Inlägg från: April barn |Visa alla inlägg
  • April barn

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-19 15:06:59 följande:
    SUCK,ja visst har han det,men vi har inte gemensam ekonomi,han sköter sitt och jag sköter mitt.
    ja jag är vuxen och 35år gammal och vad jag vet går det inte att hitta mindre än en etta och de ligger runt 4.000kr i hyra i dagens sverige.
    Ja visst, men du tycker inte det är rimligt att sambon kanske hjälper till lite om den andra inte ens har råd att köpa tex mediciner?

WHAT i dagens Sverige? Vi betalar 4 400:-/månad för vår 3a på 80 kvadrat!!
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 15:12:01 följande:
    Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
    Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.

En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
    Vadå min stolthet, jag har inge problem alls att säga att vi hade riktigt dåligt med pengar, varför skulle jag skämmas för det?
    Jag säger bara att vi inte var fattiga. Vi hade en fin bostad, kunde köpa fin mat, kunde gå på läkarbesök osv. Jag säger inte att vi hade mycket pengar men vi var inte fattiga.

Jag kan hålla med på att det handlar mycket om hur man känner sig själv, men människor idag behöver verkligen lära sig hur man handskas med pengar, rik som fattig!
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 15:13:00 följande:
    Jag har gett dig förutsättningarna. Förklara nu vilka förutsättningar du anser att hon har men som hon inte tar.
    Hon har väl samma förutsättningar som vem som hellst (som inte är sjuk eller utvecklingsstörd tex) hon har väl samma förutsättning att plugga eller flytta som de flesta unga gör idag, eller vad hindrar henne?
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 15:19:21 följande:
    du vet skillnad på att bo i en håla och bo i stockholm eller göteborg,kanske dags för dig att vakna och se hur verkligheten ser ut?
    Vem bor i en håla? Inte jag iaf....
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 15:20:28 följande:
    Alla bor inte i din stad, där jag bor kostar de billigaste enrummare ca 4500+el.
    Jag reagerade på att det skrevs i dagens Sverige, jag bor verkligen inte i en håla. Jag vet att det är svindyrt i tex centrala stockholm men då kan man ju försöka leta lite utanför, försöka söka jobb på annan ort om man vill det.
  • April barn
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:21:49 följande:
    Har gjort detta med, som jag har försökt med allt för att få ner elpriset, men inget fungerar. Enligt elrådgivningen på kommunen sa dem att jag betalade 40% mer el än normalt och dem tog kontakt med elbolaget, men inget har hänt.

Jag har haft elmätare inne i lägenheten och dem säger att förbrukningen stämmer, men dem kan inte förklara vad det är som drar så massor.
    En gammal tjock tv drar väl ganska mycket, eller har jag fel? De flesta nya elektronikprylarna brukar ju vara energisnåla.. Betalar du uppvärmning också?
  • April barn
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:43:18 följande:
    Så jag som är s.k fattigpensionär men som ändå tycker jag fått det bättre kan inte existera? För moderaterna har ju alltid slått på de som lite har och gjort det värre för dem
    Samma här, men vi som är/var de "utsatta" men som ändå tycker alliansen är det bästa verkar inte existera haha
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-20 12:47:51 följande:
    Så om du är nöjd med din sitaution så tillhör du väl inte dom utsatt då.
    Var glad för det.

Och om du faktiskt hade läst hade du sett jag jag skrev att pensionärer inte tillhör den utsatta gruppen generellt.
    Även om det säkert inte är lätt för en del pensionärer heller.

Jag är inte sjukpensionär, har levt på försörjningsstöd "existensminimum", men seriöst så illa är det inte!
    Jag tycker det är självklart att de som kämpar med långa utbildningar och de som jobbar ska få en rättvis lön för det också.
  • April barn

Jag tycker det är ett stort elakt hån mot de i andra länder som verkligen är fattiga. De som inte har någon bostad, som äter bananskal ur soptunnorna, som dör av svält, som måste sälja sina barn för att de andra syskonen ska kunna överleva!
    Så sitter vi i ett av världens rikaste länder Sverige och påstår att vi är fattiga, fy satan jag blir nästan förbannad!

