Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:48:25 följande:
    många verkar inte förstå begreppet överlevnad (de tror till exempel att de "kämpar för sin överlevnad" när de lyfter försörjningsstöd)

Att inte förstå skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard verkar betydligt vanligare än jag trott! 
    Visst vi kan begrepp det hela tråden igenom men det är inte vad tråden handlar om.
  • Paksenarrion
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:49:57 följande:
    Visst vi kan begrepp det hela tråden igenom men det är inte vad tråden handlar om.
    Visst vi kan diskutera begrepp

skulle det stå
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-17 19:50:23 följande:
    man måste SE TILL att ha få räkningar efter hur mina ekonomiska möjligheter ser ut, har altid haft låga inkomster, men känner mig varken hungrig eller fattig, har aldrig behövd vara utan kläder även om jag använde begagnade ibland vid behov
    Fortfarande är 2700 kr egentligen inte rimligt att ha kvar till att betala el, försäkringar, telefon mm. Det är bra att du klarar det men det är inte norm eller som sagt rimligt
  • Paksenarrion
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:00:30 följande:
    Du är inte fattig när du har existensminimum. Var har du fått det ifrån. Du har en skälig levnadsnivå.
    Den är inte skälig
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 20:00:51 följande:
    Varför då? CSN lånet betalas ju tillbaka, så tekniskt sett betalar jag visst för att kunna gå min utbildning
    Du betalar inte för skolgången så som man gör i många andra länder - där det kan kosta 20-40 000/termin för att ens få plugga på skolan.

Det är det som de menar
  • Paksenarrion
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:02:13 följande:
    Jo om man planerar ordentligt så lever man bra på den.
    Nej man lever inte bra men man lever.

Alla har inte förutsättningar för att handla billigt i x antal butiker. Alla kan inte minska sina kostnader, de är redan så låga som de kan bli.
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 20:33:14 följande:
    Jovisst, men att påstå att jag inte betalar för min utbildning är fel
    Nej, det är faktiskt rätt. Du betalar inte för själva utbildningen, du får bidrag och möjlighet till lån för att försörja DIG.
  • Paksenarrion
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 20:43:11 följande:
    Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
    Nej, summan har höjts till 1100 för vård (i de flesta landsting) och 2200 för medicin. Dvs kostnaderna för vård + medicin har höjts med 600kr/år.

Det som det slår hårdast mot (sjukskrivna, de med sjukersättning) fick inte sina inkomster höjda med den summan eller ens något i närheten av den summan.
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 20:49:14 följande:
    Ja, självklart, men som sagt skall pengarna även gå till studiematerial, att kunna ta sig till skolan om man bor en bit ifrån m.m
    Självklart men du skrev att du betalade för din utbildning och det är inte riktigt korrekt uttryckt.

Men det är OT
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 20:55:57 följande:
    Jag betalar för att kunna utbilda mig
    Nej. Du lånar för att försörja dig och det är det du betalar för. Själva utbildningen (lärarna, byggnaden, undervisningen betalar du inte för mer än i skatten)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?