• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 13:11:00 följande:
    Vilken otroligt förenklad förklaringsmodell du har.

De som går på försörjningsstöd är antingen psykiskt sjuka eller så är de födda i socialgrupp 3. Måste vara rätt härligt att leva med en sån förenklad världsbild. :-P

Levnadsstandraden på 60-talet var lägre för samhället i stort, även bland de allra allra rikaste. I en fattigdomsdiskussion kan man inte jämföra nu med 60-talet, 1800-talet eller afrika utan det handlar om samhället i nuet. Så svårt borde det inte vara att förstå det.
    Tja, den är väl i så fall minst lika enkel som den som påstår att det bara handlar om tillgång på arbete?
    Att inbilla sig att försörjningsstödsberoende enbart handlar om brist på arbetskraft är klart oklokt. 

Det borde inte vara så svårt att förstå att det inte handlar om fattigdom utan om att ha lika hög levnadsstandard som förvärvsarbetare, vilket jag menar är en helt annan sak. Jag menar också att det blir helt avigt att motivera höjt försörjningsstöd med att vi i Sverige har så hög levnadsstandard så då måste vi "fattiga" ha mer. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
    Jag vill komma dit att det är missvisande att kalla hög levnadsstandard för fattigdom. 
    Man "får" ha det man kan betala för. Jag "fick" ha tv och dator som student, men jag fick själv sörja för det. Den som inte hade dator, fick gå till biblioteket. 

Det handlar inte om pengar. Det handlar om studiemotiverande miljö. Det är där krutet ska läggas och det har inte med pengar att göra. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:37:14 följande:
    Alla länder har en skälig lägsta levnadsnivå, så även Sverige. Bara för att du kanske vill se fattighusen till baka i landet så betyder inte det att våra ledande politiker instämmer i din åsikt. De anser att alla har rätt till en basstandard.
    Och?
    Jag anser att det inte är fråga om fattigdom. Använd då hellre "basstandard", men kalla det inte för fattigdom när man har mer än vad som behövs för att klara sig.  
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 13:49:16 följande:
    Det ska inte synas utanpå att man är fattig, barnen ska inte behöva avstå aktiviteter som majoriteten i skolan kan göra, det ska inte synas på tandstatusen att man är fattig, det ska inte påverka den fysiska hälsan att man är fattig.

Att däremot ha en enkel standard i hemmet,  ha en massa ny elektronik, åka till fjällen eller på utlandsresor är en helt annan sak. Det är saker man kan unna sig om man har inkomst till det.
    Varför ska det inte det?
    Och hur syns det, förresten? 
    Om jag har på mig ett par jeans som jag köpt på second hand för 30 kr, hur bedömer du vilken inkomst jag har?
    Tandstatusen har sjunkit på de absolut flesta människor. När jag pluggade på universitetet så var det mer vanligt än ovanligt förekommande att man lät bli att laga tänder utan drog ut dem istället, för att lagningen kostade för mycket. Inte får högskolestudenter akuttandvård betald. 
  • Donum
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 13:53:09 följande:
    Hur tycker du föräldrar ska göra som har barn som får hem läxor o dylikt på usb-minne? Gå till biblioteket varje dag med dem?
    Ja, varför inte?

• Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:57:45 följande:
    Jag har nu valt att använda mig av röda korsets definition i tråden och jag tycker den passar bra när det gäller barn och deras villkor. Det är inte en fråga om överlevnad utan en fråga om att ges möjligheter och att få vara delaktig!
    Det är inte fattigdom. Det är att vara socialt resurssvag och det handlar inte heller om pengar. Uppenbarligen kan man vara socialt resursstark på mindre pengar än 9535 kr/mnd. 
    Det handlar för övrigt lika mycket om att ta möjligheter och välja delaktighet. 
  • Donum
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 13:58:22 följande:
    För att det är orimligt. Sen ska det skrivas ut -ytterligare en kostnad.

Det förutsätts idag i många skolor att barn har tillgång till dator hemma. Lärare skickar ut veckobrev o dylikt per epost - man förutsätts kunna kolla sin epost varje dag.

