vill. Sverige är ett av världens rikaste länder, sjukvård är gratis, utbildning är gratis och det finns fantastiska socialförsäkringar.

Därmed inte sagt att man inte ska hjälpa dem som trots alla möjligheter inte får det att gå ihop. Man ska heller inte strunta i de som håller på att supa, knarka eller äta ihjäl sig eller strunta i kriminella.
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 14:31:18 följande:
    1.Nej alla kan inte studera, alla har inte förmågan att verkligen klara en utbildning som leder till någon form av arbete.

Om så varit fallet att alla kan studera på högre utbildning än gymnasienivå skulle det inte vara så få som 46% som studerar på universitets/högskolenivå. 

2. Du tror inte på att förutsättningar förändras under livet?
    Du tror att man alltid är ung, frisk och har förmåga att förändra sitt liv?

3. Du tror att man när man bildade familj för 10,15 eller 20 år sedan räknade med att familjen skulle splittras och därför levt som om man ska klara alla kostnader på egen hand?

Man ska vad jag förstår leva som katastrofen finns runt hörnet under hela sitt liv fram till pensionen?
    Absolut! Det är ju just det att skapa en buffert handlar om. Det finns också inkomstförsäkringslösningar som ger mer en vanlig A-kassa och sjukförsäkringar som ger mer än sjukpenning. Jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag inte hade en krona på banken och där jag bara klarade mig någon månad utan arbete.

Motsatsen innebär ju att man kallt räknar med att stat, släkt, vänner eller någon annan ska ta hand om en om livet inte går som planerat. Det är oansvarigt.
  • Ermenegildo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 17:47:34 följande:
    Du låter som mina gamla klasskamrater i moderatnästet jag bodde i som ungdom:
    "Sköt dig själv och skit i andra."
    "Den som inte lyckas får skylla sig själv."
    "Det är ditt eget fel att det går åt fanders."
    "Vi är bäst - alla andra är flugskit."

Maken till diskriminering och självförhärligande får man leta efter! Jag vet av erfarenhet exakt vilka värderingar och åsikter moderaterna har om andra. Det är skrämmande rasistiskt och det är tyvärr få som vet sanningen.

Tack för att du visar oss en del av moderaternas rätta virke!

Har du gratis sjukvård???
    Jag betalar 200 kr för ett läkarbesök, något mindre för sjukgymnastik, en massa för medicin och det dyraste torde vara ett akutbesök. Terapi har jag inte råd med för det kostar några hundra varje gång. Massage kan jag få av den jag gör gratis marknadsföring åt. Himla tur!!!

Har du gratis utbildning???
    Jag var tvungen att låna massor för att kunna plugga. Det kostade att ta sig dit och hem, lunchen var inte gratis och böckerna var hutlöst dyra. Dessutom betalar jag ränta på de lånade pengarna. Mycket blir det.

Det är min och andras inbetalade skatt som byggt sjuk- och socialförsäkringarna. Lyckas vi hålla oss friska och utan behov av ekonomisk hjälp, ska vi skatta oss lyckliga. Det kunde lika gärna varit så att vi tvingats bo på gatan.
    Och du låter arg och bitter. Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska "skita i andra" eller att någon annan "är flugskit". Och var du får rasism ifrån har jag ingen aning om. Jag hatar rasism. Jag har överhuvudtaget försökt föra en saklig diskussion, men det verkar du inte vilja. (Var du hittar självförhärligande vet jag inte och jag röstar - vad det nu har med saken att göra - inte moderat.)

Att kräva att någon tar ansvar och kämpar är inte att skita i den personen. Har du barn? I så fall har du förhoppningsvis fattat att man gör barn en otjänst om man inte ställer några som helst krav på dem och gör dem osjälvständiga. Jag älskar mina barn mer än något annat, därför vill jag att de ska lära sig att ta hand om sig själva. Det är inte av elakhet...

Massage och terapi skulle jag i normalfallet inte betrakta som sjukvård och jag tycker det är helt rimligt att den som vill ha det får betala det själv. Jo, utbildning är gratis i Sverige. Att du får betala uppehället själv är nog för de flesta självklart. Eller menar du att alla som skriver in sig för någon form av utbildning ska få boendet betalt med skattemedel? Vilka konsekvenser tror du det får?

