Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Anonym skrev 2012-03-18 21:11:11 följande:
VAR finns jobben?Har du problem med att förstå frågan?
Det finns MASSOR med jobb om man har någon form av utbildning. Jag får erbjudanden om jobb på både monster och andra jobbsajter flera gånger i månaden.
Narurligtvis har man svårt att få jobb om ens högsta merit är att hoppat av grundskolan i åttan men då får man faktiskt sätta sig i skolbänken och läsa!
Jag har försökt läsa igenom tråden och blir skrämd över hur folk resonerar. Man vill inte flytta till jobben, man vill inte plugga, man vill inte praktisera utan man vill bara att någon helt plötsligt skall GE en ett jobb med topplön.
Sen är det lika skrämmande att vi har så många med psykiska problem trots att vi har så otroligt hög levnadsstandard i sverige! Man behöver inte jämföra med U-länder....en socialbidragstagare har oftast högre levnadsstandard än en arbetande i vilket annat land i östeuropa. Kanske även i de flesta andra europeiska länderna.
Det känns som att folk blir sjukskrivna av att det ställs högst normala krav på dem.
Jag tror tyvärr att det bottnar i ett FÖR generöst bidragssystem under många år. Människor är inte vana att behöva ta ansvar för sitt egna liv utan har bara räknat kallt med att "någon annan" betalar hela tiden.
När det helt plötsligt ställs krav (sänkt a-kassa, svårare med sjukskrivning) så vet de inte vad de skall göra. De är helt enkelt inte vana att ta ansvar över sitt eget liv och sin egen försörjning. Det är fruktansvärt tragiskt att se hur sossarna med sin politik har tagit bort handlingskraften från så många människor.