• adaeze

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 16:37:48 följande:
    Klart jag hade 0:- som utgångsläge.
    Och jo, existensminimum handlar om överlevnad plus att inte förhindra dig från att kunna söka jobb och det är det som ingår i själig levnadsnivå.

Jag fick inte ens ersättning för mina p-piller som då kostade ca 8:- om dagen...... För det ingick inte i själig levnadsnivå.
    Jag konfronterade dom om detta, eftersom det skulle bli betydligt dyrare för dom om jag blev gravid. Då fick jag svaret "Ja, det vore dumt om du skaffade barn i den här sitsen".

De fattade inte ens poängen...
    Men du kan väl ändå inte tycka att det är socialens ansvar att betala för att du vill kunna ha sex? visst att man kan ansöka om ersättning för det men för mig verkar det rätt absurdt att bli upprörd för de säger nej.. mat och boende är livsviktigt, inte sex
  • adaeze
    Anonym skrev 2012-03-18 23:00:33 följande:
    Sex är ett mycket grundläggande behov, näst efter mat och värme.
    De enda invändningar man kan ha mot hjälp till självhjälp är enbart sexualmoraliska.  Jag anser inte att soc ska vara sexpoliser men det gör du?
    Nej jag tycker bara inte det är ett tillräckligt grundläggande behov för att man ska ha "rätt" till pengar för skydd. Finns många andra sätt man kan tillfredsställa varann utan att bli gravid om man inte anser sig ha råd med preventivmedel. Sex är ofta bra ur hälsosynpunkt, men det är inte själva penetrationen som står för det hälsosamma
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?