Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 20:23:29 följande:
    Precis. Jag behövde mycket vård i December och det kostade en hel del.
    Ambulans 150 kr
    Behandling på akuten 150 kr
    Sjukresa hem 150 kr
    Återbesök hos VC 100 kr
    Gastroskopi 300 kr

Så den "fria sjukvården" kostade mig: 750 kr på en månad

Och sedan tillkommer mediciner på det
    ja precis!
  • Annette 732

är på sidan 29 och läser och ni är på 37..men jag komer...

• Annette 732

ta bara en sådan enkel sak som att de FLESTA INTE räknat på att de ska klara sig om de blir arbetsösa/sjuka.
    vet måånga på volvo som har bra inkomst som har utgifter på 20.000kr/månad,hur ska de klara sig när de blir arbetslösa och bara får ut 10.000kr från metalls akassa?
    ja det blir ju ett uppvaknande om man inte vet om det eller tänkt så långt "ahead"

• Annette 732

riksnormen ligger nu  år 2012 på 2.900kr för en ensamstående vuxen,va inte  normen på typ 3.600kr typ förra året? har de sänkt?

• Annette 732

vet inte riktigt hur de har räknat på konsumentverket
    mobilkostnaden på 180kr/person och månad är FÖR LÅG
    men maten är FÖR HÖG på två personer.
    vi är 2personer och vi lägger en tusenlapp var i matkostnad= 2.000kr
    men enligt konsumentverket skulle vi äta för 3.880kr/månad.
    jösses va mycket mer rostbiff och annat vi skulle få äta då.
    men vi äter för våra 2.000kr BRA mat som fläskfile`,köttfärs,karrekotlett,bacon,ostar mm...

• Annette 732
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 20:43:11 följande:
    Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
    ta reda på fakta tack,det är en summa för vård  och en suma för medicin,de är INTE samma för att få frikort!!!
  • Annette 732
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 20:51:10 följande:
    Fattiga på socialbidrag är de som inte kan sköta sin ekomomi.

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel.

Ensamstående mamma med två barn i åldern 8 resp 4 år.

Enligt riksnorm får familjen
    Ensamstående vuxen 2920
    Fyraåring 1960
    åttaåring 2390
    gemensamma kostnader 1300  

Totalt:  8570
    utöver riksnormen så får familjen sin hyra, el, läkarbesök, medciner, a-kassa, hemförsäkring och ev arbets/praktiksresor betalda.

Vad är det familjen behöver bekosta med dessa 8570 kr. Vad är absolut nödvändigt för en skälig levnadsstandard.

Mat = 4500 kr (socialens riksnorm säger 3800) men lägg till lite extra för skithuspapper och schampoo.

Kläder = 1440 enligt riksnorm (vem köper kläder för nästan 1500 varje månad)

Tv-licens 173 kr = TV finns i familjen annars brukar det alltid finnas tjock-TV att få eftersom folk gör sig av med fullt fungerade TV-apparater. Nått mer än grundbutbutet är absolut inte nödvändigt. 

Mobiltelefon= 200. Med ca 200 kr laddat på ett bra kontantkort kommer man långt. Mobilen brukar man ju ha annars finns det enkla modeller att köpa från 300 kr. 

Bredband=200 kr. Dator har man förhoppningsvis sen innan annars finns det ofta gamla datoer att få eller köpa billigt. Precis som med TV så byter folk ut datorer innan de är slut eftersom de vill ha nytt.

Försäkring: ca 300 kr. En sjuk och olycksförsäkring är viktigt när man lever på marginalerna. 

Kvar av socialbidraget:  1757 som ska räcka till nöjen och guldkant i tillvaron. 

Nån som fortfarande anser att man är fattig på socialbidrag? 
    konsumentverket räknar 620kr/person i kläder /skor per månad .inga 1.400kr där inte.
  • Annette 732
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:45:30 följande:
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    ja precis och jag som har sjukpension HAR råd med 345kr/månad eftersom det är fris samtal,fria sms,fri surf på detta abonemanget
    källa: http://maxi.tele2.se/
  • Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 21:48:34 följande:
    I agree!

Det är ett jäkla snack om att det kan hända vem som helst (så att ingen ska känna sig bättre än någon annan?) men kosntigt nog var det ingen som tänkte på det innan de satt i skiten.
    precis! kola så du har råd med att bli sjuk eller arbetslös INNAN det händer,stäl om ekonomin,så du VET att du klarar dig den dagen det händer.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?