Inlägg från: Äppelpaj80 |Visa alla inlägg
  • Äppelpaj80

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Klart man kan kalla sig fattig i sverige.
    Problemet är ju att när man som svensk tänker på fattig så är det ju folk som inte har mat för dagen vilket man alltid har i sverige. Sen kanske den maten då består av falukorv och mackaroner.

Såg den där statistiken om att 1 av 10 barn i sverige idag skulle leva i fattigdom vilket blir missvisande då det som jag förstod det räknades med alla familjer som har något sort bidragsstöd. Det borde ju då även innebära bostadsbidrag?
    Jag känner flera ensamstående mammor som haft bostadsbidrag och de var då långt ifrån fattiga.

• Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 18:08:39 följande:
    *Ja, jag går i skolan och det betalar jag för

Jag HOPPAS att det där var ett skämt?!
  • Äppelpaj80
    Schweppes skrev 2012-03-17 18:31:58 följande:
    Kimona: Betalar du för att gå i skolan? Hur tänker du nu?

Ja det kan man undra.
    Jag undrar också hur mycket man lärt sig i skolan om man går och inbillar sig att man "betalar" för den i sverige.

Ja om det nu inte är så att ts valt att gå en privat utbildning som frisörskola t.ex.? Skulle ju kunna vara så med, men troligtvis inte.

• Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 20:00:51 följande:
    Varför då? CSN lånet betalas ju tillbaka, så tekniskt sett betalar jag visst för att kunna gå min utbildning

Vad läser du för något i skolan egentligen?
    Hur kan du påstå att du på något vis betalar för din utbildning? Menar du kanske att staten skulle ge dig mer pengar varje månad än det du redan får idag. Plus att själva utbidlningen skulle vara gratis?

Du betalar inte en krona för din utbildning! (om du inte läser en privat utbildning)!

Du FÅR i stället pengar av staten varje månad, studiebidraget på runt 2500 kr.Har man barn får man ännu mer i bidrag, något jag vet eftersom jag själv studerar och har 2 barn.

Den summan som du däremot lånar av CSN varje månad är ett riktigt privilegium för dig att få låna ska du veta. För hur skulle du annars ha råd att försörja dig under dina studier?
    Pengarna som du nu lånar av CSN varje månad ska gå till din försörjning under studietiden så att DU inte ska behöva jobba under studietiden och kunna fokusera helt på studierna. De pengarna är ingen betalning för själva utbildningen! Det är dessutom väldigt bra förmåner på detta lån till skillnad från alla andra lån du kan ta!

Gå in på studera.nu och sök en kurs eller program. Där står det nu för tiden priset på din utbildning eftersom utlänningar nu för tiden (äntligen) själva får betala för studier i sverige.

• Äppelpaj80
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:21:12 följande:
    Det finns visst fattiga i Sverige, och ni andra som säger annorlunda, vet absolut ingenting!!!

När jag var barn och tonåring vilket inte var så längesedan så fick vi ibland havregrynsgröt till frukost, middag och kvällsmat flera dagar i veckan, just för att vår ensamstående mor inte hade pengar att köpa mat till oss. Resten av tiden så fick vi ta högst två skivor med bröd, en skiva med ost, korv och makaroner var vanligt förekommande.
    Ibland fick vi också vara utan mat, men det är ju sånt som inte kan hända enligt vissa.

Och för att förtydliga, min mamma drack inte, rökte inte, var inte ute på stan, utan hon blev sjukpensionär.

Vi fick låna kläder eller fick begagnat, vi fick godis för tjuga på julafton och födelsedagar (inget annat).
    Det var fest för oss när mamma köpte hem pommes, fläskfilé och bea-sås. Allt var Eldorado, Euroshopper, you name it. Frukt någon gång i månaden kanske. Utflykter fick vi vara "sjuka" ifrån, just för att mamma inte hade råd. 

Leksaker, vad var det? Vi hittade på egna lekar ute istället, mobiltelefoner (hell no!), Jag började jobba extra när jag var 14 år gammal och finansierade sådana saker själv. Jag tar aldrig någonting för givet, vi var nära att bli utslängda på gatan vissa månader just för att det alltid var någonting som strulade eller gick fel.

Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)
    Trist att du inte kan hitta ett jobb, det är inte roligt att gå arbetslös.
    Men om du inte hittat ett jobb på 3 år. Varför sätter du dig då inte i skolbänken så att du kan få ett jobb sen? Eller varför har du inte flyttat dit du kan få ett jobb? Så som vi andra arbetslösa som inte vill gå på soc har fått göra? Jag är uppvuxen i en småstad där det fanns noll chans till jobb, inte ens städjobb fick jag efter gymnasiet så då var det bara packa väskan och flytta.

Är det förresten moderaternas fel att du inte kan hitta ett jobb? Var det även moderatstyre när du var liten då med. Det tror jag nog inte eftersom sossar har styrt detta land fram tills de senaste åren? Med din logik måste ju dem vara ännu värre då eftersom det var deras fel att du fick växa upp med en fattig mamma, eller?

