• Nanime

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (k) skrev 2012-03-18 13:08:55 följande:
    Jag vet inte riktigt hur du läste mitt inlägg... Det man får extra för är hemförsäkring, a-kassa, el och lokala resor (det sista är frivilligt för kommunen och det är olika hur man bedömer det, och beror oftast på hur kommunen ser ut).

Det man inte får extra för är telefoni, TV-licens och personförsäkringar.

Det finns, eftersom det är kommunalt självstyre, skillnader mellan kommuner. Däremot ska alla ligga på minst riksnorm.
    det var inte ett citat till dig, men okej ;P jag har svarat till en annan..
  • Nanime
    Nanime skrev 2012-03-18 12:28:28 följande:
    Exakt, så om man får hyran+3800 så blir det inte mycket över, speciellt inte om man deltar i något program där man har heltidspraktik(man kan inte dra ned på maten för då orkar man inte praktiken) och praktiken inte ligger på gå/cykelavstånd. Där jag bor så godkändes inget utöver normen, om det inte var glasögon, tandvård eller sjukhusbesök(här krävdes dessutom kostnadsförslag innan man ens kunde boka en tid). Resten fick man prioritera fram från den summan man fick. Det jag menade med mitt inlägg var man inte alls får 5000 utöver hyran, utan som här, till exempel 3800 oavsett vad man har för utgifter runtomkring och då blir det inte mycket över.
    Detta skrev jag till ditt inlägg, "k".
    Så var det när jag gick där och så fick jag förklarat för mig att det var av min handläggare, detta var ca3-4 år sedan så det är inte allt för gamla regler heller. Då måste de ha gjort sjukt fel i så fall...
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 13:18:09 följande:
    Det är fel och du lär ha hittat den enda kommunen som bryter mot lagen när det gäller elen.
    Min sambo fick inte heller ut extra för elen när han gick där :S du menar inte om det är extra elkostnader vid kallhyra då?
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 13:24:24 följande:
    Gick han för 20 år sedan stämmer det men är det idag är det fel, elen går utöver normen. En kommun överklagade upp till förvaltningsrätten och fick bakläxa. Efter det är alla kommuner skyldiga att följa den normen som sattes då med domslutet.
    Nepp, 4-5 år sedan. Är det inte när det gäller kallhyra då? :S
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:52:56 följande:
    Om de nu lider så mycket varför läser de inte något, gör något för att ta sig ur sin sits? Istället för att stampa runt i samma spår på samma ställe och bara gå ner sig?

Och nej, för många ungdomar blir inte livet som de tänkt. Många av dem har fått för sig att de är universums medelpunkt, mammas och pappas lilla princessa och behöver inte göra något för att få sina önskningar uppfyllda. Klart att de faller med en jätteduns när verkligheten hinner ikapp.   
    Men va? Tror du att det bara är att bestämma att man ska läsa något? Tror du att det är gratis att plugga? För det första ska man komma in på en utbildning. kommer man inte in på en så kan man söka en annan, visst det kan man men om man inte har de betyg som krävs då? Olika utbildningar kräver olika kompetens(speciell behörighet) så då måste man kanske plugga upp några kurser innan man kan söka en annan utbildning, och det är inte säkert att du får beviljat av kommunen du går. Då måste du betala utbildningen själv och det är INTE gratis.
    Åter igen, det är inte så bara.......
  • Nanime
    Annette 732 skrev 2012-03-18 14:28:35 följande:
    Gekås ligger i Ullared 1timme från Göteborg!
    Jaha :( varför ligger allt sånt där så långt ned i landet?
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 14:39:07 följande:
    Plugga kan vara praktisk utbildning också. Ja, man kommer långt med lite bestämdhet och jävlar anamma.

Ja, det är fullständigt gratis att plugga. Du betalar inte kursavgifter, böcker och skolmaterial täcks av CSN bidraget, det blir t.o.m. pengar över. Alla böcker behöver man inte köpa heller, universitetsbiblioteken har dem.

