Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 17:47:34 följande:
Du låter som mina gamla klasskamrater i moderatnästet jag bodde i som ungdom:
"Sköt dig själv och skit i andra."
"Den som inte lyckas får skylla sig själv."
"Det är ditt eget fel att det går åt fanders."
"Vi är bäst - alla andra är flugskit."
Maken till diskriminering och självförhärligande får man leta efter! Jag vet av erfarenhet exakt vilka värderingar och åsikter moderaterna har om andra. Det är skrämmande rasistiskt och det är tyvärr få som vet sanningen.
Tack för att du visar oss en del av moderaternas rätta virke!
Har du gratis sjukvård???
Jag betalar 200 kr för ett läkarbesök, något mindre för sjukgymnastik, en massa för medicin och det dyraste torde vara ett akutbesök. Terapi har jag inte råd med för det kostar några hundra varje gång. Massage kan jag få av den jag gör gratis marknadsföring åt. Himla tur!!!
Har du gratis utbildning???
Jag var tvungen att låna massor för att kunna plugga. Det kostade att ta sig dit och hem, lunchen var inte gratis och böckerna var hutlöst dyra. Dessutom betalar jag ränta på de lånade pengarna. Mycket blir det.
Det är min och andras inbetalade skatt som byggt sjuk- och socialförsäkringarna. Lyckas vi hålla oss friska och utan behov av ekonomisk hjälp, ska vi skatta oss lyckliga. Det kunde lika gärna varit så att vi tvingats bo på gatan.
Och du låter arg och bitter. Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska "skita i andra" eller att någon annan "är flugskit". Och var du får rasism ifrån har jag ingen aning om. Jag hatar rasism. Jag har överhuvudtaget försökt föra en saklig diskussion, men det verkar du inte vilja. (Var du hittar självförhärligande vet jag inte och jag röstar - vad det nu har med saken att göra - inte moderat.)
Att kräva att någon tar ansvar och kämpar är inte att skita i den personen. Har du barn? I så fall har du förhoppningsvis fattat att man gör barn en otjänst om man inte ställer några som helst krav på dem och gör dem osjälvständiga. Jag älskar mina barn mer än något annat, därför vill jag att de ska lära sig att ta hand om sig själva. Det är inte av elakhet...
Massage och terapi skulle jag i normalfallet inte betrakta som sjukvård och jag tycker det är helt rimligt att den som vill ha det får betala det själv. Jo, utbildning är gratis i Sverige. Att du får betala uppehället själv är nog för de flesta självklart. Eller menar du att alla som skriver in sig för någon form av utbildning ska få boendet betalt med skattemedel? Vilka konsekvenser tror du det får?
Du verkar väldigt arg och upprörd men du verkar inte ha funderat igenom särskilt noga hur samhället ska se ut. Om du tycker att man ska ha ett samhälle med avsevärt högre skatter och bidrag är du rätt ensam, det är bara V som tror på det. Du får heller inte glömma att Sverige är en del av en världsekonomi - det fungerar inte att göra saker här utan att det får konsekvenser för hur andra länder behandlar oss och det får i sin tur direkt påverkan på vår ekonomi.