Inlägg från: Anonym (relativt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (relativt)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
    det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!
    Det människor ofta inte heller förstår är att normen är samma i hela sverige trots olika förutsättningar. I en storstad går det ofta att handla billigt (förutsatt att man har tid/möjlighet) att åka runt till diverse butiker, i lilla hålan ute på landet så finns inte de möjligheterna.
  • Anonym (relativt)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 18:44:28 följande:
    räknas jag med mina 6.700kr netto efter skatt som fattig?
    Ja. För hur ska du kunna vara självförsörjande på den summan? Betala hyra, mat, el, försäkringar, läkemedel, läkarbesök mm
  • Anonym (relativt)
    puss skrev 2012-03-17 18:46:44 följande:
    ica basic finns på alla ica. troligt att det bara finns delikatessbutiker på vishan.
    Och det finns så klart ica-butiker överallt
  • Anonym (relativt)
    Anonym skrev 2012-03-17 18:47:28 följande:
    Bor man på vischan på landet bor man troligtvis i hus = INTE fattig,
    Knappast.

Det kanske förvånar dig men det finns hyreslägenheter där också.
  • Anonym (relativt)
    Anonym skrev 2012-03-17 18:49:40 följande:
    Mitt ute på landet? Nej du, om ni bor däremot i en liten by finns det lägenheter. Har aldrig sett lägenheter ute på landet.....om vi menar samma landet. Ni får väll flytta då om det är så hemskt dyrt med mat.
    Åh, du tror att jag pratar om mig själv. Nej, det gör jag inte - jag kan se längre än min egen horisont. Alla kan inte det.
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:17:15 följande:
    Sjukskriven mamma- Ja men då är ju du en person med ambitioner och kämparanda. Jag såg att någon i tråden skrivit att inte alla kan plugga och jag vill hävda att alla kan plugga, bara motivationen finns där. Om du har MVG i allt borde du ju komma in på din drömutbilning. Blir det inte så får du kanske tänka om och fundera på vad du skulle kunna tänka dig att göra annars. Jag kom inte in på min drömutbilning veterinär. Det var inte ens någon ide att söka den för mig men då får man tänka om.
    Alla kan tyvärr inte plugga. Eller jo om de är friska så kan de nog det
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:08:33 följande:
    Nej du har rätt i, fel av mig.

Men jag tycker inte att gränsen för högskostnadskort är orimligt hög.
    Men skulle hellre se att de höjde kostnaden för läkarbesöken och priserna på medicinera och behöll den lägre nivån på högkostnadsskyddet.
    Men så lever du (förmodligen) inte på 6700 kr/månad och är kroniskt sjuk
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:17:20 följande:
    Nej det gör jag inte.
    Men vilken nivå tycker du är rimlig? Sjukvård och medicin kostar miljarder så den kan ju knappast vara gratis?

Sen vet jag inte hur det funkar för någon som är sjuk och behöver medicin. Får man inte extra pengar av socialen till sjukvård om man t.ex. får en sjukdom som kräver att man har medicin och sjukvårdkostnader på 3000 kr om året?
    Det var väl ungefär det man behövde lägga ut innan högkostnadskyddet tog vid?

Har man socialbidrag så får man igen pengarna efteråt (i bästa fall månaden efter). Ligger man på gränsen tll socialbidrag får man inte tillbaka de pengarna.

Så är det för mig.
  • Anonym (relativt)
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:32:09 följande:
    Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.
    bara på vissa ställen.
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:54:58 följande:
    Och det gör det. Man anpassar sig efter konsumentprisindex precis som för barnbidrag, underhåll via Fk och pensioner.
    Ja, hurra. Jag fick 100 kr mer i månaden nu. Hyran gick upp med 200. Högkostnadsskyddet ökade, näringdryckerna jag behöver ingår inte i högkostnadsskyddet.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?