Anonym (k) skrev 2012-03-18 12:11:41 följande:
Men det har ju _jag_ svarat dig på förut?
Inga mediciner som inte omfattas av högkostnadsskyddet omfattas, för vissa kan det ändå bli aktuellt med hjälp av intyg från sjukvården (men jag kan och har underkänt såna, det är inte alls så enkelt som man kan tro),
ökade matkostnader pga hälsa godkänns normalt inte (och här är det än mer vanligt att jag faktiskt underkänner ett läkarintyg som är alltför allmänt hållet, tex har diabetes uteslutits som skäl till ökad matkostnad i vår kommuns riktlinjer - däremot har jag någon gång godkänt _mellanskillnaden_ mellan matnorm 54kr dag och att enbart äta näringsdryck).
Behandlingar som ligger utanför sjukvården godkänns inte, alla kommuner ersätter inte heller Fysisk Aktivitet på Recept (FAR) även om just vår enhet gör det.
Reskostnader godkänns bara om man bytt landsting för att det egna sagt sig inte kunna utföra vården, landstinget sjukresekontor ska ta majoriteten av kostnaden för att vi ska ta egenavgiften.
Det är bra när det finns människor som kan förklara hur det faktiskt är.
Jag förstår inte hur du orkar jobba med det du gör dock. Måste vara jobbigt att neka människor hjälp
(jag säger inte att alla som söker behöver det som de söker om men jag vet att det finns riktlinjer som ni måste följa även om beslutet ändras vid ett överklagande om det går emot lagen)