• puss

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 18:35:51 följande:
    hur tänker du där... vad e det fär ansvar dom ska ta ,om det inte är befogad fattigdom.

jag svarade på detta:
    Anonym skrev 2012-03-17 18:24:01 följande:
    Drygt 3 barn i varje klass lever i fattigdom.
    Eftersom vi har skolplikt kommer dessa barn 5 dagar i veckan se och höra vad andra barn gjort och fått.
    Höra andra barn berätta om vad de gjort i helgen, på semestern, se deras nya kläder.
    Dessa barn är de som inte följer med på saker som kostar pengar, de som inte följer med på utflykter eftersom de inte vill visa vad de har i matsäck.
    Dessa barn är de som inte har barnkalas och blir då heller inte bjudna.
    Deras föräldrar går inte på föräldramöten eller engagerar sig eftersom de skäms.

Några av dessa barn klarar sig ändå bra i livet många gör det inte. 
    dessa föräldrar måste skärpa sig. de SKA SE TILL att barnen har matsäck, att de kan följa med på utflykter i skolan, att de har de där jävla lucialinnena som det alltid startas trådar om, att de har kalas och de ska gå på föräldramöten och vara engagerade. det kostar inget.
    Easy cum easy go
  • puss

man måste lära sig att ta ansvar för sin situation, oavsett hur man hamnade där.

Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (Me) skrev 2012-03-17 18:41:14 följande:
    Om det nu ska vara så mycket gnäll om det här och det alltid är synd om ungarna så har jag en lösning, nämligen:

Man ska ha en utbildning eller expertis i ryggen som gör att man alltid (eller för det mesta) klarar sig. Ingen får skaffa barn om inte de har tjänat in tillräckligt med arbetsår plus sparande plus försäkringar för att ha sitt på det torra även i fall av arbetslöshet eller sjukdom. Det här höjer automatiskt minimiåldern för barnalstrande vilket är bra i sig. Hemmafruar får endast skaffa barn om mannens inkomst, sparkapital och försäkringar garanterar att de båda plus barnet kan leva på det där även om han blir arbetslös, sjuk, etc. 

Det här borde reducera antalet "fattiga" barn kraftigt. De som sedan fortfarande skulle ha problem, kan få samhällshjälp som nu och obligatorisk ekonomisk rådgivning samt planering.

Visst är det synd om fattiga barn men det blir ju så när vem som helst kan skaffa barn utan att ens fundera på följderna och sedan gnäller om det. Sorry, inte mitt ansvar., Det räcker nu.      

det mesta är skit men jag anser att om man får försörjningsstöd ska det ingå en plan för att komma ut situationen, samt en kurs  i hur man planerar sin ekonomi.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-17 18:43:47 följande:
    skulle du göra det om inte du hade satt dig där själv.........Glad
    ja det klart? vad skulle du göra, sitta på arslet och vänta?
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-17 18:44:34 följande:

Jag har gått på soc.

Jag levde på existensminimum, fick 6200 inkl. Hyra. Då hade jag 2 lån att betala också! Och JAG KLARADE MIG, för jag lärde mig från en UNG ålder att prioritera rätt!

Jag gick inte och köpte dyraste telefonen för att "Passa in", jag åt billigt men nyttigt, köpte inga färdigrätter, köpte inte kläder varje månad...

Jag förväntade mig inte att kunna leva som jag gjorde innan när jag levde på SKATTEPENGAR.

Vad har gått snett om vi har så många "fattiga" människor i Sverige? Är det för att vi skapat ett samhälle där unga tror att alla har rätt till allt oavsett om man har råd eller ej? Är det för att vi tar ut dyra lån till barnen för att de ska ha råd med en iphone som alla andra? Det är inte realistiskt helt enkelt.

Nu är man fattig om man inte har råd med bredband och gymkort...Skrämmande.

Vi har det väldigt bra i Sverige....Vissa av er skulle jag vilja skicka till Darfur för att se vad riktig fattigdom är...först då kanske ni inser hur fel ni har när ni säger att ni är fattiga.

