Inlägg från: Anonym (vakna!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

April barn skrev 2012-03-19 14:07:46 följande:
    Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.
  • Anonym (vakna!)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:12:50 följande:
    Jag håller med dig 13000 kr är mer är vad jag har i aktivitetsersättning. Jag får ut mellan 8-9000 per månad och därifrån ska man då betala hyra 4000 på en liten etta pluss el och alla andra räkningar. Kvar till mat och hygien finns knappt 1500 kr. Över till läkarvård, tandvård, kläder/skor, glasögon och medeciner finns inte.
    Soc godkänner hushållskostnader på 890 kronor och el. Sen får man 2830 kronor som vuxen att klara sig på. Nu vet jag inte vad du har för elkostnad men så enorm kan den inte vara i en 1:a. Men är den inte högre än 300 kr/månad så kommer du upp över normen även om du en månad får ut 8000.
  • Anonym (vakna!)
    Försök inte skrev 2012-03-19 22:47:23 följande:
    Ja, inte finns det många fattiga i Sverige. Jag anser t ex inte att man är fattig när man kan sitta med laptopen i knäet framför TV:n i sin soffa. Fattig är när du inte har något av detta. Fattig är när du måste gå ut och leta pantflaskor för att kunna gå och köpa mat. Det är fattigt.
    Väldigt många har inte en laptop eller en platt-tv. Många letar pant för att ha råd med extrakostnader. Många har ett helvete var och varannan månad för att få ihop till mediciner, sjukvårdsbesök och behandlingar, för från den generösa normen ska man betala för den vård och behandling man behöver. Sen får man kompensation för detta nästa månad men då har man redan tömt skafferi och frys och alla basvaror är slut, så matkostnaden följande månad blir högre än om man kunnat behålla en viss bas. Har man tur behövs inga läkarbesök eller behandlingar men har man otur måste man lägga ut på det ännu en gång, och så sitter man där, med den enorma summa (som vissa anser) som i slutänden återigen inte täcker matkostnaden för en månad. Visst kan man blunda och tro att alla har det himla bra för ingen är så fattig som en fattig i Brasilien, men den jämförelsen kan man inte göra tycker jag. Det är sorgligt att många anser det är den fattiges eget fel att denne inte har det bättre. Okunnighet tycker jag att man visar när man påstår det.
  • Anonym (vakna!)
    Lenora skrev 2012-03-20 10:23:24 följande:
    Här är en som håller med om att det finns många socialt och ekonomiskt utsatta i Sverige och att det inte är en trevlig situation.

Vad anser du borde göras för att förändra situationen? Vad gör du själv för att räcka ut en hand? 
    Jag hjälper med skjuts till affärer, skänker barnleksaker, cyklar, kläder osv. Jag är engagerad ideellt i en organisation som hjälper också...
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-20 13:53:46 följande:
    Nja, tanken är väl snarare att arbete ska löna sig?
    Och de som inte kan få arbete av en eller annan anledning får vara glada för tak över huvudet?

Får jag fråga hur länge du har haft det jobb som du har idag?
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-20 14:02:37 följande:
    Om valet står mellan någon som bedöms vara till gagn för företaget och någon som inte bedöms vara till gagn för företaget så väljer man väl ändå den som bedöms vara till gagn, oavsett ålder?

Jag har, som sagt, arbetat på McDonalds. Tidigare erfarenhet inom området var aldrig avgörande eller ens önskvärt eftersom olika snabbmatsrestauranger har olika förfaranden och man oavsett måste lära upp den som anställs. 
    Eller så får man chansen men blir avskedad innan man ens fått en chans att lära sig jobbet: www.expressen.se/gt/rebecka-fick-sparken---efter-bara-20-timmar/
  • Anonym (vakna!)
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:14:52 följande:
    McDonalds är riktigt uselt att ta som exempel. Hur många +30 ser du där?
    De finns inte så tillvida det inte handlar om afrikanska städare nattetid.  Jo, det finns fler som jobbat där...
    Snittåldern för deras restaurangchefer ligger mellan 24-25 år... Det säger en del.