Att man inte har betyg för att komma in är ens eget fel. Som sagt, planering och eget ansvar. Kommunen behöver inte bevilja något, tar du för givet att fok går på soc innan de börjar plugga? Vad är det för referensramar du egentligen har? Hört talas om grundskola, välplanerad val av gymnasium och sen vidare? Plus sommarjobb, extrajobb och sådant om man nu vill ha lite lyx?

Yrkesgymnasiet kostar inte heller.

Återigen, det är inte "bara", det krävs mer ansvar och mindre flum.           
    Javisst kan plugga vara praktiskt också men du skrev läsa, alltså förutsätter jag att du menar en högskoleutbildning med teoretiska ämnen.

Fast då krävs ju att du i princip bor hemma annars har man inte råd med kursavgift, böcker, skolmaterial, hyra, räkningar, mat, kläder osv på csn som är runt 8000 om man har lånedel och bidragsdel.

När man går i 9an, ca 15 år, så ska man välja ett gymnasium. Väljer du en yrkesutbildning och inte får jobb inom detta kommer du garanterat få läsa upp ett antal ämnen för att kunna söka in på diverse högskoleutbildningar. Det kan handla om historia, matte B och uppåt, fysik, kemi eller andra kurser som man inte läst under tiden man gått på gymnasiet.
    Gymnasiet är 3 år, på 3 år kan mycket ske på arbetsmarknaden och den utbildning som verkade vara ett "säkert kort" kan vara helt obrukbar när man väl är ute på arbetsmarknaden. Grundskolan ger ju inte behörighet till högskola och alla väljer inte naturvetenskaplig linje, eller en studieförberedande. Alla får inte sommarjobb, eller extrajobb..... även om man försöker och verkligen letar så finns inte jobb till alla.
    För att en person som gått gymnasiet för 5 år sedan krävs idag att denne läser upp historia för att komma in på tex polishögskolan. För att kunna läsa upp detta måste man få beviljat från kommunen att läsa detta eller betala själv. Att betala själv är inte billigt.... En person på 15 år har oftast ganska svårt att veta var man vill i livet, vad man ska läsa efter gymnasiet och vad man sedan ska jobba med. Det är inte konstigt att unga mår dåligt då de utsätts för dessa krav, du ska ha hela din framtid planerad vid 16 års ålder annars har du inte tagit ansvar för din kommande inkomst.
    Och de med koncentrationssvårigheter då? De som hade kämpigt nog på högstadiet att få godkänt, de som inte kom in på sin planerade gymnasieutbildning, de som sedan iaf klarade sin gymnasieutbildning men gick miste om den högskolebehörighet de tänkt sig, de som blev sjuka under studieperioden och fick sämre betyg, de som hade det svårt i skolan men inte visste varför, de som ständigt kämpar med sitt psyke som av olika anledningar är totalt knäckt, ska dom hållas till svars för att de inte planerade sin framtid tillräckligt bra och inte försökte tillräckligt hårt när de var 15-16 år gamla?

Det var ju det vi pratade om, folk som går på soc av olika anledningar eller är arbetslösa. Det var väl dom du tyckte skulle läsa något?

Och när det kommer till alla utbildningar är det inte säker man kommer in. Alla har inte samma förutsättningar till att läsa heller, vissa är mer praktiskt lagda, andra mer teoretiskt.
    Mer ansvar och mindre flum, hur tänkte du nu? Är alla som inte kommer in på utbildningar, valt fel program till gymnasiet och de som inte får jobb ansvarslösa och flummiga? Vilka referensramar har du egentligen?
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 15:43:33 följande:
    Bor alla Sveriges studenter hemma?!! Förvånad

Sen så visst är det olika med hur pass man är lagd att studera eller inte. Men alla dessa ungdomar som struntar i högstadiet och gymnasiet och tycker att livet är skit eftersom de inte få ett välbetalt programledarjobb när de nu är så duktiga på att missköta skolan till förmån för festande och dagdriveri. Ja då får man bita i det sura äpplet och ta igen det sen.
    Jag hjälper hellre de som behöver sochjälp som faktiskt försöker efter bästa förmåga men jag har ingen medkänsla för dom som medvetet väljer att slarva bort sin utbildning. Sen får man vara så hur oförstående om livet som helst när man är 15-16, men man får stå för konsekvenserna senare. Men det är alldeles för många som anser att de inte ska behöva göra det.
    Nej, det är klart att de inte gör ;P men om man inte lyckas hitta en billig studentlägenhet, extrajobb, eller kan vara inneboende så får man det väääääldigt knapert. Beroende på var man bor finns det inge billiga lägenheter heller.

