Inlägg från: April barn |Visa alla inlägg
  • April barn

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 13:59:27 följande:
    Samma i kassan, hur många äldre, +40 hittar du där?
    Jag tycker iaf där jag bor att ca hälften av de som jobbar i kassan är mellan 35-60 år...
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 14:12:04 följande:
    Det är du som är okunnig eftersom det är klart definierat.
    Sen är det bara att gratta dig att du fick det att gå runt och mer därtill.
    Men allvarligt, är det verkligen så himla svårt att förstå att alla inte är du med dina förutsättningar?

Är det verkligen så himla svårt att läsa tråden och inse att det inte handlar om lyxinköp utan att hålla näsan ovanför vattenytan.

Läs på i tråden, där framgår TYDLIGT varför du inte kan jämföra internationellt. Om du ändå gör det ska du kunna motivera VARFÖR och det baserat på den internationellt erkända begreppet "relativ fattigdom",
    Med mina förutsättningar, på vilket sätt hade jag bättre förutsättningar än någon annan med exakt samma försörjningsstöd?
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:10:14 följande:
    så du tycker inte jag är fattig med mina SEXTUSENSJUHUNDRA kronor i månaden???
    Då funderar ju jag på hur/varför du inte får ut mer än så? Har du barn familj? Då kan du ansöka för mer pengar än så.
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:12:50 följande:
    Jag håller med dig 13000 kr är mer är vad jag har i aktivitetsersättning. Jag får ut mellan 8-9000 per månad och därifrån ska man då betala hyra 4000 på en liten etta pluss el och alla andra räkningar. Kvar till mat och hygien finns knappt 1500 kr. Över till läkarvård, tandvård, kläder/skor, glasögon och medeciner finns inte.
    Du kan ansöka om extra pengar för läkarbesök, mediciner och säsongs kläder.
  • April barn
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:18:24 följande:
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.
    Fast å andra sidan får vi inte så hemskt mycket mer pengar nu på föräldrapenning och 20% arbete. Men jag anser oss absolut inte fattiga, för vi har prioriterat våra utgifter.

Sen kan jag säga att de som tjänar mycket betalar mer i skatt än de som tjänar lite, så du vet. Det där med att man sänkt skatterna för de rika är bara den vanliga skrämselpropagandan från sossarna.
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:20:05 följande:
    ja varför får jag inte mer än så? jo därför att de räknar på ett visst sätt när de beräknar sjukersättning(sjukpension) precis som de räknar mammapeng på ett annat sätt...
    Du svarade inte riktigt på mina frågor men....
    Anonym skrev 2012-03-19 14:22:37 följande:
    Du skriver inte dina EXAKTA förutsättningar så det är en omöjlig fråga att besvara. Men varsågod, beskriv uttömande HELA livssituationen inkl ALLA inkomster och utgifter.
    Hur kan du då säga att alla inte har lika bra förutsättningar som jag hade?
  • April barn
    Anonym skrev 2012-03-19 14:29:00 följande:
    Jag påminner dig om vad du själv skrivit:
    "Jag tycker det är löjligt att påstå att vissa är fattiga i Sverige, har själv levt på försörjningsstöd under en kort period och naturligtvis kan man inte unna sig massa nya kläder eller elektronikprylar men det ska man inte kunna heller då! Jag kunde ändå köpa all vår mat ekologisk så att påstå att vi var fattiga är bara okunskap. Det handlar mycket om föräldrar eller vuxna som inte vet hur man hanteras med pengar, de rinner mellan fingrarna på dem.
    Ta och res till Haiti eller något och prova på att bo där ett par månader så kanske ni slutar gnälla på hur "fattiga" vi är i Sverige sedan!"

DU kunde handla all mat ekologisk. DU fick det att gå ihop. DU DU  DU.
    DU fattar inte att alla inte har de förutsättningarna?
    Nähä. Trist människosyn du har som går ut på att alla har det som du...
    Men vadå samma förutsättningar, ni säger ju att pengarna inte räcker. Jag säger att de gör det, om jag klarar av att gott och väl betala räkningar köpa fin mat och gå till läkaren på socialbidrag så räcker ju pengarna.
    Vi har exakt samma förutsättningar = samma inkomst. Jag valde sedan att prioritera inkomsten och alla klarar tydligen inte av det.
    På vilket sätt menar du att någon annan inte skulle klara det?

Jag förstår inte riktigt, här har ni en föredetta "fattig" som säger att det är inte så lite pengar om man är ordentlig med ekonomin, men jag räknas inte eller vadå?
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:46:55 följande:
    det gjorde jag väl,du undrade varför jag inte hade mer inkomst än 6.700kr och jag svarade att jag har sjukpension och det blir inte mer om du aldrig har jobbat.
    Jag frågade även om du har familj? Barn? Sambo som jobbar. Är du helt ensam är det ju inte ett dugg lite pengar.
  • April barn
    Donum skrev 2012-03-19 14:53:31 följande:
    Fast jag har aldrig uttryckt "att det finns människor som bara vill gå och dra på bena istället för att jobba". Jag ställde en fråga, helt förutsättningslöst. "Vad tror du att det beror på att somliga människor lyckas skaffa sig ett jobb medan somliga inte alls lyckas med det?"

Jag har (hade) en allvarligt funktionshindrad syster som blev sjukpensionär (vet inte om det heter så längre?) efter gymnasiet. Hon kunde aldrig skaffa sig ett förvärvsarbete. Det fanns ingenting som hon, utifrån sina funktionshinder, kunde arbeta med. Men hon trotsade sina förutsättningar och gjorde allt hon kunde för att utbilda sig, skaffa sig andra erfarenheter osv. Det ägnade hon sig åt tills den dagen hon dog, så det handlar inte om att jag inte skulle ha tänkt på att det finns människor som inte kan förvärvsarbeta. 

En del människor skaffar sig jobb på helt andra sätt än genom arbetsförmedlingen. Jag har t ex klivit in på McDonalds, som då inte alls sökte personal, och ställt mig till förfogande. Så har jag gjort flera gånger och det har gått vägen varenda gång. Säkerligen inte jobb som människor "drömmer" om att ha, men i min lilla värld ligger det mer stolthet i att kunna försörja sig själv än att låta bli för att man inte har lust att ta vissa jobb. Överlag, är det en god idé att inte hänga upp sig vid arbetsförmedlingen utan hitta andra vägar, t ex att gå runt till olika företag oavsett om de har annonserat om behov av folk eller ej. 
    Glad
  • April barn
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:55:45 följande:
    jag har sambo och JO det är lite pengar OAVSETT om man är sambo eller inte.
    hade jag bott själv och haft en hyra på 4.000kr hade du inte tyckt det heller va dåligt med pengar?
    (inkomst på 6.700kr och en hyra på 4.000kr)
    Då antar jag att även din sambo har någon typ av inkomst?
    Är man en vuxen kanske man försöker hitta ett lite mindre och billigare boende (understyker försöker hitta)
  • April barn
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:54:06 följande:
    Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.
    Alla jobbar inte vanlig kontorstid, vissa är sjuka, sjukskrivna, föräldralediga osv......
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?