Inlägg från: Anonym (Me) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Me)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Alexi skrev 2012-03-18 13:49:08 följande:
    Efter att ha skummat 940 inlägg i ett intressant ämne men bitvis väldigt detaljfokuserade inlägg är jag mest fundersam över varför ingen har några lösningar? Det är så lätt att skylla på alliansen, sossarna, samhället, de rika osv istället för att komma med några konstruktiva faktiskt genomförbara lösningar på barnfattigdomen.

Ge ett konkret förslag som skulle göra skillnad!

Ett förslag har jag i 160. Det är nämligen ingen mänsklig rättighet att få förstöra ett barns liv.
  • Anonym (Me)
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 13:58:51 följande:
    Jag tror faktiskt jag undviker att svara på dina inlägg i fortsättningen. Du har ingen vilja att förstå, eller någon som helst empati med att människor faktiskt inte kan _just nu_. Jag sa emot dig, du sa samma sak igen. Utan variation, utan att ta in. Så jag låter det faktiskt vara.

Håller med om att det är lönlöst. Vissa människor är så fasta i sina offermentaliteter att inte ens 100 långtradare hade kunnat släpa ut dem därifrån. Empati är en sak, blåögd naivitet och dumhet är en annan,

Då är vi överens om att inte alls vara överens. 
  • Anonym (Me)
    Alexi skrev 2012-03-18 14:11:42 följande:
    Me: vad innebar det, tvångssterilisering eller tvångsomhändertagande? Det är väl inte så konstruktivt tycker jag...

Självklart inte tvångssterilisering, hur tänkte du där?

Däremot om man har låtit bli att planera lite innan man skaffat barn så ska man inte kallt räkna med att samhället ska röja upp efter ens misstag. Antingen kan man bevisa då man söker stöd att man haft ekonomiska möjligheter för att skaffa barn eller så får barnen placeras i annat hem tills föräldrarna kommer på rätt köl igen. Det här täcker ju för det som alla hela tiden kommer dragandes med, nämligen att saker kan hända även om man varit förutseende. Då går ju det att bevisa och så får man bättre hjälp än nu. Säkerligen skulle färre behöva hjälp om de vetat reglerna på förhand. 

Det är fullkomlig orimligt att samhället ska bekosta tonåringars barnalstrande, kvinnor som skaffar barn i försörjningssyfte, par som redan lever på soc och skaffar barn, etc, etc. Det är ingen rättighet att förstöra ett annat liv. Om det nu är som så många påstår, att barn lider av att vara "fattiga" i Sverige, då får man ju lösa det. Det är inte en lösning att de som sliter häcken av sig ska hålla andra med pengar om det enbart handlar om taskig/ingen planering från deras sida, lathet, utnyttjande av andra, o.s.v. På det här viset blir alla tvungna att ta eget ansvar. Kanske man kan lära svensa folket på nytt vad det begreppet innefattar.   
  • Anonym (Me)
    Nanime skrev 2012-03-18 14:14:53 följande:
    Men va? Tror du att det bara är att bestämma att man ska läsa något? Tror du att det är gratis att plugga? För det första ska man komma in på en utbildning. kommer man inte in på en så kan man söka en annan, visst det kan man men om man inte har de betyg som krävs då? Olika utbildningar kräver olika kompetens(speciell behörighet) så då måste man kanske plugga upp några kurser innan man kan söka en annan utbildning, och det är inte säkert att du får beviljat av kommunen du går. Då måste du betala utbildningen själv och det är INTE gratis.
    Åter igen, det är inte så bara.......
    Plugga kan vara praktisk utbildning också. Ja, man kommer långt med lite bestämdhet och jävlar anamma.

Ja, det är fullständigt gratis att plugga. Du betalar inte kursavgifter, böcker och skolmaterial täcks av CSN bidraget, det blir t.o.m. pengar över. Alla böcker behöver man inte köpa heller, universitetsbiblioteken har dem.

Att man inte har betyg för att komma in är ens eget fel. Som sagt, planering och eget ansvar. Kommunen behöver inte bevilja något, tar du för givet att fok går på soc innan de börjar plugga? Vad är det för referensramar du egentligen har? Hört talas om grundskola, välplanerad val av gymnasium och sen vidare? Plus sommarjobb, extrajobb och sådant om man nu vill ha lite lyx?

Yrkesgymnasiet kostar inte heller.