Men hur många är "alla dessa ungdomar"? Jag tror inte jag träffat en enda men jag kanske bor i fel del av landet för det. Jag var en "skoltrött" ungdom som hade jättesvårt att sköta skolan, för drygt 1 år sedan fick jag reda på att min "skoltrötthet" var ADHD... För 3 år sedan fanns det inte i min värld att söka en högskolautbildning då jag inte fixade teoretiska ämnen men nu när jag fått min diagnos har jag börjat titta efter utbildningar som kan ta mig framåt i livet, frågan är nu bara åt vilket håll! Jag är intresserad av så mycket och vill så mycket men jag vet inte var jag ska börja.
    Det är klart att jag får bita i det sura äpplet och ta igen de kurser som inte fanns inräknat i det gymnasieprogrammet jag gick men det betyder inte att jag kommer "få" läsa de kurserna för kommunen, jag kanske inte är prioriterad och då får jag glatt vänta eller titta efter andra utbildningar, som antagligen kräver någon annan kurs som jag måste läsa upp, och då har vi samma problem igen, att kommunen ska bevilja den annars får jag betala den själv.
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 16:12:07 följande:
    Praktiskt eller teoretiskt bryr jag mig inte om. Och nej, man behöver inte bo kvar hemma, det där är trams och bekvämlighet. Jo, du har råd med allt det där så länge du inte är ute efter extravaganser då det gäller bl.a. hyra och kläder. Studentrum är inte så dyra, man kan dela lägenhet med andra studenter, det finns lösningar om man vill. Annars får man låta bli lånedelen och jobba vid sidan om studieran.

Man kan få CSN för gymnasiestudier. Man kan välja annan inriktning. 

Jag ville att man gjorde något innan man hamnade på soc. För mig är inte soc en naturlig utgångspunkt för livet. Vi har nog väldigt olika livssyn.

Mer ansvar mindre flum. Ja, typ läsa när man går i skolan istället för att skolka, se tll att få betyg som räcker för att komma vidare, inse sina stark aoch svaga sidor och välja inriktning därefter, inte att var och varannan påstår att de är skoltrötta och deprimerade, ja, typ så...         
    Fast nu är det ju så att det ofta inte finns tillgång till studierum, eller att dela lägenhet med andra. Det är lösningar men de kanske inte är tillgängliga för alla. Men detta förutsätter att man kommer in på en utbildning och att man inte behöver betala den själv. Alla utbildningar är inte csnberättigade heller.

Ja, men du får inte påbörja nya gymnasiestudier efter 20 år. OM du inte söker en gymnasialvuxenutbildning. Har du dock slutbetyg från gymnasiet är det inte säkert du får gå för då är du inte prioriterad(om du inte betalar själv men dessa utbildningar är dyra och då behöver man ha en rejäl summa sparad innan studierna) vilket också gäller om det är enstaka kurser man ska läsa för att kunna få till sin högskolebehörighet. Allt handlar om hur kommunens ekonomi ser ut.

Innan man hamnar på soc, du menar när man går sista året på gymnasiet, innan studenten, då ska man ha fixat sommarjobb och ha kommit in på en högskoleutbildning eller fixat ett heltidsjobb. Detta är ju det som, vad jag vet, de flesta strävar mot när de går gymnasiet. Jag gjorde det men ja, det blev inte som jag tänkt mig... Om man fått avslag från de söka utbildningarna och inte lyckats få något sommarjobb har man alltså inte tagit sitt ansvar även om man sökt, kämpat med skolan, sökt varje jobb man kan men ändå står man där, måndagen efter studenten som arbetslös och hela ens framtidsplaner blivit raserade... Då måste man planera om och det kan ta tid att få till en bra, hållbar plan och få den att funka. Söker jag en utbildning idag kanske inte den börjar fören i höst och då är jag fortfarande utan sysselsättning och inkomst fram tills dess.
    Tyvärr är verkligheten inte så, TYVÄRR innebär verkligheten för många ett stop på soc efter studenten vilket kan vara väldigt knäckande(en nedbruten självkänsla kan ta tid att bygga upp och gör det svårt att ta tag i saker så som att söka jobb) och det blir inte bättre för varje nej man får när man desperat söker alla jobb man kan.

