Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 21:11:11 följande:
    VAR finns jobben?

Har du problem med att förstå frågan?
    Vaddå VAR finns jobben?
    Det finns MASSOR med jobb om man har någon form av utbildning. Jag får erbjudanden om jobb på både monster och andra jobbsajter flera gånger i månaden.

Narurligtvis har man svårt att få jobb om ens högsta merit är att hoppat av grundskolan i åttan men då får man faktiskt sätta sig i skolbänken och läsa!

Jag har försökt läsa igenom tråden och blir skrämd över hur folk resonerar. Man vill inte flytta till jobben, man vill inte plugga, man vill inte praktisera utan man vill bara att någon helt plötsligt skall GE en ett jobb med topplön.

Sen är det lika skrämmande att vi har så många med psykiska problem trots att vi har så otroligt hög levnadsstandard i sverige! Man behöver inte jämföra med U-länder....en socialbidragstagare har oftast högre levnadsstandard än en arbetande i vilket annat land i östeuropa. Kanske även i de flesta andra europeiska länderna.

Det känns som att folk blir sjukskrivna av att det ställs högst normala krav på dem.
    Jag tror tyvärr att det bottnar i ett FÖR generöst bidragssystem under många år. Människor är inte vana att behöva ta ansvar för sitt egna liv utan har bara räknat kallt med att "någon annan" betalar hela tiden.

När det helt plötsligt ställs krav (sänkt a-kassa, svårare med sjukskrivning) så vet de inte vad de skall göra. De är helt enkelt inte vana att ta ansvar över sitt eget liv och sin egen försörjning. Det är fruktansvärt tragiskt att se hur sossarna med sin politik har tagit bort handlingskraften från så många människor.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 21:51:08 följande:
    I befolkningen totalt har 16 procent något funktionshinder. Fem procent är rörelsehindrade och tr e procent har astma/allergi ellernågon annan överkänslighet. Fördelat på kön innebär det att sex procent av kvinnorna i befolkningen och fyra procent av männen har ett rörelsehinder. Ungefär fyra procent av kv innorna och tre procent av männen har astma/allergi eller annan överkänslighet.

Där har vi bara funktionshindren. Extremt få skulle inte jag säga men du får gärna göra det.
    Så du menar på fullt allvar att man är totalt oförmögen att arbeta om man har astma och allergi?
    För inlägget du svarade på var att det nog inte så många % i sverige som är totalt oförmögna att arbeta och du drar till med allergi!?
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 12:39:42 följande:
    Vad har levnadsstandarden med psykiska sjukdomar att göra?
    Jag menar att folk blir deppade "för lätt". Man känner sig deppad så fort något går emot en.
    Man har lyft ort ansvaret från individen till staten och skapat en situation där folk mår dåligt så fort inte någon annan löser ens problem.

Titta ut i europa. Där ställs det helt andra krav på människor och standarden är mycket lägre. Man måste kämpa själv för att komma någon vart.
    Jag tror vi först blir curlade av våra föräldrar och sen förväntas staten ta över.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 12:37:48 följande:
    Du går genom livet med skygglappar och tänjer på sanningen in absurdum.
    Det finns inte jobb till alla, det är inte ens önskvärt!
    Det spelar ingen roll hur många gånger du idisslar om din egen situation eller att människor ska flytta. DET FINNS INTE JOBB FÖR ALLA!

Om du påstår annat får du VISA var alla dessa 400 000 jobb finns. Du har hittills inte kunnat presentera något som stödjer din sak, dags att göra det nu!
    Nu var detta mitt första inlägg så jag vet inte riktigt vad du syftar på när du skriver att jag idisslar om min situation.
    Jag upplever det som att det finns jobb. Både jag och flertalet av mina vänner får jobberbjudande rätt ofta och det är bara 50% av oss som läst på högskolan och de andra på t.ex. KY-akademin.

Det finns fri utbildning för alla i sverige och efter en utbildning ökar chanserna avsevärt för att få jobb.
    Jag tänker inte googla fram utbildningar eller rekryteringsföretag åt dig utan jag litar på din förmåga att göra det själv :) 
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 12:54:44 följande:
    Du svarar inte på frågan.
    Var finns de 400 000 jobben?
    Men snälla nån... 74663 av dem finns på platsbanken. Sen finns det andra sajter man kan registrera sig på som t.ex monster.

