Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

donum vill du vara snäll och svara på inlägg 1934 tack!

• Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 15:46:57 följande:
    När jag gjorde beräkning på länken så ligger jag på -45 kr....hej och hå man har massor över till mat och hygien
    kan du inte redogöra för dina inkomster/utgifter så kanske jag kan hjälpa dig?
  • Annette 732

varför är okunskapen kring regler och vad som gäller för de olika bidrag/ersättningarna så stor,speciellt här på FL?? kan inte fatta detta! hur svårt kan det vara att läsa på respektive hemsida,eller gå dig och fråga.?
    i dagens sverige får man ta reda på ALLT själv,ingen säger något automatriskt.

• Annette 732
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-20 15:50:39 följande:
    För att det finns personer som skulle kunna gissa vem jag är om jag berättade hela historien. Det handlade om att vi längre fram (flera månader längre fram) skulle få pengar. Nu hjälpte det oss inte under de månader vår inkomst var noll och sparpengarna var slut och när pengarna väl kom så hade skulderna vuxit sig enorma och det tog flera år av hårt arbete att ta sig ur det.
    vad jag vet kan inte en inkomst vara NOLL.
    akassa,aktivitetsstöd,mammapenning,sjukskrivning,socialbidrag osv...
  • Annette 732
    Donum skrev 2012-03-20 15:52:45 följande:
    Och det finns många människor som har diagnoser som gör att de inte lyckas hushålla med de pengar de har och får de mer så blir det inte bättre ändå. Går det att få god man om man t ex har ADHD?
    ingen aning,men det får du väl ta reda på,men god man kan man väl få även som "frisk" om du vill.
  • Annette 732
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 15:53:52 följande:
    Visst är det så och därför är det så outsägligt sorgligt att psykvården ser ut som den gör.
    Det om något är att rycka undan mattan på sköra människor.
    jag trodde nog att vi hade ett bättre och starkare skyddsnät än vad vi har för de som föds sjuka...som jag...
  • Annette 732
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 16:03:03 följande:
    Vi hade det innan psykiatrireformen ja. Redan då protesterade expertisen på området och utvärderingar många år senare visade att de hade rätt. Det ledde framförallt inte till mer kvalitativ vård utan att folk dog eller hamnade på gatorna.
    jag har diagnoser med HÖG självmordsrisk blandannat.
    man föds sjuk och man föds in i fattigdom..trodde vi kommit längre i sverige faktiskt...
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 16:09:16 följande:
    Det största felet i all kommunikation är att man inte pratar om samma sak. Därför är det bra att veta om vi pratar om samma sak, har samma definition på det vi pratar om!
    Med samma utgångspunkt i diskussionen behöver man inte bli oense eller prata förbi varandra.
    Det underlättar om man menar samma sak och utgår från samma kriterier när man diskuterar.

Jag upplever till exempel, eller det är till och med tydligt, att du inte utgår från en Riksnorm eller en Provberäkning när du diskuterar. Då blir din konversation mot oss skev. Det orsakar irritation och smutskastning - helt i onödan!

Därför ber jag dig att utgå från en norm med kronor och olika poster. Då vet vi andra hur vi ska förhålla oss till dina åsikter och huruvida vi ska diskutera med dig eller inte.
    bra sagt! för det kommer ner till disponibel inkomst hur man än vänder och vrider på det!
  • Annette 732
    Billig trevnad skrev 2012-03-20 16:09:28 följande:
    Ok. Vi konstaterar att det finns fattiga i Sverige.
    Hur anser ni att man ska förbättra välfärden? Genom att höja skatten, höja alla bidrag och ha mer generösa regler för de som vill ha bidrag? Tror ni att det kan få några negativa effekter?
    jag tycker man ska titta på hur mycket folk har kvar när hyra och räkningar är betalda.
    vad finns då kvar till mat och övrigt som kläder,hygien,nöje osv..
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 16:13:40 följande:
    Inkomst  8000-8800 kr

Hyra             4000 kr

el                 300-400 kr

Fack                  287 kr

försäkr              189 kr

Tel/bredb/tv       510 kr

Enlig beräkningarna där så skulle man som ensam ha över 3000 kr.
    elen är för dyr,max 150kr för en etta .fackavgift har du men akassan är du inte med i den? det är VIKTIGT!
    du har ju månader du har 8.800kr i inkomst 3.414kr kvar,räcker inte det menar du??
    utav de 3.400kr är 1500kr mat,500kr kläder,och då har du ÄNDÅ 1.400kr KVAR till vad?
    borde räcka till sparande 500kr och lite nöje...
    kram
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?