Men att säga att var och varannan( med andra ord ca 50%) av alla ungdomar påstår sig vara skoltrötta, deprimerade och skolkar är väl lite att ta i. Och lösningen på detta problem bör ju vara att då förmedla vikten av skolan väldigt tidigt.. När man börjar 8an, då lägger man grunden för hela sin framtid enligt dig.
    Men ett exempel: Min sambo gick el-installation för det behövdes massor med elektriker när han skulle börja gymnasiet. Det var ett "säkert kort" enligt studievägledaren. När han gick ut fanns det inga jobb... de var redan tillsatta och hans utbildning näst intill värdelös då han inte gått en studieförberedande utbildning och inte hade så mycket högskolebehörighet att söka med.

Jag har haft människor som varit så förbannade på mig för att jag glidit genom skolan, fått vg och mvg i en hel del ämnen utan att anstränga mig. Jag har läshuvud så det skriker om det men inte den mentala orken och kapaciteten att använda det. Hade jag fått hjälp att rikta min energi, att hitta rätt och att fokusera hade jag nog kunnat komma mycket längre än jag gjorde, men istället valde jag att skolka, jag "orkade" inte sitta still(och ja, orkade är rätt ord då kroppen kräver rörelse för att inte somna) men orkade inte heller göra något konstruktivt av den energin jag hade. Jag håller fortfarande(ca 5 år efter studenten) på att försöka komma fram till mina starka och svaga sidor. Jag är fullt medveten om att alla inte är som jag, alla har inte mina problem. Men jag kan iaf se att alla inte bara flummar, vissa fixar inte skolan som den är och då hamnar man utanför, även om det utifrån sett bara handlar om skolk och att man inte bryr sig så vet du aldrig vad som pågår i huvudet på en annan människa.
  • Nanime
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:41:33 följande:
    jag lägger inte någon värdering i någotdera i den här frågan, jag gav ett tips på hur någon kan bli mindre fattig genom att använda sina pengar smart
    Så skattefusk är smart?
  • Nanime
    MrsHughes skrev 2012-03-18 17:14:33 följande:
    Men vad tycker ni ska göras åt det här då!? Det är nu över 100 sidor med åsikter men inga förslag på hur det borde vara istället! Ni som tycker den att den svenska modellen är SÅ dålig och att det är så många människor i Sverige som lever i fattigdom och misär, vad är det som ska till för att det ska bli bättre, då? Det är lätt att tycka att allt är dåligt men kom med förslag på förbättringar då! Ett förslag har jag sett och det var matkuponger...
    Jag tycker att man ska införa lärlingsyrken igen, att det blir lättare att utbilda sig via lärningsjobb och att man läser behövlig teori vid sidan under en längre tid. Det tar inte bort problemen men det gör det lättare för människor som inte är teoretiskt lagda att få en yrkesbehörighet.
    Att man fångar upp dom som har problem tidigt. Jag började skolka som satan i 8an, inte för att skolan var jobbig utan för att jag ständigt fick höra att ingen ville ha mig där, att jag var fet, ful, äcklig osv.... jag bytte skola och börja skita i allt(vet inte varför men det blev liksom lite som att om jag inte bryr mig så kan det inte skada mig). Hade man under 9 an tagit och försökt gått till botten med problemet, att försöka hjälpa mig på rätt väg igen hade jag kanske kommit in på den linjen jag ville. Det är för lätt av lärarna att bara strunta i det, koncentrera sig på de duktiga eleverna för att den bråkiga inte bryr sig. Jag skyller inte på lärarna att jag inte kom dit jag ville, men jag tror att det behöver uppmärksammas mer att skolk och "jag bryr mig inte" attityd kan ha bakomliggande orsaker som behöver uppmärksammas för att kunna ge personen den hjälp som behövs för att klara studierna på rätt sätt.

