Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 20:38:46 följande:
Då kan vi ju konstatera att även du "tycker" i stället för att hålla dig till de fakta som begreppet "fattig" betyder i Sverige.
Vad du tycker är din sak. Vad RB, socialstyrelsen och övriga myndigheter benämner "fattig" är något annat än det du vill fattig ska vara.
Det TS menar, är att det är så otroligt många som inte begriper hur många fattiga det finns i Sverige i dag. Som inte vill begripa, som inte tror det finns, som liksom du och Donum vägrar betrakta som fattiga.
I Sverige har vi en norm för vad fattig innebär. Den utgår från Riksnormen. Sätt dig ner och räkna på den genom att fylla i dina egna siffror. Då ser du förmodligen hur rik du är.
Den som inte får en positiv summa eller 0, är att benämna fattig. Detta är vad RB:s rapport handlar om. Detta är realiteter i Sverige, för de som lever ekonomiskt utsatt. Och det är faktiskt ingenting du kan sätta dig emot. Det är fakta.
Jag tillhör en av dessa fattiga som RB talar om. Jag har de sneaste 9 åren levt på eller under existensminimum och fick senast i år ut socialbidrag och lever även nu på existensminimum, även om inkomsterna numera är en deltidslön.
Mina barn är dessa fattiga barn. Jag ska berätta precis hur fattiga de är.
De bor i ett fint radhus i ortens bättre områden. Visserligen är huset ganska litet så två barn delar på ett rum, men det är ju knappast nått som är unikt. Huset är fullt möblerat med möbler som kommer från lite olika ställen. Det är IKEA blandad med antika möbler och loppisfynd. De får varierad nyttig kost och kan äta sig mätta varje dag. Visserligen blir det inte gåslever och oxfilé. Men annars äter vi det mesta. Jag brukar passa på att fylla frysen när det är nersatt pris på kött eftersom det annars är en ganska dyr post. Vi brukar även äta grönsaker och frukt efter säsong eftersom det blir billigare då. Även där blir det mycket rea och lockvaror. Köpte tex senast igår vindruvor för 19 kr/kg. På lördagarna blir det lite lördagsgodis såklart. De har hela, rena och passande kläder efter säsong. Kläderna är ett myller av nytt och begnat. Ärvt, köpt och fått. Skor får de alltid nya. Som fritidsintresse går de på simning (två i simskolan och en på simträning) och kör. Det kostar en del, men ändå betydligt mindre än motrocross och ridning. Fram tills för två månader sen gick de max 15 timmar i veckan på skola och dagis. Det om nått är värt otroligt mycket. Numera är det längre dagar dock, men man kan inte få allt. Huset är fullt med en massa tekniska prylar. Tre datorer är fullt fungerande och uppkopplade mot nätet. Visserligen har datorerna några år på nacken, men de fungerar och det är huvudsaken. Två TV-apparater är inkomplade, Visserligen är gör den ena ett dubbeljobb som datorskärm och den andra är en tjock-TV, men de fungerar ju så varför byta. De stackars barnen får dock nöja sig med basutbutet av TV-kanaler. Men jag kan verkligen heller inte se nått behov av fler kanaler. Till TV-apparaterna finns varsin DVD-spelare och så finns det såklart ett WII med närmare dussinet spel. Mobil-telefoner finns det också. 5 stycken för att vara mer precis, även om endast två används just nu. Inte helt nya de heller, men de fungerar och gör sitt jobb. Nya "leksaken" är Ipaden. Den är populär. digitalkameror, filmkamera och diverse matlagningsmaskiner finns det också. Barnen har i sina rum hyllmetrar med böcker och backvis med leksaker. De har cyklar, sparkcyklar, pulkor, skidor, skridskor, en plastpool osv osv. De får läkarvård och mediciner efter behov. Tack vare det generösa systemet med försörjningstöd så behövde vi endast betala 50 kr ur egen ficka för sonens glasögon. Kommunen stod för restrerande 1250 kr. Husdjur finns det också. Kaniner, hamstrar och fiskar.
Det går att leva ett välfungerande normalt liv på existensminimum, men det kräver att man kan planera sin ekonomi och aldrig drar på sig onödiga lån. Det finns bara två saker man ska låna till och det är huset och utbildningen. Resten är det bättre att spara till.
Och helt ärligt så tycker jag RB definition av fattigdom är kränkande, jag är inte fattig, jag har bara inte så stor inkomst.