Vad jag menar (som du inte verkar förstå) är att om man sitter hemma och inte har någon som helst utbildning så måste man ju göra något åt det!
    Man får kolla runt marknaden och se vad som efterfrågas och utbilda sig därefter.

Kanske inte hoppa på kursen som lejontämjare eftersom det inte efterfrågas så många sådana i sverige.

Jag kan inte sitta här och länka till alla jobb som anonseras ut i sverige, det måste du väl förstå?
    Jag kan heller inte tipsa dig om vad du bör utbilda dig till för att öka dina chanser att hitta ett arbete eftersom jag inte alls vet vad du skulle passa till.

Jag kan däremot tala om för dig att du inte kommer hitta några jobb, eller bli mer attraktiv på arbetsmarknaden genom att låta någon annan ta reda på allt åt dig.
    Du har ett eget ansvar för ditt liv!
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:00:19 följande:
    Massor med jobb för någon som har form av utbildning?
    Menar du då högskole-gymnasieutbildning som 42 % i Sverige har?

Vilka massor av jobb finns det för de som inte har högskoleutbildning?

På platsbanken finns det 1131 jobb med kriteriet tillsvidareanställningar, ingen erfarenhet heltid.

Gäller det kortare anställning max 6 månader finns det 341 st med kriterierna ingen erfarenhet, heltid.
    Fast det finns andra alternativ än högskoleutbildning. Har redan tipsat om KY-utbildning. Har tre stycken på mitt jobb som fått anställning här efter att de haft sin praktik här när de utbildade sig på KY.

Men du verkar ha låst fast dig vid tanken att det absolut inte finns några jobb och att plugga verkar ju inte vara ett alternativ så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig av samhället?

Vill du att sossarna tar över och skapar "hittepåjobb" som man inte behöver någon utbildning för? Eller vill du att de höjer bidragen så du slipper ta ansvar för ditt liv?

Vad är det du vill egentligen?
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:10:52 följande:
    Titta närmare på vilka arbeten som är heltid och hur många det är, titta också på hur många det är som inte kräver någon form av yrkesutbildning antingen högskola eller annan yrkesutbildning.

Det måste bara gälla arbeten som man kan bli självförsörjande på.

Man kan inte flytta iväg väldigt långt för att jobba extra som telefonförsäljare några timmar per kväll?
    Precis...då får man utbilda sig. Alltså man kan ju inte förvänta sig av ett samhälle att det skall skapas 400 000 jobb till människor som inte har någon form av utbildning.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:14:22 följande:
    Återstår då "endast" 325 000.  Menar du att det finns så många jobb på "andra sajter"?

Vad jag menar och som du VERKLIGEN inte förstår är att det inte finns jobb till alla hur mycket man än idisslar om att arbetslösa är lata och oansvariga som sitter på sina byxbakar.
    Du visar det tydligt genom att påskina arr AF´s 75 000 jobb betyder att alla får jobb som vill.
    Det handlar öht inte om länkar, sluta spela offer, utan att du ska kunna vara trovärdig.

Ditt ältande om ansvar och ansträgningar hör hemma i 60-talets Sverige när alla verkligen fick jobb. Idag fyller dessa argument bara ett enda syfte - att skuldbelägga.

Säg mig. Vad händer med Sveriges ekonomi då alla har jobb?
    Du som förespråkar detta SKA kunna svarta på den här enkla frågan.
    Jag menar absolut inte att det finns jobb till alla. Jag vet mycket väl att det inte skulle fungera om alla har jobb. Problemet uppstår när det är samma människor som står utanför arbetsmarknaden år ut och år in.

Jag menar att man har ett egert ansvar att vara attraktiv på marknaden och du menar att ansvar hör hemma på 60-talet.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:18:15 följande:
    Håhåjaja... Att vara saklig är svårt...
    INGEN har påstått att det inte finns jobb, det finns bara inte jobb till ALLA arbetslösa.  Riktigt stor skillnad på det och det du påstår "jag har tre bekanta som fått jobb".

Sossarna är INTE ensamma om hittepåjobb. Alliansen är DUKTIGARE på det än tidigare regeringar.
    Alliansen öser dessutom ut enorma mängder bidrag till företagen för att dessa ska ta emot hittepåjobbarna.
    Kommentarer på det?
    Jag tycker inte om "hittepåjobb" oavsett om de kommer från sossarna eller moderaterna.
    Jag hävdar att sossarna med sitt bidragssystem har tagit bort handlingskraften hos många människor eftersom de lutat sig tillbaks och vet att "pappa staten går in om jag faller".