• April barn
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 13:13:38 följande:
    Det ska väl gälla alla eller?
    Som tex bibliotekarier och lärare. Deras utbildning motsvarar läkarnas i längd.

Om du menar det du säger ska de ha ett lönepåslag med minst 10-15 000.
    Jag antar att du röstar efter den tanken också och inte återremitterar din tanke med att de får ta sitt ansvar själva och höja sina löner själv!
    Självklart, jag skrev att alla som jobbar och/eller har en lång tuff utbildning bakom sig ska ha lön för det också. Nu är det ju så att alliansen sänker skatterna mycket för låginkomsttagare och lite för höginkomsttagare. Så den där skrämselpropagandan om att de rika blir rikare stämmer ju inte ett dugg.

Är det då rätt att min vän med bra utbildning ska betala bort nästan hela sin lön i skatt, så han måste jobba nästan dygnet runt för att få in så det räcker till, så han knappt hinner träffa sina barn. Bara för att skatterna och bidragen ska vara högre !?!
  • April barn
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:41:40 följande:
    Nu har jag inte läst igenom alla tusentals inlägg men det är väl ingen som ens ifrågasatt lägre levnadsstandard men däremot att den är för låg idag för de som lever på bidrag.
    Och de som levt på bidrag som tycker de är helt lagom, fast jag verkar bara vara ett hittepå exempel som inte räknas enligt er :) Nej nu får jag nog hitta på något vettigare än att sitta här..
  • April barn
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:53:29 följande:
    Men det vet jag att det finns och att det inte är så ovanligt, sen finns det de som inte klarar sig så bra.
    Man kan inte hela tiden hänvisa till världssvälten eller att vissa klarar sig utan se att det problemet existerar utan att för den sakens skull hela tiden säga att det är den enskildas ansvar.
    Så du menar att det inte är den enskildes ansvar hur den lägger upp sin egen ekonomi? Jag har sett otaligt många människor som lever på bidrag som både röker äter på resturang och går på krogen, sen gnäller de över att pengarna de får inte räcker till mat. INTE mitt problem utan enbart den enskilde personens!
    Och om många precis som mig klarade sig utmärkt på bidrag så förstår jag verkligen inte varför andra inte också skulle kunna göra det, jag är verkligen inte född med en silversked i munnen utan har fått lära mig hur man hanterar sin ekonomi!
  • April barn
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 18:23:50 följande:
    Alla har inte förutsättningar för att handla billigt. Idag krävs det ofta av bidragstagare (soc-hjälp) att de ska vara på någon sysselsättning 9h om dagen (inkl raster), sen ska barn hämtas osv. Då finns inte tiden att åka runt till femton butiker att handla eller ställa sig och laga mat i timvis.

Sen finns det de som bor så att de inte har nära till någon butik och då blir det dyrare. Att bara flytta är inte så bara.
    Fast man måste inte handla billigt, vi handlade allt ekologiskt när vi hade bidrag så billigare mat än så är nog ganska lätt att få tag på i vanliga matbutiker..
    Sen är det väl ganska rimligt att man får gå på arbetssökning och sysselsättning?
  • April barn
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 18:34:54 följande:
    Ni hade lätt att få tag på det. Där jag bor är ekologisk mat dyr. På andra ställen är all mat (+ sånt som toapapper mm) dyrt.

Alla har inte samma förutsättningar att handla billigt. Tyvärr. När man inte har det så blir det knapert att leva på försörjningsstöd
    Ekologisk mat är svindyr där vi bor med, men det är viktigt för oss så det var ingen fråga om något annat. Ica basic eller coop xtra finns väl i alla ica och coop affärer?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?