Inlägg från: Anonym (relativt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (relativt)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:45:15 följande:
    Bostadsbidraget ökar om kostnaden ökar. Försörjningsstöd ska du kunna få för näringsdryck som är ordinerad av läkare!
    Förvisso.

Borde vara så men så är det inte.

Jag klarar mig, jag har en partner men det är inte relevant. Det som är relevant är om jag kunnat drägligt på min försörjning om jag vore själv och det hade jag inte kunnat. Socialbidraget hade inte räckt och de ger inte bidrag till det jag behöver (trots läkarordination) - jag vet, jag har suttit där när jag var singel.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
    Jag talar ju om för dig att det inte är så! Där jag bor är det bara subventionerat för barn och socialen godkänner inte det för vuxna bara för att du tror det.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:27:28 följande:
    Om man själv väljer alternativa mediciner osv så ingår de naturligtvis ej. De som föreskrivits av läkare får man ersättning för.
    Nej så enkelt är det inte
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:33:04 följande:
    Enligt SOcialstyrelsens riktlinjer: 

Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå

Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en högre nivå bl.a.
    – om den enskilde av medicinska skäl har behov av dyrare kost,
    B Ö R

Det innebär inte att de SKA eller att de gör det
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:01:19 följande:
    Är man sjuk och behandling krävs så får man hjälp efter överklagande. Jag har hjälpt flera att få kostnader för ordinerad dietmat och mediciner då de fått biverkningar t.ex  vid cytostatikabehandling och soc i ett inledande skede vägrat ersätta de kostnaderna. Men efter överklagande har det aldrig varit ett problem.
    Det är möjligt att några får rätt efter överklagande men hur tror du att man ska ha den orken eller få pengar till hjälp för att överklaga?!

Jag klarar mig men jag vet många som inte gör det.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:05:07 följande:
    En kurator kan hjälpa till om man saknar kunskapen eller orken själv.
    Det är mycket möjligt men det innebär inte att man får rätt. Det finns fortfarande människor som har kostnader som inte täcks av försörjningsstödet och som är nödvändiga för både överlevnad och dräglig levnadsstandard.

Jag trodde du ville prata fattigdom, skäl till fattigdom inte sitta och säga att alla kan få ditten datten bara de anstränger sig tillräckligt mycket
  • Anonym (relativt)
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 12:11:41 följande:
    Men det har ju _jag_ svarat dig på förut?

Inga mediciner som inte omfattas av högkostnadsskyddet omfattas, för vissa kan det ändå bli aktuellt med hjälp av intyg från sjukvården (men jag kan och har underkänt såna, det är inte alls så enkelt som man kan tro),

ökade matkostnader pga hälsa godkänns normalt inte (och här är det än mer vanligt att jag faktiskt underkänner ett läkarintyg som är alltför allmänt hållet, tex har diabetes uteslutits som skäl till ökad matkostnad i vår kommuns riktlinjer - däremot har jag någon gång godkänt _mellanskillnaden_ mellan matnorm 54kr dag och att enbart äta näringsdryck).

Behandlingar som ligger utanför sjukvården godkänns inte, alla kommuner ersätter inte heller Fysisk Aktivitet på Recept (FAR) även om just vår enhet gör det.

Reskostnader godkänns bara om man bytt landsting för att det egna sagt sig inte kunna utföra vården, landstinget sjukresekontor ska ta majoriteten av kostnaden för att vi ska ta egenavgiften.
    Det är bra när det finns människor som kan förklara hur det faktiskt är.

Jag förstår inte hur du orkar jobba med det du gör dock. Måste vara jobbigt att neka människor hjälp (jag säger inte att alla som söker behöver det som de söker om men jag vet att det finns riktlinjer som ni måste följa även om beslutet ändras vid ett överklagande om det går emot lagen)
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:13:56 följande:
    Att man har rätt till mediciner och sjukvårdnade behandling betyder inte att man är rik om du trodde det. Det är ett basbehov och samhället ska täcka den kostnaden om det behövs. När folk sitter här och påstår att man inte får ersättning för mediciner som är ordinerade av läkare som ett steg i en behandling, och att man inte heller kan få rätt om man överklagar, blir jag irriterad för jag vet att man har den rätten. Om man sen struntar i att överklaga, struntar i att byta ut en medicin som inte går på högkostnadskortet mot en som gör det, ja då får man skylla sig själ. Man får hjälp, men man kan inte kräva att få mediciner som inte täcks av högkostnadskortet om det inte finns väldigt speciella skäl.
    Mina näringsdrycker är inte subventionerade i mitt landsting, ergo socialen betalar dem inte heller.

Jag kan få hjälp om jag blir inlagd.

Bra logik där.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:20:05 följande:
    Jag har svarat att man då som bidragssökande är skyldig att byta ut medicinen mot en som man får på högkostnadsskyddet!

Då det finns intyg från läkare om t.ex näringsdryck så får man även ut dessa på högkostnadskortet på apoteket. Soc betalar självkostnaden (i efterhand) där jag bor.

Självklart betalar soc inte för egna påhittade behandlingar. Vi pratar vanlig hälso och sjukvård, inte mindfullnessterapi eller andra alternativa behandlingsformer. De är inte nödvändiga även om vissa trivs med dem. Träna kan man göra genom att promenera, springa, klättra i skogen och träna hos sjukgymnasten så det behöver man inte extra pengar för i normala fall.

Resekostnad till och från läkarbesök och behandlingar godkänns även till egna hälsocentralen(om tillräckligt avstånd eller behovet finns pga hälsoskäl) och lasarettet.
    Nej man får inte ut näringdrycker på högkostnadsskyddet i mitt landsting. Alltså betalar inte socialen för det heller.

De anser att om det är så illa så ska man ligga inlagd.

Nej man får inte kostnaden betald för att åka till läkare. De anser att det ingår i normen.

Jag fick inte ens pengar till en telefon så att jag skulle kunna prata med mina läkare eller de ringa upp mig när jag hade telefontid med dem.

Ge dig.
  • Anonym (relativt)

När det gäller csn-lån som är det som så, om jag inte minns helt fel, att man ska ha levt på försörjningsstöd i minst tre månader innan man kan få anstånd med betalningen.

Det är tre månader som man måste betala för som socialen inte ersätter. Pengar man måste ta från försörjningsstödet för att inte hamna i en skuldfälla med kronfogden och betalningsanmärkningar

• Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:31:17 följande:
    Jag har väldigt svårt att tro att du inte får ut näringsdryck som du fått på recept av läkare, på högkostnadsskyddet i ditt landsting. En snabb googling visar mängder av län där man får ut det. Då ansågs antagligen inte du sjuk nog för att behöva sjutransport utan att du kunde ta dig till läkare på egen hand.
    En snabbgoogling visade dig alltså att en mängd län där man inte får det och du vidhåller ändå din ståndpunkt. Galet.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 14:49:09 följande:
    Fast så mycket förälder måste man väl vara att man då kontaktar läraren och säger att vi har ingen dator så antingen får skolan stå för en eller få de fixa skolskjuts extra eller får barnet läxan i pappersformat.

VI FÖRÄLDRAR är ju de som måste ge våra barn styrkan i att stå upp för sig själva.
    Jag har en väldigt liten tjej och följden blir att hon fått ärva en del från kompisar och hon är så stolt så ingen säger något när alla barnen hade shorts o t-shirt på jympan ville hon ha jympadress (var svårt att hitta 2011) klass kompisarna sa att det var fult med jympadräkt utom hennes för hon passade i den. Lär era barn att stå för vad dom är och håll inte på och tyck synd om för allt!!!  
    Du missar poängen totalt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?