Du verkar väldigt arg och upprörd men du verkar inte ha funderat igenom särskilt noga hur samhället ska se ut. Om du tycker att man ska ha ett samhälle med avsevärt högre skatter och bidrag är du rätt ensam, det är bara V som tror på det. Du får heller inte glömma att Sverige är en del av en världsekonomi - det fungerar inte att göra saker här utan att det får konsekvenser för hur andra länder behandlar oss och det får i sin tur direkt påverkan på vår ekonomi. 
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 18:12:03 följande:
    Terapi inte sjukvård?
    Tydligen har du missat totalt att istället för psykofarmaka ska det satsas på olika terapiformer eftersom det visat sig att det ger bättre resultat.
    Jag skrev "i normalfallet". Det finns också studier som starkt ifrågasätter värdet av terapi. En del människor - möjligen även några i denna tråd - har en tendens att tycka väldigt synd om sig själva istället för att ta tag i sina liv. Jag tror inte det är så många människor i tredje världen - med högst reella problem  - som längtar efter terapi.

Livet är en fantastisk gåva och i Sverige finns otroliga möjligheter att göra det man helst vill. Men det går också lätt att förstöra sitt liv genom att klaga på allt. Valet är ditt.
  • Ermenegildo
    Anonym skrev 2012-04-10 18:35:50 följande:
    Du har en poäng. Det är många i denna tråd som tycker oändligt synd om sig själva att de måste betala skatt som går till något de inte kan ta del av direkt.  Men du har säkert rätt, de skulle behöva ta tag i sina liv i stället för att reta sig på att det inte existerar en millimeterrättvisa i skattesystemet.

Säg mig, vilken terapi tror du hjälper för att de ska sluta klaga så mycket och istället glädja sig åt allt som är fantastiskt?
    Om du menar mig behöver du inte oroa dig. Jag tycker absolut inte synd om mig och spenderar väldigt lite energi och tid på att klaga på höga skatter. Däremot är jag politiskt intresserad och vill att mina skattemedel ska användas på ett vettigt sätt. 
  • Ermenegildo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 18:53:56 följande:
    Jag antar att du bara hittade på det där med gratis sjukvård? Eller har du faktiskt gratis sjukvård???

Och du kanske inte betalade något för att komma till din utbildning och för de böcker och det material som krävdes???

Sedan är det så att massage är en sjukvårdande åtgärd som ingår i friskvården i min kommun. Om man är anställd som lärare tex.
    Terapi torde också ingå i förmåner som vissa yrkesgrupper kan åtnjuta. Det lär inte dröja jättemånga år innan det ingår i sjukförsäkringen heller.

Jag är säkerligen inte ensam om att anse att man ska skatta efter storleken på inkomsten. Riksnormen skulle fungera utmärkt som beräkningsverktyg för att räkna ut hur mycket höginkomsttagaren skulle betala och hur lite den arbetslösa ensamstående mamman skulle betala.
    Sjukvård är i det närmaste gratis. OK, det finns en del småavgifter men om du verkligen inte skulle kunna betala dem kan ingen neka dig sjukvård. Den typen av avancerad sjukvård som verkligen kostar pengar kostar inget.

Vi skattar redan efter storlek på inkomsten, som du kanske vet. Jag betalar en bra bit över 50% av min inkomst i skatt.

Det är när personer börja tala om fattigdom i samma mening som man kräver gratis massage och terapi som man urvattnar begreppet. Jag önskar att jag kunde skicka mina skattepengar till barn som svälter ihjäl i världen istället för till svenskar som vill ha gratis massage. 
  • Ermenegildo
    Ensamstående mamma75 skrev 2012-12-11 13:18:30 följande:
    Barnfattigdomen växer här i sverige. Vi talar inte om avsaknaden av datorer eller mobiltelefoner. Utan om barn vars föräldrar knappt har råd att köpa mat eller frukt de sista dagarna i månaden, barn som Inte kommer att ha julsaker, julgran eller julskinka.Listan kan göras lång på barnens behov och tillsammans kan vi göra skillnad för barnen i sverige. Som medlem och månadsgivare blir du en viktig del i vårt arbete. För att du som medlem ska känna dig trygg i din delaktighet så får du månadsvis information om verksamhetens nytta. Klicka här för att bli medlem --> www.sverigesbarn.se)
    Låter som en scam. Har stiftelsen 90-konto? Vilka sitter i styrelsen? Det finns massor med lycksökare inom välgörenhet, se upp!
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Regnig måndag skrev 2012-12-12 18:15:35 följande:
    Du får tycka vad du vill men sanningen är att även experterna anser att fattigdom är relativ.