Återigen, det är inte "bara", det krävs mer ansvar och mindre flum.           
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 14:35:28 följande:
    Jaha, så om barnet först kommer till föräldrar som kanske inte kan bringa optimala uppväxtförhållanden, så ska samhället också svika barnet och göra bland det värsta du kan göra mot ett litet barn.
    Samhället ska separera barnet från den enda trygghet barnet känner genom att ta föräldrarna från det.

Bra och empatiskt tänkt där, låt barnet betala för föräldrarnas misstag.
    Eller?      

Du får gärna formulera dig ur ett offerperspektiv igen, biter ej på mig. Om det nu är så synd om ett "litet barn" att ha det så "fattigt" så är det mer empatiskt att placera barnet hos någon som kan fylla dess behov än att lämna det hos föräldrar som är så pass egoistiska att de inte ens inser vad ett barn behöver.

Ja, samhället ska separera barnet, för hur tryggt är det att inte ha mat på bordet, inte veta om man har ett hem, bittra föräldrar som gnäller över pengabrist, barnet får inte följa med på utflykt för föräldrarna har inte råd med en macka, bara för att nämna några saker? Det är ju ni som säger att barnen har det förfärligt dåligt i Sverige, då måste det ju till en förändring. Jag vet att enligt er innebär den förändringen att vi andra ska bara betala mer så att ni kan få mer men det där, ser du, är inte ett alternativ. Så mycket skatt som många av oss betalar räcker mer än väl. Någonstans får det vara nog och det är nu.

Sedan vill jag veta varför jag har mer ansvar för ett barn än vad föräldrarna har? Var ligger logiken i det? Och varför skulle jag tycka mer synd om barnet än vad föräldrarna gör?  Om föräldrarna vill det ovanstående då får de också finna sig i att "jag" (demokratiska samhället) är med och bestämmer över deras barn. Annars får de fixa sina problem själva.

Dessutom tycker jag att de som i dagsläget får socialbidrag och har barn, ska dels sköta sina kostnader via en ekonomiskt sinnad person utsedd av kommunen och dels ska de få matpengarna i matkuponger istället för pengar. Eftersom folk (vissa) klagar på att pengarna inte räcker medan andra menar att de räcker gott så är det någon som gör fel någonstans. Barnbidrag och underhållsstöd ska in i samma pott så att de inte heller har möjlighet att kladda upp det innan hushållsbudgeten har gåtts igenom.   
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 14:41:04 följande:
    Men alla förmår inte jävlar anamma, vad ska du göra med dom? 
    När det inte handlar om bristande vilja, utan om bristande förmåga?
    Hur löser du det problemet?   
    Vadå för bristande förmåga? Vadå inte förmår? Visst, kanske några väldigt få personer är fysiskt eller psykiskt sjuka men hos de flesta handlar det nog mycket om flum, bortskämdhet, daltande, curlande eller fel familj. Det senare löser man genom att börja acceptera fakta: det är inte en mänsklig rättighet att förstöra ett barns liv. De förra löser man genom att lära folk ta ansvar för sina liv och sina ungar och de ska inte vaggas in i tryggheten att pappa staten alltid fångar dem när de faller.
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 14:49:45 följande:
    Yrkesgymansium tar de emot 35-åringar, tar de emot de som redan har en gymnasieutbildning?

Den stora expansion av högskolor och universitet har resulterar i att många i den yngre generationen har fått en högskole- eller universitetsutbildning. I Sverige hade 42 procent av alla personer mellan 25-34 år en högskole- eller universitetsexamen år 2009.

Om det är så lätt att studera efter gymnasiet varför är det inte fler som utbildar sig?
    Sverige ligger internationellt på 14 plats angående sådan utbildning,

Korea ligger på första plats med 61%,Japan och Kanade på andra plats med 56%.

Man kan alltid ändra inriktning i livet.

Varför det inte är fler som utbildar sig? Tillåt mig skratta, har du fortfarande inte fattat? Svenskar är bortskämda med att veta att de kan lika gärna skita i att göra något för det finns alltid 100 olika bidrag man kan söka. 
    Många svenkar är inte sporrade till att läsa, i.o.m. att skolan är gratis och det är flummigt redan i de lägre klasserna och tillgängligt för alla så där finns ingen utmaning. Barn och ungdomar i Sverige behöver inte kämpa för något, allt serveras. Hur kan man förklara att så många i Sverige är "skoltrötta" när den svenska skolan är ganska nära ett skämt i internationella sammanhang (i-länder)? Vet du hur skolgången fungerar i Japan, som du tar med som exempel? Jag lovar, svenska "skoltrötta" ungdomar hade hängt sig om de blivit omplacerade i japansk skola.

• Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:04:35 följande:
    Då tycker  vi olika.
    Jag sätter barnet först.
    Och väljer istället att hjälpa föräldrarna så att inte barnets trygghet splittras sönder.

För mig handlar det om solidaritet och som sagt empati med andra människor.   

Jaha, så du struntar fullkomligt i hur föräldrarna disponerar de pengar de redan får men om barne påstår att det inte får tillräckligt med mat så ger du föräldrarna mer pengar? Vem säger att föräldrarna kommer att använda tillskottet till att sätta mat på bordet? De kanske har en räkning som ska betalas och så kommer barnet igen och påstår att det inte har mat? Och så ger du pengar igen? Vad händer när du inga pengar har att ge och det dyker upp ett annat barn vars föräldrar verkligen inte har några pengar, ungen har inte fått mat på 3 dagar men du har gett bort dina sista kronor till de andra som slösat upp dem?

Tror du att staten och kommunerna har någon outtömlig önskebrunn att ta pengar ur?  
  • Anonym (Me)
    Loket skrev 2012-03-18 15:11:31 följande:
    Jag raljerar inte jag skriver bara fakta om alliansens agerande mot arbetslösa och sjuka samt att deras påståenden som de malt på om i åratal har visat sig vara falska vilket deras egna tillsatta utredningar har visat det är därför man inte längre hör alliansen påstå att sjuka är ett gäng fuskande bidragssnyltare helt enkelt för att det ej stämmer. De som uppbar/bär ersättning från försäkringskassan gör det pga en dokumenterad sjukdom/-ar inte pga att de är lata vänsterpack som vissa här i tråden samt alliansen vill få det till.

Angående att sjuka skulle kunna jobba ändå så finns det säkert vissa fall där det stämmer men ärligt talat skulle du som arbetsgivare anställa någon som kanske kan jobba en dag nästa vecka, dock vet man inte vilken dag och hur länge det i så fall skulle vara. Sådana jobb existerar knappast även om du kanske tror det vidare så brukar högerns propaganda kring 550 000 st sjukpensionärer som påstods ha skapats av sossarna ofta dras upp som argument i dessa debatter.

Vad högern väljer att blunda för är att en stor del av dessa, drygt hälften, har/hade partiell sjukersättning dvs på 25-75% resterande tid jobbade de eller var arbetssökande så den stora frågan man då får ställa sig är var de lata bidragstagare eller arbetare som bidrog / bidrar till statskassan i form av inbetald skatt på sitt jobb?

Så enligt ditt resonemang så skall en person klara av att jobba om personen kan åka till stan och handla lite kläder + mat under låt säga 2-3 timmar på en vecka eller om den personen klarar av att rensa i rabatten i 2 timmar under en 7-dagarsperiod?

Låt mig återigen påpeka att för att anses ha en arbetsförmåga skall man klara av att jobba minst 2 timmar om dagen så är ej fallet om man klarar av att rensa rabatten eller gå på stan i 2-3 timmar under en hel veckas tid det är att klassificera som normalt levene. De som gör detta och som är sjuk är i många fall i dåligt skick  dagen efter men då är de förmodligen inne och du som granne kan ej se att de har värk i hela kroppen eller mår risigt pga ansträngningen de utsatte sig för igår utan det enda du som granne ser är att personen gjorde ärenden på stan eller klippte gräset sedan drar du långtgående slutsatser själv helt utan faktaunderlag utan enbart på dina subjektiva intryck och känslor.

Återigen, det är orimligt att anta att så många personer i Sverige är så pass sjuka att de inte ens klarar 2 timmar om dagen. Visst finns dem men inte i den omfattning som du vill påskina. Kom igen, det är ju inte ett fattigt, undernärt u-land med sharialagar vi snackar om!
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:15:25 följande:
    Japp, bristande förmåga, INTE bristande vilja.

Det är dom jag pratar om, inte dom andra du nämner.
    Dom som inte ha sådär jäkla gott om jävlar anamma.
    Du vet, alla är inte stöpta i samma form, alla är inte som du, du kan inte utgå ifrån dig själv som mall för andra människor.    

Så vad ska du göra med dom som inte förmår?  