Och alla bor inte där det finns kvällsöppna bibliotek.
    Jag anser inte alls att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket. Det är månne orimligt för någon som är bortskämd nog att tycka att sådana ansträngningar inte ska behöva göras, men det är sannerligen inte orimligt ta ta med sina barn till biblioteket. 

Och det kan man ju göra varje dag om man går på försörjningsstöd eftersom man då inte har ett arbete. Vidare, så är de absolut flesta bibliotek öppna till kl 19 i alla fall. Annars finns det ju dator på skolan. Det är skillnad mellan att något är orimligt och att något är obekvämt. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:59:21 följande:
    Finns det bilbiotek i varje stadsdel, i varje samhälle och by? Är de öppna varje dag så man kan göra läxorna där? Eller räknar du med att alla har bil och möjlighet att ta sig till ett bibliotek kanske en eller flera mil bort?
    Bibliotek finns i princip överallt. Kommer barnen till skolan, så finns det bibliotek där. Jag räknar med att det är skillnad mellan att något är orimligt och att något är obekvämt. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 14:07:37 följande:
    Du tycker att det inte spelar någon roll om skolkamraterna kan se på ett barn att det är fattigt?
    Du tycker att det är bra för barn att känna sig i underläge redan från låg ålder?
    Vilka tror du det är som skolkar sig igenom högstadiet, kan det möjligen vara de barn som redan från början känt sig som förlorare?

Jag pratar inte om att barn eller vuxna behöver ha dyra märkesvaror eller att det är fel på second-hand, jag pratar om något helt annat. Barn som har några få klädesplagg de växlar mellan, inte ordentliga ytterplagg, plagg som är antingen för stora eller för små, att alla kläder är slitna och urblekta osv. Nu pratar jag om barn som inte längre leker och skitar ner sig.

Alla de som räknas som fattiga har inte försörjningsstöd.
    Alla fattiga är inte ensamtående unga vuxna.

Varför tog inte de som gick på universitetet extra jobb så de kunde laga sina tänder istället för att dra ut dem? 
    Jag frågade dig varför det inte ska synas och hur du avgör om det syns eller ej?
    Det är t ex ingen människa som ser på mig att jag köper second handkläder för 30 kr. Det går alldeles utmärkt att ge sina barn vettiga kläder på 9535 kr/mnd. 

De som skolkar sig igenom högstadiet är de som kommer från en studieomotiverad miljö. Det har ingenting med pengar att göra. Det finns mängder av föräldrar som är, enligt dig, "fattiga", men som ger sina barn en studiemotiverad miljö. 

Förmodligen av samma anledning som somliga som går på försörjningsstöd hellre köper en iphone istället för att betala elräkningen?
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:12:14 följande:
    Kan alla ta sig till ett bibliotek gratis? Har alla tillräckligt kort avstånd för att en t.ex 8 åring ska klara av att gå dit och hem?

Alla som har försörjningsstöd kärver man motprestationer av, om de inte är sjuka. Den som är sjuk kan knappast gå till ett bilbliotek flera kilometer eller mil bort varje dag. Den som är anvisad att gå en kurs har närvaroplikt där. Dator på skolan? Alla skolor erbjuder inte läxhjälp eller att man får stanna kvar efter skoltid för att använda datorn tyvärr.
    Det är väl därför det finns något som heter individuella bedömningar?
    Det förändrar inte det faktum att jag anser att det är missvisande att kalla det för "fattigdom". Det du tar upp är inte fattigdom. Det är brist på bekvämligheter. Antingen, sätter man sig då och tycker att någon ska serva mig så att jag får det lika bekvämt som "alla andra". Eller så gör man något åt saken själv. Tycker man att det är orimligt att ta med sina barn till biblioteket tillhör man den förra kategorin. 

Jadå, men motprestationerna är sällan så omfattande att det inte går att ta sig till ett bibliotek. Eller, för all del, till socialtjänsten när man ändå är där för att få försörjningsstöd. De har datorer.  
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?