Lavish skrev 2012-03-18 14:36:34 följande:
Ja, så är det väl tyvärr. Jag vill tro att om man är stridbar och påläst, alltså vet sina rättigheter och vet hur man ska slåss för dem och orkar slåss, så kommer man nästan alltid att få dem.
Men problemet är ju att det är många personer som av olika skäl faktiskt inte är kapabla att göra det. Som inte kan slåss för sina egna rättigheter. Och det blir ett stort samhällsproblem när det inte finns någon annan person som gör det åt dem.
Precis, så är det.
Och det gäller ju inte bara funktionshindrade.
Man kan vara för fysiskt sjuk för att orka strida för sin sak.
Och för att vara ordentligt påläst om sina rättigheter, bör man nästan ha en juristutbildning i botten, vi kan inte alla vara utbildade jurister.
Vi föds med olika förutsättningar, för en del är det svårt att ta in teoretisk akademisk text och faktiskt förstå den.
Och en del är för psykiskt nergångna av psykisk sjukdom, depression, t ex för att förmå strida för sin sak.
Andra kan ha ett beroende i botten som tar så mycket energi att kämpa med och mot att dom ingen har kvar till att slåss för sina rättigheter med.
Och många, många har genom lång tid fått lära sig att dom inte är värda bättre än att bli behandlade som andraklassens medborgare, att det är deras eget fel, att det är dom det är fel på, inte samhället.
Det kan man ju tydligt läsa i den här tråden om inte annat.
Alla dom människorna faller utanför, ska dom bara skitas i då?
Idag är det ju så.
Jag vill absolut inte ha det så, det är inte ett Sverige jag växte upp i och det är inte ett Sverige jag vill leva i.
Som jag skrev nästa gång kan det vara vem som helst av oss, bara för att man haft turen nu att klara sig bra, betyder inte att det alltid kommer vara så, och definitivt inte att det kommer vara så för ens barn.
">