I Sverige bor det cirka 1,3 miljoner människor som är mellan 15 och 24 år gamla. Inom denna grupp betecknas 608 300 personer som arbetskraft dvs. att de antingen är arbetssökande eller på något sätt del- eller heltidsarbetande4. Av dessa är 24,2 procent arbetslösa. Det innebär att cirka 147 000 unga individer ofrivilligt står utanför arbetsmarknaden. Ökningen av ungdomsarbetslösheten i Sverige bromsades upp under 2010, men ligger kvar på en historiskt sett mycket hög nivå. Det faktum att arbetslösheten bland svenskar mellan 25 och 74 år ligger på 5,6 procent visar att generationsklyftan ökat kraftigt under det senaste decenniet. De som redan är etablerade på arbetsmarknaden har en relativt trygg situation, medan många unga i allt högre utsträckning tvingas stå vid sidan om.

Många personalchefer känner sig idag begränsade i sin möjlighet att anställa unga. Och det är avsaknaden av en första jobberfarenhet som är det största hindret, uppger drygt en av fyra personalchefer. Alltså inte bara bristande arbetslivserfarenhet, utan att den sökande aldrig jobbat. Med andra ord, det finns en stor tröskeleffekt innan man har haft sitt första jobb. Denna bild bekräftas också av de unga. I denna grupp svarar hela 86 procent att avsaknad av praktisk arbetslivserfarenhet är det som framförallt hindrar dem från att få jobb.
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-20 14:37:31 följande:
    Man får ju betydligt mer än tak över huvudet, men visst är det rimligt att inte ha lika hög levnadsstandard när man inte är självförsörjande. 

Jag bytte arbete i augusti 2011 och arbetar som konsult på fristående basis. Dvs. jag har ingen fast anställning utan tar uppdrag när jag väljer att arbeta.  
    Det är en enorm press på de som lever på försörjningsstöd idag. Det finns inga marginaler att anpassa sig efter plötsliga händelser. Blir man t.ex kallad på intervju 7 mil från hemorten så är det många som verkligen inte har råd att ta sig de milen. Visst, man kan få ersättning i efterhand, men det kan betyda att man får gå hungrig några dagar, eller att strunta i att betala en räkning. Samma om man blir sjuk, läkarbesök och ev. medicin ska betalas, man kan få ligga ute med hundratals kronor till nästa månad. Pengar som man inte har att avvara pga att det saknas marginaler till det.

Okej, så du blev egen företagare, och då gissar jag att du hade en väl inarbetad kundkrets innan dess... Hur länge har du hållit på med den typ av arbete som du utför? Det är förmodligen en bättre fråga i ditt fall.
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-20 14:46:49 följande:
    Jag har träffat på ganska många 30+ under mina år på McDonalds. Jag började arbeta där när jag var 15 och bortsett från avbräck i form av utlandsresor och studier så jobbade jag där sammantaget i 14 år. Det är en grymt bra skola och en bra plattform för vidareutveckling. Ingen av de jag arbetat med under de åren har gått från McDonalds till arbetslöshet. De har alla haft både nytta och glädje av att arbeta på McDonalds. Det är synd att de har ett så dåligt rykte. 
    Du har helt rätt i att McD är en fantastisk språngbräda. Väljer en arbetsgivare mellan 2 kandidater med livärdig utbildning men där den ene har en termin extra statsvetenskap och den andre en termins arbete på McD så väljer 47% av personalcheferna den med erfarenhet från McD och 53 % den som har en termin extra statsvetenskap. 15% av McDs tidigare medarbetare är idag chefer. Så man ska absolut inte säga att det är ett skitjobb. Däremot kan inte alla få jobb på McD heller, men får man chansen tycker jag att man ska ta den.
  • Anonym (vakna!)
    Donum skrev 2012-03-20 15:17:24 följande:
    Därom kan vi vara eniga. Sedan är jag inte så förtjust i användandet av "får", men det är en annan femma. 
    Vi borde även kunna enas om alla inte kan få jobb, det skulle inte heller fungera för Sverige. En viss arbetslöshet behövs som landet är uppbyggt. Sen kommer vi alltid att ha människor som pga sjukdom eller handikapp inte kan försörja sig själva.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?