• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Jag har lev på försörjningsstöd och måste säga att pengarna räckte gott och väl, jag kunde t.o.m lägga undan pengar till solsemester. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:45:38 följande:
    Jag har lev på försörjningsstöd och måste säga att pengarna räckte gott och väl, jag kunde t.o.m lägga undan pengar till solsemester. 
    Vill även tillägga att jag hade Bredband XXL (400kr i månad) och en hund med försäkring och dyr hundfoder.  

Man får nämligen ca 3000 kr tilll livsmedel/kläder/nöje samt ca 900kr till mobil/TV/förbrukningsvaror.  
  • Anonym
    Astarte skrev 2012-03-18 10:55:19 följande:
    Fast då bodde du i och för sig i en kommun som valt att lägga sig lite över riksnormen. Det hade blivit ett par hundralappar mindre i en annan kommun.
    De flesta kommuner har denna norm vad jag vet, man får ca 3000 till livsmedel/nöje/kläder samt ca 900kr till förbrukningsvaror/TV-licens. Vilken kommun får man mindre? 
  • Anonym
    Nanime skrev 2012-03-18 11:05:12 följande:
    OMG! I vilken kommun gäller det? Här är det 3800 kr över hyran som gäller. Det var 4400 kr förut men de sänkte den för att den skulle ligga mer jämt med närliggande kommuner :S Och då drar de av pengar om man har bidrag från andra ställen också. Men jag antar att det beror lite på var man bor.... Och har man lite räkningar tex telefon, el, försäkringar, eventuell fackavgift, kanske busskort om man behöver det(kanske ingår i nått program och har praktik) så blir det inte mycket över. Dessutom blir det mer pengar på mat om man praktiserar också.
    Soc betalar faktiskt för både el, hemförsäkring samt fackavgitt, även busskort om man är i behov av den. Så dessa 3800 ska gå till livsmedel/nöjde/TV/mobil. Kolla bara blanketten man fyller varje månad för att få bidrag, där kan du skriva in summan för el, samt hemförsäkring och fackavgift, du måste även skicka med fakturan, så får man dessa pengar av soc :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  
    Du pratar som du har vett till. Kräks

För det första finns det inte jobb till alla och det ska du vara JÄVLIGT glad för eftersom sveriges ekonomi skulle haverera annars. Så sitta hemma på byxbaken säger mer om din inskränkthet än verkligheten.

För det andra är STUDENER parasiter som inte gör annat än tarvar på sveriges resurser. Många använder studier för att tillfälligt lösa försörjningen. Dyra utbildningar som påfallande ofta inte leder till mer kvalicficerade jobb med bättre betalt. Vad tror du utbildningen KOSTAR sveriges skattebetalare?
    Sen kan vi diskutera alla MILJONER som fås i "lån" men som inte betalas tillbaka.

SLUTA VARA SÅ INSKRÄNKT OCH SE DIG OM I SAMHÄLLET
  • Anonym
    Donum skrev 2012-03-18 11:33:32 följande:
    Aha. Så "fattiga" hade det bättre ställt på 60-talet, menar du?
    Det fanns ingen arbetslöshet att prata om utan tvärtom var vi tvugna att importera massor av arbetskraft. Det i sin tur ledde till ekonomisk kollaps på sena 80-talet. Arbetslösheten idag är en politisk medveten strategio för att hålla nere inflationen. Det blir jäkligt tragiskt att människor inte tror att de arbetslösa inte gör någon samhällsnytta för de gör de bara att vara arbetslösa. Sen alla sysselsättningsåtgärder är för att det sticker i ögonen på folk att en del tvingas vara hemma. Den svenska avundsjukan när den är som värst...
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 11:35:18 följande:
    Ja, bra för dig att det ordnat sig. Om du redan hade en depression, varför utreddes inte det då förrän senare?

Jag har inte sagt att man ska flytta utan jobb men folk söker fan inte jobb som ligger "för långt" ifrån där de bor.

Många av de skåningar jag känner blir fan helt förskräckta redan om pendlingstiden överstiger 30 minuter enkel väg. Då är det ju Norrland man pendlar till juuuu. Veckopendling vet de inte vad det är. Flytta? Gärna men inte för att hitta jobb. Det går bra att flytta om man skaffat sig ny kärlek.
    Se det fetmarkerade.
    Visa källa på ditt påstående.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:45:16 följande:
    Det är det. Får man inte igenom det ska man överklaga. Socialstyrelsen säger att man har rätt till kostnader för sjukvård och behandling:

Hälso- och sjukvård

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd för skäliga kostnader för hälso- och sjukvård som är medicinskt påkallad. Nämndens bedömning av vad den enskilde skall få ersättning för bör göras från den utgångspunkten att syftet med vården skall kunna uppnås.

Ekonomiskt bistånd bör omfatta kostnader för åtgärder som
    – utgör sådan vård och behandling som avses i 1 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och som ett landsting är skyldigt att svara för enligt 3 § samma lag, även i de fall insatserna tillhandahålls av en privat yrkesutövare som är ansluten till försäkringskassan,
    – vidtas efter bedömning av hälso- och sjukvårdspersonal, och
    – görs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.
    – hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal,
    – läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal,
    – resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller
    – resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.

Du tror att det är så enkelt som att citera en hemsida va?
    Jaa du, tänk om verkligheten vore så enkel.

Nu har flera talat om för dig att det inte stämmer det du påstår ändå fortsätter du älta det här som en trasig LP.
    Antar att du är en sån som aldrig kan ändra uppfattning eller inse att du har FEL utan du kämpar bara om att ha rätt.
  • Anonym

Handlar man på ica fattar jag att pengarna inte går ihop.
    Man är korkad om man handlar där..
    Får samma mat på lidl för halva kostnaden..
    När jag precis flyttat hemifrån handlade ja alltid på ica ca 600 i veckan..
    Nu handlar jag på lidl o netto o kommer undan med 300 i veckan och då köper jag alltid något onödigt samtidigt. =) 

Tror många hade haft mer pengar om man kollade upp billigare alternativ till dvs saker så att det blir drägligare.
    Men jag har själv levt så kallat "fattigt" i större delen av mitt liv, så jag förstår vad ni menar. 

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?