Jag är för att människor får hjälp och verktyg att kunna utbilda sig så att de faktiskt har chansen att få de jobb som erbjuds på marknaden.

Så fort jag skriver om utbildning så gastar du om att "alla har minsann inte möjlighet" blablabla...medans jag faktiskt hävdar att de allra flesta har möjlighet att utbilda sig om man får rätt hjälp.

Där behövs stora insatser tycker jag....att hålla på och höjja massa olika bidrag är inte rätt väg att gå.

Sen är jag FÖR att vi har ett skyddsnät i sverige. Men det är för många som kastar sig ner i detta skyddsnät just nu. Människor som hade mått bättre av annan hjälp än att gå på bidrag år ut och år in.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 13:38:59 följande:
    För högskoleplatser finns det gott om, eller hur? Alla får låna från CSN, alla kan flytta till annan ort och studera, ingen är sjuk, alla har samma möjligheter, det är bara viljan som behövs... *suck*

Menar du att alla jobb kräver utbildning? Det påminner mig om den där kirurgen man skrev om i tidningen för något år sen som bara kunde jobba 50% i sitt jobb, han skulle man få in på heltid på Samhall tänkte man... Det var väl en bra íde, vi plockar bort en kompetent kirurg eftersom han inte kan göra heltidsarbete, och stoppar in honom på Samhall så han kan jobba heltid med att tömma hundlatriner och klippa gräs... Snacka om att göra nytta för utbildningen i det fallet, eller hur?
    Jag har absolut inte skrivit någonstans att alla jobb kräver utbildning. Jag skrev i mitt första inlägg att många verkade ovilliga till att studera,flytta eller att ta ansvar över sitt eget liv.

Jag tror (och hoppas) att det är en ytterst liten % av sveriges befolkning som är helt oförmögna att ta ansvar över sitt eget liv. Ändå är de dessa få exempel som dras upp hela tiden. Konstigt tycker jag.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:44:50 följande:
    FÖRKLARA hur vi ska bygga ett samhälle på enbart akademiker.

FÖRKLARA vilka det är som ska tömma dina sopor, akademiker?

FÖRKLARA vilka det är som ska ta betalt i kassan! Akademiker?

Nej just det. Det går bra att slänga ur sig rena gallimatias utan att ha någon som helst tanke bakom det annat än att det är så jäkla PK:
    Men vad du snöat in dig på akademiker! Nu skall du få veta något nytt......man måste inte utbilda sig på högskolan utan det finns en mängd andra vägar att gå. Kul att kunna lära dig något :)
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 14:04:41 följande:
    Men om du tänker efter är det då så konstigt?

Ta ett hypotetiskt fall med Klara i Byhålan som inte är sådär jättesmart, har halvdana och kommer inte in på den utbildning hon vill. Ska vi tvinga henne att bli lärare för där kommer ju alla in?

Sen får hon inget jobb eftersom hon saknar högre utbildning. Vart ska hon flytta? Till vilket boende? Vilken hyresvärd tackar ja till henne utan inkomst? Ingen, inte ens rumsuthyrare tar henne på vinst och förlust.

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
    Man vad vill DU göra med Klara? Följa henne till soc och låta någon annan försörja henne hela livet?
    Vad är DIN lösning för Klara? Jag är uppriktigt nyfiken då du bara avfärdar mina lösningar men kommer inte med några egna.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 14:18:24 följande:
    Det är en stor skillnad att leva på försörjningsstöd en kort period och att tvingas göra det en längre tid. Att leva på lägsta accepabla nivån en längre tid påverkar människor. Det är inte okej att man ska behöva stå utanför samhället år efter år.