Hitta ett alternativ. De flesta människor förmår något. Självklart finns undantag men de är förhoppningsvis under läkarkontorll. Förmår man inget, orkar man inget då behöver man hjälp. Och nu var det inte undantagsfallen jag diskuterade utan den stora massan som bland annat du påstår inte skulle ha något val.
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:23:36 följande:
    Fel familj, barnen har alltså valt att födas in i fel familj?
    Kanske de även valt fel mor- och farföräldrar?
    Någon form av fädernas synder intill tredje och fjärde led?

Du tror att det skulle bli billigare om de föräldrar lever under fattigdomsgränsen fråntogs sina barn än om föräldrarna fick ökad ekonomi? 

Tydligen ska A.kassan förändras och bli billigare igen eftersom det var många som gått ur. Det var visst så att det var väldigt många som hamnade på försörjningsstöd istället när de blev arbetslösa, främst var det ungdomar. 

Har varit ett jävla dribblande de senaste åren med diverse förändringar i arbetsmarknadspolitiken, sjukförsäkringen, A-kassan, skattesubventioner osv.
    Det backas och backas eftersom regeringen inte brytt sig om vad remissinstanserna sagt, plötsligt en dag besannades farhågorna.

Här pytsas det in enorma summor i FAS3, enorma summor har använts till att försöka få sjuka friskförklarade genom "omförsäkringen", det enda som skett är att sjuka blivit fattigare och att FAS3-företag berikat sig.

Hur läser du egentligen? Självklart är det inte barnens fel, därför ska man se till att dert finns vissa regler i samhället innan man skaffar barn. Om nu föräldrarna inte kan leva upp till det men väljer att skaffa barn ändå så får de ta konsekvenserna om det nu går så långt. Varför inte införa "barnkörkort"? Jag tycker inte att alla ska få skaffa barn bäst de vill, inte om de förväntar sig hjälp senare.

Föräldrar som inte kan hantera pengar ska inte få mer bara för det. Som sagt tidigare, går man på soc och har barn så måste man också acceptera att någon annan håller i hushållsbudgeten. Matkuponger istället för pengar för mat. Det finns många lösningar innan det går så långt att man måst omplacera barn. Men om det verkligen är så synd om barnen som ni gärna vill att man ska tycka, bara för att de är "fattiga" så är det ju ingen lösning att samma föräldrar kan fortsätta i samma spår. Barnen mår ju tydligen väldigt dåligt av det om man nu ska tro på det ni påstår.  
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:30:43 följande:

Skrev jag det?
    Nej.

Om du ska debattera mot mig, så bygg inte halmgubbar.
    Debattera seriöst och debattera mot det jag skriver, inte det jag inte skriver.    

Just det, du har inte skrivit något, ingen lösning har du. Det där var ett exempel. Du bara sågar andras förslag med känslomässiga argument. Känslor mättar inte och de gör inte heller barn mer bemedlade. Så hur tänkte du där? Låt få ett seriöst svar då.

Det var en allvarligt ställd fråga. Hur exakt tror du att folk ska kunna få extra pengar i.o.m. att vissa inte kan hantera de pengarna de får? Var ska de pengarna tas ifrån? Min lön? Någons pension? Ska vi höja pensionsåldern till 80 så att vi är säkra på att så många som möjligt dör innan de hinner använda sina pensionspengar? Så, hur tänker du, mer konkret, praktiskt och inte baserat på känslor? Hur exakt vill du hjälpa de här familjerna där samma summa inte räcker som en annan familj t.o.m. kan lägga undan pengar av?
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:36:16 följande:
    Berätta gärna vilka företag som anställer människor på två timmar per dag inte 40 timmar i månaden, utan just att en person kommer och arbetar 2 timmar 5 dagar i veckan?

T.ex. städfirmor. Bemanningsföretag kan också göra det beroende på vad personen har för kvalifikationer. Man kan starta eget. Det är vad jag kommer på rakt upp och ner, finns säkert annat.
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:36:27 följande:

Så vad är du det alternativet.
    Det är du som påstår att allt som behövs är lite jävlar anamma.
    Jag vill veta vad du ska göra med dom som inte har jävlar anamma.
    Ska du bortse ifrån dom, tänker du göra det så enkelt för dig?  

Och en sak till det är en gigantisk skillnad på att inget förmå och att inte ha jävlar anamma.

Nu håller vi oss till dom utan jävlar anamma.       
    Vad diskuterar vi? De som inte förmår något psykiskt eller fysiskt? Jag vill gärna uppmärksamma dig på att det inte är de verkligt sjuka som jag har invändningar mot.

