• puss

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

är man fattig i sverige när det för att man är en klant.

Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 16:50:24 följande:

pfff... Snälla nån de handlar INTE om bio, restaurang eller dylikt. Skrikandes

De handlar om att kunna ha råd att köpa nya ytterkläder till barnen för dom växer ur, nya skor, att inte alltid få mjölk till maten, eller pålägg på smörgåsen...eller följa med på aktiviteter i skolan, att få med sig matsäck till skolan osv osv... Va e de du inte fattar? Get ral för fan!

klart det går.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 18:04:23 följande:
    Det finns faktiskt inga fattiga i Sverige. Det finns föräldrar som inte kan ta hand om sin ekonomi.

håller med där.
    Easy cum easy go
  • puss
    Kimona skrev 2012-03-17 18:08:39 följande:
    *Ja, jag fick datorn i studentpresent
    *Ja, jag har tid att sitta på fl. Jag är ledig på lördagar, som så många andra studerande
    *Ja, jag kan läsa och skriva, det ingår liksom när du går i skolan.
    *Ja, jag kan äta varje dag. Äter 1-2 mål om dagen. Hemlagade.
    *Ja, jag går i skolan och det betalar jag för
    *Njae, jag har ingen säng. Sover i bäddsoffa
    *Ja, jag har föräldrar med egna hem.
    * Fri och fri. Det finns gånger jag inte har råd att söka vård.
    *Ja, jag får bidrag, som så många andra i Sverige.

Men du, nu snackar vi inte om global fattigdom utan fattigdomen i SVERIGE

du har fått studera. det är inte alla förunnat
    du får äta varje dag. det är inte alla förunnat 
    Easy cum easy go
  • puss

och du får bo i sverige, det är inte alla förunnat

Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 18:16:13 följande:
    Jag som mamma arbetssökande, 28år 2barn, 1 på dagis, 1död (begravningskostnader 30-40.000)
    En man som e sjukskriven av förklarliga själ. 
    Jag som klarar av att jobba 25-50% max, hjärtproblem.

JA vi ÄR fattiga. Vi handlar enbart ICA BASIC(som förut hette euroshopper). Förutom medicin och hygienartiklar.

Så ja MAN KAN VARA FATTIG I SVERIGE!!!     

ni har allltså en och en halv inkomst?
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-17 18:24:01 följande:
    Drygt 3 barn i varje klass lever i fattigdom.
    Eftersom vi har skolplikt kommer dessa barn 5 dagar i veckan se och höra vad andra barn gjort och fått.
    Höra andra barn berätta om vad de gjort i helgen, på semestern, se deras nya kläder.
    Dessa barn är de som inte följer med på saker som kostar pengar, de som inte följer med på utflykter eftersom de inte vill visa vad de har i matsäck.
    Dessa barn är de som inte har barnkalas och blir då heller inte bjudna.
    Deras föräldrar går inte på föräldramöten eller engagerar sig eftersom de skäms.

Några av dessa barn klarar sig ändå bra i livet många gör det inte. 

dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-17 18:28:52 följande:
    Hur menar du att de ska skärpa sig?
    Tror du att de flesta har valt att vara fattiga?
    De som är arbetslösa eller sjuka, de har valt att vara detta?
    Och nej alla kan faktiskt inte få ens enkla arbeten på McDonalds eller som telefonförsäljare, dessa arbeten går till yngre människor. Föräldrar till barn i skolan räknar jag från 36 års ålder enligt genomsnitt för förstföderskor i Sverige. 
    KAN man tänka lite längre så begriper man att det går att tänka på ett annat sätt än att genast vråla "tror du dom har valt att va sjuka eller".
    Easy cum easy go
  • puss
    oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
    det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!
    det finns ju folk här som lever eller levt på soc och inte har nån tom kyl.
    Easy cum easy go
  • puss
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 18:33:18 följande:

Inte för att vara sån men de som skaffar barn vid genomsnittsåldern 31 år går nog väldigt sällan på bidrag i sverige.

Sen håller jag med om att alla inte kan skärpa sig. Många är sjuka psykiskt eller fysiskt och kan inte skärpa sig, så det är tur att socialen finns i sverige för de människor som inte klarar av att ta hand om sig själva eller sin familj. Alla männskor är inte A människor eller föds med silversked i munnen som man brukar säga.  

i det inlägget som jag svarde på anser jag att de föräldrarna får skärpa sig.
    Easy cum easy go
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?