"men du kan inte jämföra med andra länder!!" - Jo, det kan jag och jag gör det för att ge er perspektiv.

Det är inte realistiskt att en ensamstående arbetslös kvinna med 3 barn ska ha råd med sånt som föräldrar med två barn och två löner har.

Allt kan inte vara lika, livet är inte rättvist och vissa av er får uppfostra era barn bättre och få dom att inse att om man vill ha nåt så måste man arbeta och kämpa för det.

Lär er säga "Nej, vi har inte råd och det är inget fel med det". Sluta upp med att kalla er själva fattiga för det är ni inte!

/Är anonym för jag är inne på en väns konto

Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 18:45:04 följande:
    Det människor ofta inte heller förstår är att normen är samma i hela sverige trots olika förutsättningar. I en storstad går det ofta att handla billigt (förutsatt att man har tid/möjlighet) att åka runt till diverse butiker, i lilla hålan ute på landet så finns inte de möjligheterna.

ica basic finns på alla ica. troligt att det bara finns delikatessbutiker på vishan.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 18:47:48 följande:
    Och det finns så klart ica-butiker överallt

eller motsvarande, ja. eller ,menar du att det bara finns lyxbutiker i vissa hålor?
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-19 07:47:32 följande:
    Då kanske de inser hur löjliga de är med sina Gucci-väskor. Betala för ett övervärderat märke bara för att de måste visa att de har råd. Har man så bräcklig självkänsla så ha man problem.

"måste visa att de har råd"??
    VEM blir impnerad? är det du eller, eftersom du tror att andra tänker som du? en gucci får man för fem tusen.  
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-19 12:39:42 följande:
    Vad har levnadsstandarden med psykiska sjukdomar att göra?
    rätt mycket. kanske inte för dig personligen, men du vet kanske om att det finns andra människor.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-19 13:10:52 följande:
    Titta närmare på vilka arbeten som är heltid och hur många det är, titta också på hur många det är som inte kräver någon form av yrkesutbildning antingen högskola eller annan yrkesutbildning.

Det måste bara gälla arbeten som man kan bli självförsörjande på.

Man kan inte flytta iväg väldigt långt för att jobba extra som telefonförsäljare några timmar per kväll?

telefonsäljare måste vara trevliga. de anställer inte vilka som helst.

Easy cum easy go
  • puss
    hallonfot skrev 2012-03-19 13:36:19 följande:
    Ja, och man måste prestera - sälja med andra ord. Jag jobbade som telefonförsäljare under knappt ett års tid. Det var bara fokus på pengar och att vi anställda skulle sälja, sälja, sälja! det spelade ingen roll om man ringde till någon som skrek åt en att dra åt helvete och sen slängde på luren i örat på en. Man skulle sälja till ALLA. Folk sparkades till höger och vänster och slutligen blev det min tur. Jag var en av toppsäljarna men sålde inte till ALLA jag ringde

dumt av dom at sparka dig då. rätt åt dom haha.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-19 13:44:50 följande:
    FÖRKLARA hur vi ska bygga ett samhälle på enbart akademiker.

FÖRKLARA vilka det är som ska tömma dina sopor, akademiker?

FÖRKLARA vilka det är som ska ta betalt i kassan! Akademiker?

Nej just det. Det går bra att slänga ur sig rena gallimatias utan att ha någon som helst tanke bakom det annat än att det är så jäkla PK:

man KAN ju vara det som kallas flexibel. man MÅSTE inte bara jobba i kassa hela sitt liv. om man tänker lite längre.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-19 13:44:50 följande:
    FÖRKLARA hur vi ska bygga ett samhälle på enbart akademiker.

FÖRKLARA vilka det är som ska tömma dina sopor, akademiker?

FÖRKLARA vilka det är som ska ta betalt i kassan! Akademiker?

Nej just det. Det går bra att slänga ur sig rena gallimatias utan att ha någon som helst tanke bakom det annat än att det är så jäkla PK:

och är man kassajobbare eller sopgubbe behöver man kanske inte bli nåt akademinst, för då har man ju jobb.
    Easy cum easy go
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?