Ermenegildo skrev 2012-04-10 19:02:13 följande:
Sjukvård är i det närmaste gratis. OK, det finns en del småavgifter men om du verkligen inte skulle kunna betala dem kan ingen neka dig sjukvård. Den typen av avancerad sjukvård som verkligen kostar pengar kostar inget.
Vi skattar redan efter storlek på inkomsten, som du kanske vet. Jag betalar en bra bit över 50% av min inkomst i skatt.
Det är när personer börja tala om fattigdom i samma mening som man kräver gratis massage och terapi som man urvattnar begreppet. Jag önskar att jag kunde skicka mina skattepengar till barn som svälter ihjäl i världen istället för till svenskar som vill ha gratis massage.
Är du avundsjuk för att jag kan få massage? Ska man se det i sin helhet så har jag betalat med gratis konsulttjänst.
När jag födde barn och på grund av allvarliga komplikationer blev kvar på BB, var det inte precis gratis. Jag fick en räkning hem. Den var inte liten.
För den som har en ansträngd ekonomi är inte dessa, som du kallar det, småavgifter särskilt små. 200 kr betyder i praktiken nästan hela min matkostnad för en vecka.
Du borde betala 75% skatt.
Massage ingår idag i flera kommuners friskvårdsprogram. När jag jobbade som lärare hade jag möjlighet att få massage under mina friskvårdstimmar.
Vårdpersonal är nog de som behöver denna friskvårdande insats mest. Många blir sjukskrivna för belastningsskador. En del blir deltidspensionärer.
Och terapi finns det många yrkesgrupper som skulle behöva. Förutom olika individer. Mådde alla människor bättre psykiskt skulle det avspeglas i lägre sjukfrånvaro och högre produktivitet. Alla kategorier.
Vi har kommit långt ifrån TS. Du kanske inte förstår det, men att vi kom in på massage och terapi var en förlängning av vart diskussionen ledde. Det är du som tar vad som helst ur olika inlägg och bakar ihop till något som passar dina syften.
Du läser och bakar ihop som du vill. Det har inget med ursprungsstarten att göra. Sedan kan man som jag tycka att, och se fördelen med, massage som ingår i sjukförsäkringen. Akupunktur ingår. När jag tänker efter fick jag nog massage en gång hos sjukgymnasten också. Men det var många år sedan.
Kuratorkontakt ingår i sjukförsäkringen. Endast tio besök godkänns i mitt landsting, men vill man hålla det på en terapeutisk nivå finns inte jättemycket att hämta. Det är dock ett steg i rätt riktning mot en psykologkontakt som skull kunna ingå i försäkringen.
Du begriper väl att en människa utan smärta, en som mår psykiskt ganska bra, har större chanser att klara sin försörjning genom lönearbete än den som är sjukskriven för värk och psykiska problem?
Eller . . . ?