Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 16:05:58 följande:
    Städfirmor, människor som har så nedsatt arbetsförmåga att de bara kan arbeta 2 timmar om dagen?
    Starta eget, kunna försörja sig på att arbeta 2 timar per dag?

Du tror att detta är något för de som har så låg arbetsförmåga som 25%? 
    Men anonym hävdade väl att orsaken till att hen inte jobbar är att hen bara kan jobba 2timmar/dag, men att ingen vill anställa någon så få timmar!?

Eftersom det faktiskt finns så skulle problemet kunna vara löst, men då är argumentet istället att 2 timmars arbete ger för dålig inkomst (till skillnad från 0 timmars arbete??)

Vad vill ni ha? Ett lätt jobb som kan göras på 2 timmar per dag men som generarar en heltidslön??

Ställ er i kön mina vänner!  men räkna inte med att den tjänsten kommer dyka upp ngn gång snart... 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 16:18:50 följande:
    Jag hade liksom ingen valmöjlighet eftersom min hyresvärd dog och fastigheten plötsligt skulle byggas om. Hade inte några planer på att flytta innan dess.
    Jag har alltså inte försörjningsstöd.
    Måste finnas andra som heller inte på egen hand kan klara av att flytta utan måste anlita flyttfirma, så det är inte bara att förändra sin situation och flytta.
    personligen skulle jag anlita någon privatperson för en bråkdel av det priset (ett tips är att hitta någon som redan arbetar väldigt mycket, de andra har sällan tid)
  • Selfish Geene
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 16:27:30 följande:
    Du menar att personen ska betala någon kompis svart för att flytta?

ja, om det finns en sådan, men en bekants bekant skulle förståss funka lika bra, eller en annons på blocket etc etc
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 16:29:31 följande:
    Det blir lite akut med flyttning eftersom det var ett 2 familjshus och de började riva den andra lägenheten, annars om man haft lite tid på sig hade man kunnat leta efter människor med lastbil som ville ha lite extrajobb.

Alla har heller inte kontakter, jag har det inte eftersom både mina föräldrar och jag precis som förespråkas flyttat runt i hela Sverige till ställen där jobben funnits. 
    Har aldrig bott så länge på en plats att det kunnat byggas upp något kontaktnät, där är en av nackdelarna med att vara väldigt rörlig. 
    jag hade inte kunnat betala 12000, det skulle jag inte tycka att jag har råd med (ändå jobbar både jag och min partner mer än heltid

Jag kan såklart inte svara för hur situationen ser ut för just dig, möjligen var det enda alternativet att anlita 12000-kronors flyttfirma, men jag tror faktiskt att det hade funnits billigare alternativ

(ett bra sätt att slippa göra om samma misstag flera gånger är att faktiskt rannsaka sitt beteende och göra det smartare nästa gång, att säga) 
  • Selfish Geene
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 16:37:52 följande:
    Du anser alltså att det är mera ok med svarta pengar än att personer får bidrag?
    jag lägger inte någon värdering i någotdera i den här frågan, jag gav ett tips på hur någon kan bli mindre fattig genom att använda sina pengar smart
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 16:50:14 följande:
    Problemet är att det är svårt att hitta jobb som är på två timmar om dagen vidare så är många sjuka ej kapabla att ta vilka jobb som helst pga sina sjukdomar / funktionshinder det är alltså inte bara att sätta dem på vilket telefosäljarjobb eller städjobb som helst och tro att det skall fungera så ser inte verkligheten ut.

Det krävs i de flesta fallen ett anpassat jobb utifrån den sjukes förmågor så att det skall fungera både kortsiktigt men framförallt långsiktigt visst kan man kasta in en person som är sjuk/funkitonshindrad på vilket jobb som helst men då lär den personen snabbt bli heltidssjukskriven istället och vad har man då vunnit på det?

Då är det bättre att man hittar ett jobb som faktiskt fungerar och som personen klarar av eller hur? Men att hitta sådana jobb kan ta lång tid dels för att det är få företag som är intresserad av att anställa någon 2 timmar om dagen, dels för att företag skyr långtissjuka som pesten och dels för att det ofta krävs extra stöd och resurser för att det skall fungera för många.
    olika människor är lämpliga för olika sorters jobb och vissa är odugliga på alla sorters arbeten, inget nytt där.

Men att det skulle saknas arbetsgivare som är intresserade av att anställa någon 2 timmar per dag är skitsnack, för så är det inte! (det finns ingen arbetsgivare som vill anställa någon som inte gör ett bra jobb, men då är det irrelevant ifall tjänsten är på 25% eller 100%)

• Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 17:16:15 följande:
    Företagare är ej intresserad av att anställa personer som har en dokumenterad långtidssjukskrivningar bakom sig eller har kroniska sjukdomar det beror på att det är företaget som skall betala sjukpenning de första 14 dagarna så för dem blir sjuka alltså ofta en tung belastning.

Likaså undviker företag ofta att anställa äldre pga liknande premisser
    systemet har många brister, fråntar man arbetsgivare ansvar för sina anställda vid sjukdom skulle fler våga anställa de som är eller har varit sjuka, men skulle då kanske bry sig mindre om att hålla sin personal frisk.
    Att hitta en bra ansvarsbalans är svårt

Men det var inte vad som diskuterades 
  • Selfish Geene
    Nanime skrev 2012-03-18 17:08:14 följande:
    Så skattefusk är smart?
    suck, även om flyttaren väljer att inte redovisa för extrainkomsten så är det inte betalaren som fuskar, hen betalar för tjänsten med skattade pengar.