Sen att folk på FL anser att man ska jämföra med Indien och Afrika är en helt annan sak som i själva verket handlar om att trycka ner andra och ignorera de problem som finns utanför den egna farstun.
    Say what? Om jag påpekar att den som inte har mat för dagen eller tillgång till rent dricksvatten har större problem än den som inte har råd att köpa en ny mobiltelefon så "trycker jag ned" den senare?

Av vilket skäl skulle jag vara moraliskt tvungen att känna större solidaritet med den med mycket mindre allvarliga problem? 
  • Ermenegildo
    Regnig måndag skrev 2012-12-12 23:57:57 följande:
    Att du gärna tar till överdrifter fattar man redan vid jämförelsen med svältande. Det handlar knappast om att köpa mobiler men å andra sidan tror jag inte att du har ambitionen att vara seriös utan är mest intresserad av att tjafsa och hoppa på andra...

Vill du diskutera världssvälten gör du naturligtvis det i en egen tråd för rent krasst har du inget att komma med ditt gnäll över skattekronorna, det är ju enligt dig ett icke-problem eftersom det finns de som har det värre (svälter).

Solidaritet har ganska lite med saken att göra utan det handlar om att se saker i sitt sammanhang. Träna på det.

Din indignation och upprördhet blir fånig när det var du själv som påstod att jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". 

Jag diskuterar fattigdom, det är trådens ämne. Jag tar ingen hänsyn till vad du vill läsa.
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-13 11:27:17 följande:
    Läs Fiori84's första inlägg i tråden, det var utifrån det hon och Regning Måndag började argumentera. Problemet är inte att det är värre att inte ha dricksvatten än att tvingas låta räkningar gå till Kronofogden, utan att i en tråd om fattiga i Sverige gå in och skriva "De har det värre i Afrika!". Må så vara, men det är ganska drygt, och hjälper inte den som är fattig i Sverige. 
    Om fattigdom är relativ ska man väl just relatera den till hur andra människor har det och vilka skillnader det finns? Med ett relativt fattigdomsbegrepp är alla svenskar väldigt rika. Eller får man bara jämföra inom Sverige? Eller ska man jämföra inom kommuner? Den som har en vanlig tjänstemannalön i Djursholm är relativt fattig medan samma lön i Pajala kanske ger status som höginkomsttagare. Ska de "rika" i Pajala då ge bidrag till de "fattiga" i Djursholm?
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-14 14:36:10 följande:
    Jag försökte ge dig bakgrund till det replikskifte du kommenterade. Det verkade som att du missat det som startade det, vilket var Fiori84's första inlägg i tråden. Såvitt jag såg påstod aldrig Regning måndag att "jämförelser med fattigare människor i världen skulle handla om att man vill "trycka ner andra" eller "ignorera problem". " (dina ord), utan att just Fiori84's inlägg var formulerat på det sättet. Det håller jag som sagt med om. 
    Jo, det var direkta citat från hennes inlägg. Det var det jag reagerade på.
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-14 14:49:38 följande:
    Ok, då tycker vi helt enkelt väldigt olika. 
    ?? Läs #2628.
  • Ermenegildo
    MaryArden skrev 2012-12-14 15:06:15 följande:
    Ja, och som jag skrev tidigare är det en sak att det är värre att inte ha rent vatten än att hamna hos Kronofogden. Det gör inte att det inte är drygt och komma in i en tråd om fattigdom i Sverige, och peka ut att andra är fattigare. 
    Hur ska ni ha det - å ena sidan säger ni att fattigdom inte ska beräknas med absoluta utan med relativa mått, å andra sidan är man dryg om man faktiskt jämför.

Det låter som den klassiska inställningen till löner: alla som tjänar mer än jag är överbetalda nollor, alla som tjänar mindre än jag är inte värda mer.

Solidariteten verkar rätt begränsad.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?