Man anser att människor antingen är närande eller tärande och de sk tärande, de som inte jobbar, betalar MER i skatt. Varför? Det är de facto så att även de som jobbar utnyttjar välfärden såsom skolor, vägar, parker, idrottsanläggningar, läkare, bibliotek etc, etc. etc. Varför ska de svaga i samhället betala mer till välfärden som vi alla på ett eller annat sätt utnyttjar. Varför kan vi inte ge alla människor samma chans så vi kan bryta utanförskapet genom att vi gemensamt efter bärkraft bidrar och tar del när vi behöver under livets alla faser.
    Vad menar du med att de som inte jobbar betalar MER i skatt eftersom de som jobbar utnyttjar skolor och bibliotek. Hur betalar de svaga MER till välfärden?? Vilken tankevurpa!!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:15:15 följande:
    Man vad vill DU göra med Klara? Följa henne till soc och låta någon annan försörja henne hela livet?
    Vad är DIN lösning för Klara? Jag är uppriktigt nyfiken då du bara avfärdar mina lösningar men kommer inte med några egna.
    Jag undrar fortfarande...
  • Anonym (Maja)
    Annette 732 skrev 2012-03-19 14:27:11 följande:
    är det det? jag betalar 2.000kr i skatt på en inkomst på 8.500kr före skatt
    varför tjatar då vi pensionärer om att vi betalar mer skatt än en löntagare med samma inkomst?
    Ja...och jag arbetar och betalar ca 6000kr i skatt per månad. Så du betalar inte mer skatt än mig iallafall.

De pratar om jobbskatteavdraget som gör att du betalar mindre skatt när du arbetar. Men summan skatt som vi som arbetar är totalt sätt mycket,mycket mer än ni betalar.
    Så därför hade det varit helt orimligt att vi inte skulle få ta del av de sakerna som vi är med och finansierar.

Så det var en rejäl tankevurpa tyvärr.
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 14:30:17 följande:
    Nix det är det inte.
    Sätt in dig i samhällsekonmi så inser tom du att det stämmer...
    Nä det stämmer absolut inte!
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 14:31:48 följande:
    Du kunde bara svara med att förlöjliga och håna, med att hålla Kölara i handen och följa till soc?

Svara istället på det frågor jag ställde FÖRST till dig

Menar du att hon är ovillig och oansvarig?
    "Klara" är riktigt vanlig.

Det sista håller jag med dig om, att det handlar om en försvinnande liten andel som är TOTALT oförmögna och det är tråkigt att man tar dessa som förevändning för att anklaga det stora flertalet.
    Jag menar att om Klara stannar kvar i Byhåla utan att försöka förändra någon som gör att hennes förutsättningar till arbete ökar så tar hon inte ansvar över sitt eget liv.

Vad hade Klara gjort om vi inte hade bidrag? Att "inte vara sådär jättesmart och ha halvdana betyg" är väl inte någon anledning till att inte rycka upp sig och ta tag i sin egen försörjning.

Nu vill jag veta hur du skall hjälpa Klara!
  • Anonym (Maja)
    Anonym skrev 2012-03-19 14:37:31 följande:
    Men kära nån. Det handlar om mer och större saker än antalet inbetalda skattekronor!
    Tex har vi arbetslösheten som ett instrument mot inflationen, där betalar de stora belopp som du annars skulle få betala ur egen ficka.

Din tankevurpa är att du ska få tillbaka det du betalar vilket betyder att arbetslösa ska stå utanför skyddsnät, vård, skola osv. Din välfärd bygger på att även dina medmänniskor har det bra. Så den som gör tankevurpor är DU som inbillar dig att allt handlar om antalet betalda kronor i skatt!
    Men du läser ju inte vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att jag skall få tillbaks varenda krona jag betalar i skatt!!
    Jag skrev att det var orimligt att de som betalar skatt (arbetar) INTE SKALL FÅ TA DEL UTAV VÄLFÄRDEN ALLS utan att de skulle få betala sina barns skolgång, betala inträde till bibliotek och lekplatser medans de som inte arbetar skulle få ta del av det gratis eftersom hon hävdade att de betalar mer i skatt!

Kan du vara snäll och förklara för mig varför jag skulle betala skatt+ mina barns skolgång medans de som inte jobbar skulle få skolgången gratis?

Snälla förklara rimligheten i detta utan att börja babbla om inflation som inte alls har med detta att göra!!
  • Anonym (Maja)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:54:06 följande:
    Jag förstå inte en sak ........Obestämd Ni är många som säger att ni har jobb och jobbar, men hur 17 hinner ni vara på tråden och skriva. Sitter ni bara och driver tiden med att sitta på FL och debatera i stället för att jobba då vore den arbetsplatsen bättre för någon som tar sitt jobb på allvar.
    Hahaha...alla jobbar inte 8-17 :))
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?