• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:58:59 följande:
    du vet inget om mig, ändå påstår du att jag "älskar att sparka på de som ligger"

otur? 
    Det är konstaerande efter ditt beteende i tråden, du sparkar på en grupp människor.
    Du kan inte jämföra det med det du gör, kommer med påstående om mig som PERSON.

Nå kan du nu svara denna gång. Har du alltid otur när du ränker?
    Beskriv på vilket sätt jag ligger ner, varför och vad jag ska göra åt det.
  • Anonym
    netza skrev 2012-03-18 02:09:15 följande:
    Folk som påstår att det inte finns fattigdom eller misär i sverige måste vara korkade, blinda och naiva. Än mer när man jämför med u-länder. Det handlar om fattigdom utifrån svenska mått mätt.
    Så sant som det är sagt.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 02:13:37 följande:
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" bildligt ?, men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
    App app app så var det inte. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.
    Du hävdar att man kan överleva på lever och vitkål alternativt mjöl och lever och du har inte visat någon form av källa som styrker detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 02:04:18 följande:
    Det är konstaerande efter ditt beteende i tråden, du sparkar på en grupp människor.
    Du kan inte jämföra det med det du gör, kommer med påstående om mig som PERSON.

Nå kan du nu svara denna gång. Har du alltid otur när du ränker?
    Beskriv på vilket sätt jag ligger ner, varför och vad jag ska göra åt det.
    Jag är inte förvånad att Selfish inte står för sina uttalanden. Tror du verkligen att hon kommer att besvara det där?
  • Anonym

Har bara läst TS och håller med om vartenda ord! Lever själv på existensminimum tillsammans med mitt barn på 6 år och blir så j*vla less på folk som påstår att det "bara handlar om att prioritera" när det kommer till att vi inte kan unna oss samma saker som de kan, t.ex. en solsemester. De tror liksom att vi prioriterar bort ett nöje för ett annat när våra prioriteringar snarare handlar om att välja mellan att kunna köpa antingen en ost eller tillräckligt med mjölk så det räcker månaden ut. Så jo, jag vet mycket väl att det handlar om prioriteringar för det är vad vi kämpar med var eviga dag!

• Anonym

Finns på ett sätt viss fattigdom i Sverige, eftersom man jämför med andra och deras levnadsstandard
    inom landet. Och eftersom vår standard är så hög, hamnar även "fattigdomsgränsen" väldigt högt...
    Jag jobbat med barn i flera olika typer av områden, bl a "miljonprogam".
    Problemen finns dock inte bara där...
    De barn som inte hade ordentliga kläder och liknande har tyvärr alltför ofta föräldrar som rökte,
    hade slingat hår, nya mobiler, skinnjackor etc. I många av dessa fall önskar jag att soc pengar kunde
    bli mer riktade, att räkningar betalas osv, kläd/matkuponger, för att MÅNGA fler föräldrar än jag kunde ana inte kunde göra rätt prioriteringar. Men som kuratorn sa, den "personliga integriteten..." - MEN BARNEN DÅ!!!

Sen finns det människor som hamnat i knipa och verkligen kämpar, och det är dit jag vill
    att skattepengarna ska gå, men jag tror efter allt jag sett inte att man alltid bara kan mata med större bidrag.
    För när ett litet barn börjar gråta för att termobyxorna gått sönder är det inte kul... Skolan/förskolan är ju
    så himla trygg punkt där, med mat, material till alla... Jobbigt att veta att alla barn inte uppskattar helger och lov!

• Anonym
    Anonym (fattig?) skrev 2012-03-18 09:27:43 följande:
    Jag och min sambo jobbar båda heltid och har barn inom barnomsorgen. Det finns mat på bordet och alla utgifter är betalda. Däremot har vi inte råd att åka utomlands på semester, eller till fjällen och åka skidor, är vi också fattiga?
    Tar du allt personligt och TROR du att det kan finnas de som har de sämre än dig?
    Men du menar alltså att du lever på försörjningsstöd trots att du arbetar?
  • Anonym
    Signatur skrev 2012-03-18 07:24:13 följande:
    Ärligt talat, hur många sådana fall har du hört talas om? Riktiga fall, inte hypotetiska fall. Om de hade existerat så skulle kvällspressen slagit på stora trumman som bara den.Reglerna kanske ser ut så att det skulle kunna hända, men det gör inte det.  Af skiljer inte familjer åt. Arbetsgivare vill inte anställa folk som bor 60 mil bort och har familjen på annan plats. Så tvingas söka kanske man göra, men man lär inte få jobbet och AF ger ersättning eftersom man uppfyller kraven för detta iom att man sökt. Tillbaka till verkligheten tack!
    Det är tröttsamt med alla floskler som florerar i tråden där människor öser ut sina värsta fördomar och när de inte räcker berättar de "en alldeles sann historia" som är helt gripen ur luften.
  • Anonym

Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?