Psykiskt.
    Försök få dem intresserade av något. Sätta in stöd redan på ett tidigt stadium för att fånga upp dem. Det är främst föräldrarnas ansvar men också skolans att reagera och skaffa hjälp. Annars får det bli psyket (börja med BUP och se sedan hur det går vidare), det är väl inte mycket annat att göra.

Fysiskt.
    Vet du, de människor jag har träffat som hade allvarliga fysiska handikapp var mer motiverade att göra något och bevisa sitt värde på arbetsmarknaden än många människor som är sjukskrivna med mer eller mindre luddiga symptom. Många ser sjukskrivningen som minisemester, har träffat och sett människor i olika sammanhang då man verkligen undrar hur de kan vara sjukskrivna.

Men visst, de som verkligen inte kan göra något får fortsätta gå sjukskrivna. Vad annars vill du att man ska göra med dem? Går det inte så går det inte. Är man sjuk så är man.

• Anonym (Me)
    Nanime skrev 2012-03-18 15:37:19 följande:
    Javisst kan plugga vara praktiskt också men du skrev läsa, alltså förutsätter jag att du menar en högskoleutbildning med teoretiska ämnen.

Fast då krävs ju att du i princip bor hemma annars har man inte råd med kursavgift, böcker, skolmaterial, hyra, räkningar, mat, kläder osv på csn som är runt 8000 om man har lånedel och bidragsdel.

När man går i 9an, ca 15 år, så ska man välja ett gymnasium. Väljer du en yrkesutbildning och inte får jobb inom detta kommer du garanterat få läsa upp ett antal ämnen för att kunna söka in på diverse högskoleutbildningar. Det kan handla om historia, matte B och uppåt, fysik, kemi eller andra kurser som man inte läst under tiden man gått på gymnasiet.
    Gymnasiet är 3 år, på 3 år kan mycket ske på arbetsmarknaden och den utbildning som verkade vara ett "säkert kort" kan vara helt obrukbar när man väl är ute på arbetsmarknaden. Grundskolan ger ju inte behörighet till högskola och alla väljer inte naturvetenskaplig linje, eller en studieförberedande. Alla får inte sommarjobb, eller extrajobb..... även om man försöker och verkligen letar så finns inte jobb till alla.
    För att en person som gått gymnasiet för 5 år sedan krävs idag att denne läser upp historia för att komma in på tex polishögskolan. För att kunna läsa upp detta måste man få beviljat från kommunen att läsa detta eller betala själv. Att betala själv är inte billigt.... En person på 15 år har oftast ganska svårt att veta var man vill i livet, vad man ska läsa efter gymnasiet och vad man sedan ska jobba med. Det är inte konstigt att unga mår dåligt då de utsätts för dessa krav, du ska ha hela din framtid planerad vid 16 års ålder annars har du inte tagit ansvar för din kommande inkomst.
    Och de med koncentrationssvårigheter då? De som hade kämpigt nog på högstadiet att få godkänt, de som inte kom in på sin planerade gymnasieutbildning, de som sedan iaf klarade sin gymnasieutbildning men gick miste om den högskolebehörighet de tänkt sig, de som blev sjuka under studieperioden och fick sämre betyg, de som hade det svårt i skolan men inte visste varför, de som ständigt kämpar med sitt psyke som av olika anledningar är totalt knäckt, ska dom hållas till svars för att de inte planerade sin framtid tillräckligt bra och inte försökte tillräckligt hårt när de var 15-16 år gamla?

Det var ju det vi pratade om, folk som går på soc av olika anledningar eller är arbetslösa. Det var väl dom du tyckte skulle läsa något?

Och när det kommer till alla utbildningar är det inte säker man kommer in. Alla har inte samma förutsättningar till att läsa heller, vissa är mer praktiskt lagda, andra mer teoretiskt.
    Mer ansvar och mindre flum, hur tänkte du nu? Är alla som inte kommer in på utbildningar, valt fel program till gymnasiet och de som inte får jobb ansvarslösa och flummiga? Vilka referensramar har du egentligen?
    Praktiskt eller teoretiskt bryr jag mig inte om. Och nej, man behöver inte bo kvar hemma, det där är trams och bekvämlighet. Jo, du har råd med allt det där så länge du inte är ute efter extravaganser då det gäller bl.a. hyra och kläder. Studentrum är inte så dyra, man kan dela lägenhet med andra studenter, det finns lösningar om man vill. Annars får man låta bli lånedelen och jobba vid sidan om studieran.

