Anonym skrev 2012-03-19 15:12:01 följande:
Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.
En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
Vadå min stolthet, jag har inge problem alls att säga att vi hade riktigt dåligt med pengar, varför skulle jag skämmas för det?
Jag säger bara att vi inte var fattiga. Vi hade en fin bostad, kunde köpa fin mat, kunde gå på läkarbesök osv. Jag säger inte att vi hade mycket pengar men vi var
inte fattiga.
Jag kan hålla med på att det handlar mycket om hur man känner sig själv, men människor idag behöver verkligen lära sig hur man handskas med pengar, rik som fattig!