Sen detta med fusket, att regler blir hårdare för att det fuskas. Det kommer ALLTID fuskas! Det enda man kan göra är att försöka minska risken, men det gör man inte genom att göra reglerna så hårda att de som verkligen behöver hjälp inte får någon.
    När det gäller sjukförsäkringarna måste FK kunna lite på läkarintygen, ingen handläggare ska bara berättigad att neka sjukersättning om en person har rätt till den och har ett intyg från läkare. Jag har massor med idéer, men jag vet inte hur jag ska forma och presentera dom på ett bra sätt. Därför går mina funderingar angående utbildning mot en samhällsvetenskaplig utbildning. För att jag ska kunna utveckla mina idéer tills de är funktionsdugliga och går att presentera.
  • Nanime
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 17:39:10 följande:
    suck, även om flyttaren väljer att inte redovisa för extrainkomsten så är det inte betalaren som fuskar, hen betalar för tjänsten med skattade pengar.

Men i princip, ja! det är smart att betala någon som kanske eller kanske inte kommer att betala skatt för en tillfällig inkomst istället för att betala 12000 man inte har till en flyttfirma.

Fast då är du helt ok med svartjobb då, och tycker till och med att det är smart att anlita svart arbetskraft... och bidra till skattefusk, och vara en bidragande orsak till att till exempel våra äldre får det sämre.

Jo, förutsagt att man har den förutsättningen då. Är det akut är det och då kanske det inte finns så mycket att välja på tyvärr.
  • Nanime
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 17:58:19 följande:
    det kan vara smartare att betala någon svart framför att anlita ett företag för pengar man inte har råd att betala, ja

Fast fortfarande, om man inte har den möjligheten, tex om man måste ut ur lägenheten på ett par dagar(oförutsett) och inte får tag på annat än flyttfirma? Och många skulle nog dra sig för att stödja skattefusk. Vissa vill leva så hederligt som möjligt. Och bara för att man skulle kunna betyder det inte att man har möjligheten.
    Jag antar att du tycker att det är ok att jobba svart när man har sjukpenning eller försörjningsstöd också?
  • Nanime
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:11:22 följande:
    Fast om du har haft strömavbrott vilket har resulterat i att du förlorar mat för 2000-3000 kr så är försäkringsersättningen inget som soc skulle kunna räkna som en inkomst. Maten har du ju betalt en gång redan och skulle ha ätit upp under kommande månad.
    Visar du skadeärende för soc och förklarar vad som hänt är det inget de drar av något för.

Visar du för övrigt dina kontoutdrag varje månad?
    Jag har strukit de poster som inte har med mina inkomster att göra när det har varit aktuellt. För några år sedan.
    Det kan ju hända att någon skänker dig en penninggåva för att du ska kunna köpa ett par nya vinterskor när du fyller år tex. Inte betraktas det som en inkomst! Eller att någon bjuder dig på en resa. Det betraktas inte heller som en inkomst.
    Soc räknar även försäkringsersättning som inkomst. Det fick min syster erfara då soc räknade ut att hon visst kunde leva 11 månader på sina försäkrningspengar(72 000kr) som hon fick ut för en sjukdom.
  • Nanime
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 18:13:30 följande:
    det finns tillfällen då det enda tillgängliga alternativet är att betala 12000 spänn för att flytta mormors gamla värdelösa böcker några kilometer, jag säger bara att dessa tillfällen förmodligen är extremt sällsynta..

Jag lägger ingen värdering i varken att lyfta socialbidrag, att jobba svart eller att betala någon svart i den här frågan, diskussionen handlar om enskilda människors möjligheter att göra sig själva mindre fattiga.

Vissa hävdar att de inte har några sådana möjligheter, jag hävdar bestämt att de oftast har det 
    Fast det är enligt mig fortfarande inte en ursäkt till att stödja svartarbete.
    Bara för att man kan göra sig mindre fattig genom att stödja eller involveras i olagliga aktiviteter betyder det inte att det är något man bör göra, bara för att inte vara lika fattig. För om det är så att vi ska börja titta på olagliga lösningar tycker jag att detta spårat ur helt..
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?