Man kan få CSN för gymnasiestudier. Man kan välja annan inriktning. 

Jag ville att man gjorde något innan man hamnade på soc. För mig är inte soc en naturlig utgångspunkt för livet. Vi har nog väldigt olika livssyn.

Mer ansvar mindre flum. Ja, typ läsa när man går i skolan istället för att skolka, se tll att få betyg som räcker för att komma vidare, inse sina stark aoch svaga sidor och välja inriktning därefter, inte att var och varannan påstår att de är skoltrötta och deprimerade, ja, typ så...         
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 15:52:13 följande:
    Det verkar som du förutsätter att alla barn som är fattiga är födda av unga socialbidragstagare som egentligen inte skulle skaffat barn?
    Många av de fattiga familjerna är faktiskt vanliga Svenssons som pga skilsmässa, arbetslöshet, sjukdom eller annat blivit fattiga, människor som tidigare haft relativt låga löner.

Sedan kan jag hålla med dig om att de där som skaffar barn i ung ålder utan arbete borde ha vett att vänta, idiotiskt att starta familj när man är bidragsberoende. Blir ju inte precis lättare att förändra situationen efter att man även skaffat barn. 

Det är just det jag inte förutsätter och därför vill jag ha vissa regler kring barnafödandet,. Om de här vanliga Svenssons hade sett till att lägga undan pengar, ha diverse försäkringar, vara lite smarta ekonomiskt och planerat sina egna liv inkl. katastrofplan innan de skaffar barn så skulle det se annorlunda ut.

Så jag förutsätter inte att folk redan går på bidrag, jag var bara så dum att jag vågade förutsätta att folk har någon form av sund förnuft, tar ett ansvar för sina liv och att de faktiskt planerar sina liv och sin ekonomi. Dumma jag, börjar jag inse.  
  • Anonym (Me)
    Anonym skrev 2012-03-18 16:05:58 följande:
    Städfirmor, människor som har så nedsatt arbetsförmåga att de bara kan arbeta 2 timmar om dagen?
    Starta eget, kunna försörja sig på att arbeta 2 timar per dag?

Du tror att detta är något för de som har så låg arbetsförmåga som 25%? 

Det är ju en komplettering till bidraget de får och en inkomstbringande sysselsättning. Så sparar de staten de 25%-en av det bidrag de skulle haft. Du har väl inte förväntat dig att klara hela din ekonomi på 2-timmars arbetsdagar? Om inte du heter Julia Roberts då.
  • Anonym (Me)
    Loket skrev 2012-03-18 16:13:29 följande:
    Det är inte jag som påstår detta det är vad som står i de lagar som styr sjukförsäkringen och de utredningar som alliansen låtit genomföra som kommit fram till dessa saker. För att anses ha en arbetsförmåga skall man klara av att jobba minst två timmar om dagen annars har man ej en arbetsförmåga. Så skjut inte mig skjut dem som satt upp dessa regler.

Vad är det för övrigt som får dig att anse att det är orimligt att folk ej skall kunna jobba 2 timmar om dagen och att det uppenbarligen är fullt med fuskare i systemet?
    Sverige är ett välfärdsland (ja, tidigare i varje fall, innan folk gjorde allt för att förstöra det) där alla har mat på bordetm, tak över huvudet, sjukvård och annat nödvändigt. Hur kan då så många människor vara så sjuka att de inte ens kan arbeta 2 timmar om dagen? Ledsen men jag är övertygad om att det i många fall är något som haltar. Om folk blir så sjuka av att samhället tar hand om dem så är det kanske dags för en omorganisering i välfärden?
  • Anonym (Me)
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 16:34:36 följande:
    Ja hur kan så många vara så sjuka. Kanske för att de överlever till vuxen ålder i ett välfärdssamhälle.

Men du kanske förespråkar genetiska tester och abort på dessa personer innan de ens föds?

???
  • Anonym (Me)
    Loket skrev 2012-03-18 17:41:55 följande:
    Det Paksenarrion menar är att i sverige så överlever betydligt fler svårt sjuka och handikappade barn en förlossning och upp till vuxen ålder än i mindre utvecklade länder där skulle en person som skulle räddas till livet här i landet ha dött istället pga bristande sjukvård så i många länder är alltså andelen sjuka lägre pga ökad dödlighet vid födseln eller i samband med / efter en olycka.

Den biten förstod jag, det var sista frågan jag inte kände för att bevärdiga med ett svar.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?