Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 22:59:00 följande:
    sänker dom något annat då eller? För de jag känner har fått samma i alla år
    Jag tror faktiskt inte att det har höjts på många år. Väldigt konstigt, verkligen.
  • infragilis
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:03:22 följande:
    Man ska byta varje månad men ett minimum är var tredje. Tandtråd ska man använda dagligen och en förpackning av en vanlig som jag köper innehåller 30 meter, men de finns även i 5 meters förpackning. Här kostar den på 30 meter 30 kronor...

Ja, det var fel av mig.
    "Varor för den personliga hygienen som tvål, tandkräm, tandborste och hudkräm. Kostnader för hårklippning, rakapparat och mensskydd ingår. För barn upp till tre år ingår blöjor. Hälso- och sjukvårdsprodukter, besök hos läkare och tandläkare samt läkemedel ingår inte (se också frågan om hjälp till annat)."

En klippning kostar som billigast, av en outbildad "frisör" (utan garanti för resultatet) där jag bor, 200 kronor. En vanlig klippning går på ca 480 kronor.

Du kanske aldrig klipper dig eller köper duschkräm? Vad vet jag?
    Jag anser att frisörklippning är lyx. Jag klipper mig själv, så svårt är det inte. Dusckkräm kostar en tia halvlitern på ÖB.
  • infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:20:32 följande:
    köper du tandborste varje månad? det gör inte jag,vi köpte faktiskt nya nu för 10kr/st på öb.
    det va colgate tandborste. jag har inte klippt mig sedan i augusti 2011.
    rakhyvel,ja en paket på öb kostar 10kr och har 10st hyvlar i sig,så det behövs inte heller varje månad.
    tops kostar 7.90kr på öb inte heller det köps varje månad.
    tvättmedel köpte jag flytande förra månaden för 25kr,räcker lääänge...
    så nej några 490kr för mig +370kr för sambon behövs INTE varje månad.
    Skönt att veta att vi inte är ensamma om att inte lyxa till det i badrummet! Flört
  • infragilis
    Anonym (.) skrev 2012-03-17 23:27:06 följande:
    Vi har inte råd med mat. Får alltid låna i slutet av månaden, jag får hjälp av socialen, men ni kan inte inbilla mig att man kan leva på så jävla lite!

Bara för att man har lite pengar så ska man acceptera allt eller?
    Varför kan inte ni leva på så lite när det går bra för andra?
  • infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:29:39 följande:
    tamponger 100kr/månad??
    jag köper både OB och ICA tamponger och inte går de på 100kr per månad inte!
    ICA tamponger normal 56st  kostar 62.90kr men det är ju inte så att du använder 56st tamponger på en månad lixom.
    Jag erkänner att jag tog i. Det är två år sedan jag hade mens, så jag kan inte kalla mig expert på den punkten. Använder man förresten menskopp sparar man in på tamponger och skonar både underliv och miljö.
  • infragilis
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:47:33 följande:

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

Jag tycker att det är hemskt att tvingas splittra familjen.
  • infragilis
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-17 23:53:14 följande:
    Jag håller med! Bekvämlighet är en dyr lyx - vi har ingen bil... inte för att vi inte har råd utan för att vi hellre lägger de pengarna på annat! Det är billigare med kollektivtrafik - och ännu billigare med cykel! Lite reparationer då och då men annars är det ju gratis!

Om man kollar sina utgifter (som i TV:s Lyxfällan) så kan man lätt se att läsk och snacks kostar väldigt mycket och äter ur matkassan! Man kan spara väldigt mycket på att göra en sådan genomgång och se vad det faktiskt är man lägger pengar på! 
    Äter ur matkassan, hihihi Skrattande

Förlåt, är sucker för ordvitsar.
  • infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:56:27 följande:
    angående tvättmedlet: det är märket NEUTRAL color wash som vid mjukt vatten i kranen räcker til 25st tvättar och vid medelhårt  vatten räcker till 18st tvättar.
    här tvättar vi en gång i veckan, så den räcker 5månader då
    Så du vänder på ditt enda par trosor SJU GÅNGER mellan tvätt!!
  • infragilis
    Poulsen skrev 2012-03-18 00:00:32 följande:
    Som ensamstående kan man flytta vart som helst tycker jag, men att ta ifrån barn ena föräldern? Det är fruktansvärt!. Men som jag skrev, vi har nog olika sätt att se på människor.

Själv kommer jag från övre medelklass, köpte nyss en lägenhet för 1,3 miljoner och lever ett kanonliv, tänk om fler kunde ha det så! Tänk om jag, som har så mycket och som har möjlighet, kan vara med att bidra till att min barns kompisar får möjlighet att ha en cykel, att lära sig åka skidor och att ha en trygg barndom där föräldrar och familjer ska slippa uppbrott. Om jag får den chansen är jag glad att ta den. Jag har bara ett liv och om jag tillsammans med så många människor runt och kring mig mår bra under det livet så kommer jag att vara en lyckligare människa.

Med det sagt så tycker jag inte att man kan sätta sig och förvänta sig att bli serverad lycka men det är ytterst få av alla som är bidragsberoende som mår bra och vill leva sådana liv. Det allra allra flesta vill ut, vill känna sig behövda, vill kunna åka utomlands. Hjälp dom in på arbetsmarknaden ist för att tvinga dom ställa sig i soppkön utanför kyrkan!
    Precis. Fine om det gäller två vuxna som lever i en relation, men är det barn inblandade tycker jag faktiskt att det är hemskt om den ena föräldern tvingas flytta 50 mil bort.
  • infragilis
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:03:49 följande:

Det är precis det jag skrev: man får anpassa sig efter sina förutsättningar – vilket vi gör trots att det innebär en hel del av det andra här i tråden kallar ”lidande” som man tydligen borde få bidrag istället för att slippa Förvånad

Vi flyttar om vi måste det för att ha inkomst, vi flyttar långt om vi måste det, vi byter land om vi måste, vi ”splittrar” familjen om vi måste. Förutsättningen för att leva övht är att man har inkomst. DET är lika för alla. Och alla får göra vad de måste för att ha inkomst. Det är inte att lida.

Men jag vet att barn lider om familjen splittras. Sedan om reglerna borde se ut så eller ej säger jag ingenting om. Jag säger bara att det är hemskt när de gör det.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?