• Äppelpaj80
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 20:26:02 följande:
    Och då menar jag inte bara regeringen, utan likadant är det med Persson och hans såkallade "Socialdemokrater" det är lika mycket moderater som Reinfeldt. Hoppas nu bara att människor fattar någonting till nästa val.

Vad ska de då "fatta" menar du? Vem ska de rösta på om både socialdemokraterna och moderaterna är lika hemska?
  • Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 20:33:14 följande:
    Jovisst, men att påstå att jag inte betalar för min utbildning är fel

Jasså, berätta gärna i detalj på vilket sätt du betalar för din utbildning? Jag studerar och ingen av mina klasskamrater betalar för sin utbildning på något sätt. Är du unik kanske?
  • Äppelpaj80

Kimona- Jo fast du kan inte säga att du betalat för utbildningen hur som helst. Det är nämligen inget tvång att LÅNA pengar när du studerar. Det är helt frivilligt. Du kan välja att endast ta bidraget som du FÅR av pappa staten och sedan jobba vid sidan av utbildningen. Det är en förmån du har som student i Sverige att kunna låna till ditt uppehälle så du slipper jobba. Så säg inte att du betalar för din utbildning för det låter så otroligt dumt. Det är ju snarare så att du FÅR en utbildning gratis!

• Äppelpaj80

Anonym sjukskriven mamma- Ja bor du nära Gbg finns det ju ingen annanstans att flytta som ger större chans till jobb. Men får man inte jobb så är det ju utbildning som gäller. Man behöver inte vara supersmart för det. Det finns många yrkesutbildningar man kan gå som är enklare än högskola att ta sig in på.

• Äppelpaj80

Sjukskriven mamma- Ja men då är ju du en person med ambitioner och kämparanda. Jag såg att någon i tråden skrivit att inte alla kan plugga och jag vill hävda att alla kan plugga, bara motivationen finns där. Om du har MVG i allt borde du ju komma in på din drömutbilning. Blir det inte så får du kanske tänka om och fundera på vad du skulle kunna tänka dig att göra annars. Jag kom inte in på min drömutbilning veterinär. Det var inte ens någon ide att söka den för mig men då får man tänka om.

• Äppelpaj80

Anonym relativt- Jag utgår från friska person. Är man sjuk kan man antagligen varken arbeta eller studera. Eller ja det bero ju på vilket sätt man är sjuk.

• Äppelpaj80

Dr mupp- Hur menar du nu? Ska man alltid utgå från att man kan bli sjuk eller arbetslös? Förstår till viss del din poäng men fullt ut funkar det ju inte så.

• Äppelpaj80
    infragilis skrev 2012-03-17 21:54:19 följande:
    Det tycker jag är rimligt. Antingen det eller se till att vara kvalificerad inom en bransch där arbetslösheten är noll. Därför jag pluggar till läkare. Skiträdd för arbetslöshet. Tungan ute

Ja nu kan ju inte alla komma in på läkarprogrammet. Alla vill heller inte bli det.
  • Äppelpaj80
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:01:31 följande:
    ta reda på fakta tack,det är en summa för vård  och en suma för medicin,de är INTE samma för att få frikort!!!

Nej du har rätt i, fel av mig.

Men jag tycker inte att gränsen för högskostnadskort är orimligt hög.
    Men skulle hellre se att de höjde kostnaden för läkarbesöken och priserna på medicinera och behöll den lägre nivån på högkostnadsskyddet.
  • Äppelpaj80
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 22:04:22 följande:
    Ja det är väl ganska självklart att man tänker vad som kan hända om man blir sjuk eller arbetslös. Du vet det kallas att ta ansvar för sin ekonomi. 

Ja det är sjävklart, har jag skrivit något annat? Däremot är det orimligt att mena att man alltid ska tänka på detta när man inhandlar saker när man har det bra ställt.
    Sen tycker jag alla som drar på sig t.ex. huslån osv bör ha en buffert. Men saker kan hända, vissa har otur i livet och då kanske inte bufferten räcker så länge.
  • Äppelpaj80
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 22:10:07 följande:
    Men så lever du (förmodligen) inte på 6700 kr/månad och är kroniskt sjuk

Nej det gör jag inte.
    Men vilken nivå tycker du är rimlig? Sjukvård och medicin kostar miljarder så den kan ju knappast vara gratis?

Sen vet jag inte hur det funkar för någon som är sjuk och behöver medicin. Får man inte extra pengar av socialen till sjukvård om man t.ex. får en sjukdom som kräver att man har medicin och sjukvårdkostnader på 3000 kr om året?
    Det var väl ungefär det man behövde lägga ut innan högkostnadskyddet tog vid?

• Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 22:12:37 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör. Då lär jag dö före jag kommer till läkaren

Ja fast du skulle ju inte betala mer i slutändan? Om högkostnadkortet för sjukvård t.ex. gick vid 800 kr så spelar det ju ingen roll om ett läkarbesök kostar 450 kr. Andra gången du går till läkaren så börjar ju då högkostnadkortet att gälla.
  • Äppelpaj80

Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.

• Äppelpaj80

Kimona- Min poäng var att man inte behöver dö om man är sjuk som du skrev och gick man på soc så fick man ju pengar för medicinsk vård månaden efter?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?