Men i princip, ja! det är smart att betala någon som kanske eller kanske inte kommer att betala skatt för en tillfällig inkomst istället för att betala 12000 man inte har till en flyttfirma.

• Selfish Geene
    Nanime skrev 2012-03-18 17:48:49 följande:
    Fast då är du helt ok med svartjobb då, och tycker till och med att det är smart att anlita svart arbetskraft... och bidra till skattefusk, och vara en bidragande orsak till att till exempel våra äldre får det sämre.

Jo, förutsagt att man har den förutsättningen då. Är det akut är det och då kanske det inte finns så mycket att välja på tyvärr.
    det kan vara smartare att betala någon svart framför att anlita ett företag för pengar man inte har råd att betala, ja

• Selfish Geene
    Nanime skrev 2012-03-18 18:06:53 följande:
    Fast fortfarande, om man inte har den möjligheten, tex om man måste ut ur lägenheten på ett par dagar(oförutsett) och inte får tag på annat än flyttfirma? Och många skulle nog dra sig för att stödja skattefusk. Vissa vill leva så hederligt som möjligt. Och bara för att man skulle kunna betyder det inte att man har möjligheten.
    Jag antar att du tycker att det är ok att jobba svart när man har sjukpenning eller försörjningsstöd också?
    det finns tillfällen då det enda tillgängliga alternativet är att betala 12000 spänn för att flytta mormors gamla värdelösa böcker några kilometer, jag säger bara att dessa tillfällen förmodligen är extremt sällsynta..

Jag lägger ingen värdering i varken att lyfta socialbidrag, att jobba svart eller att betala någon svart i den här frågan, diskussionen handlar om enskilda människors möjligheter att göra sig själva mindre fattiga.

Vissa hävdar att de inte har några sådana möjligheter, jag hävdar bestämt att de oftast har det 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 18:13:50 följande:
    Om jag hade haft möjlighet att betala en kompis för flytten hade jag nog gjort det, nu hade jag pengar som egentligen skulle gå till en ny säng och en dator. Fick då klara mig med den gamla  sängen och vänta med att köpa en dator ett år, då jag sökte en fond och fick pengar att köpa en för.

Fonder kan vara en väg att skaffa en del saker under förutsättning att man inte har försörjningsstöd.

jag är ledsen att du inte hittade någon annan utväg, det är inte roligt när sparpengarna försvinner bara sådär!

Den här diskussionen har spunnit vidare till att inte handla om dig personligen, jag pratar generellt om prioriteringar och att se möjligheter även när det är tungt (jag hoppas att du inte tar illa upp)
    Jag vet att du inte är bidragstagare och att du vid tillfället inte såg andra möjligheter

• Selfish Geene
    Nanime skrev 2012-03-18 18:27:19 följande:
    Fast det är enligt mig fortfarande inte en ursäkt till att stödja svartarbete.
    Bara för att man kan göra sig mindre fattig genom att stödja eller involveras i olagliga aktiviteter betyder det inte att det är något man bör göra, bara för att inte vara lika fattig. För om det är så att vi ska börja titta på olagliga lösningar tycker jag att detta spårat ur helt..
    nu har jag iof inte förespråkat svartarbete, jag har poängterat att det är dumt att betala överpris för en  tjänst om man inte har pengar att avvara.

• Selfish Geene
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 18:26:56 följande:
    ja,jag hade ju mina 4.800kr/månad i aktivitetsstöd.
    så de vile att jag skulle ta en tuselapp/månad utav dessa 40.000kr så skulle jag klara mig sa dem.
    och det gjorde jag ju .
    men det är väl rimligt? (att du lever upp dina egna tillgångar innan du börjar leva på samhällets alltså)
  • Selfish Geene
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:46:08 följande:
    Det finns många som betalar överpris för än det ena än det andra. Har man dåligt med insyn är det lätt att välja fel.
    Är det inte ett sätt att bli vuxen att gå på minor och lära sig av sina misstag?
    jo!  
    För att kunna göra det måste man först se sitt eget ansvar i situationen, om man bara fokuserar på andras skuld kan man inte lära sig till nästa gång en liknande situation uppstår
  • Selfish Geene
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:59:14 följande:
    Vad jag menade var att det är inte konstruktivt eller ens smart att störa sig på att den som inte har råd köper saker och tjänster den egentligen inte kan betala.
    Det finns ett överskott av dylika individer och till mans är vi nog så allihop då och då.
    Inget att reta sig på.
    jag retar mig inte ett dugg.

Måste man "reta sig" för att tycka att något är värt att diskutera?

Finns det dessutom "ett överskott" av personer som handlar när de eg inte har råd tycker jag att det är ännu viktigare att diskutera just detta
  • Selfish Geene
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 21:05:06 följande:
    När det gäller personen som betalade 12000 kr för en flyttning, denne nämde att h*n hade barn.

Frågan är hur gamla dessa är.

Om de är i passande ålder hade man kunnat sätta dessa till att packa grejorna
    Så att flyttfirman bara ska ta möblerna och kartongerna.

oohhåå, betala barnen SVART!?!??! eller tvinga dom till oavlönat barnarbete!?!?!?

Du  förespråkar alltså slaveri?! 

Så du tycker alltså att slaveri är bättre än att betala en flyttfirma!

(*obs! Ironi*) 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?