• Tittij

Britax Twoway montering

VI har efter rekommendationer här på FL köpt en Britax Twoway.
    Vi har sen innan två stycken BeSafe IsiKid, Nu har mannen försökt montera in Britax och den sitter inte alls bra!

IziKiden sitter som berget, går inte rucka stolen alls.
    Birtax däremot känns jättevinglig och tippar framåt. Detta kan ju inte vara rätt????
    hur hårt sitter era Britax? Spännremmarna som kommer under stolen spänns mot sätet och sätet är ju ganska mjukt. Dessutom jättesvårt att få kraft att spänna in under stolen. Jättekorkad konstruktion! Men vi kanske gör helt fel??

• Svar på tråden Britax Twoway montering
  • 2barnsmamman89

jag fick med en hård lång grej att lägga under sitsen på stolen så den skulle luta lite bakåt,, när stolen är fastspänd så sitter den ganska bra tycker jag,, den ska inte gå att rubba framåt, men lite åt sidorna rör den sig

♥Elina 22/1-2010♥Linnéa 21/6-2011♥
  • FrkJenny
    Tittij skrev 2012-03-17 15:10:54 följande:
    VI har efter rekommendationer här på FL köpt en Britax Twoway.
    Vi har sen innan två stycken BeSafe IsiKid, Nu har mannen försökt montera in Britax och den sitter inte alls bra!

IziKiden sitter som berget, går inte rucka stolen alls.
    Birtax däremot känns jättevinglig och tippar framåt. Detta kan ju inte vara rätt????
    hur hårt sitter era Britax? Spännremmarna som kommer under stolen spänns mot sätet och sätet är ju ganska mjukt. Dessutom jättesvårt att få kraft att spänna in under stolen. Jättekorkad konstruktion! Men vi kanske gör helt fel??
    Våra satt som berget. Fäster ni den bak eller fram?
  • Sisisisi

Vår satt oxå som berget, gick inte att rucka på alls! Låter som att ni har den i fram? sitt isåfall i bak när ni spänner remmarna. Annars så är den mycket lättare att montera i bak!

• Annika i Gbg

Här i Göteborg finns det folk som hjälper till på NTF Väst. Kolla hos er om det finns i närheten. Här kan man boka tid och åka ner så hjälper de en att installera stolen helt rätt. Fantastisk service! Kolla på ntf.se 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • FrkJenny
    I baksätet fäste vi så här:

Justerar framsätet i en behaglig vinkel och drar fram det ett par extra hack. (den rätas upp något i sista steget)

Placerar stolen på baksätet ungefär där vi vill ha den och lutar den mot framsätet i något större vinkel än vi önskar. 

Fäster underförankringsbanden och drar åt så hårt jag kan med bara handkraft.

Drar bilbältet som det ska sitta, tynger ner stolen i framkant och drar åt bilbältet ordentligt. 

Tynger ner stolen i bakkant och extradrar underförankringsbanden. Då det är svårt att komma åt att dra riktigt hårt från en en bra vinkel så använder jag foten som block för att öka kraften, men kan nog inte förklara i ord hur jag gör det

Sist sätter jag mig i framsätet och drar det tillbaka bakåt så långt det går, vilket rätar upp och kilar fast stolen det sista som behövs. 

I framsätet har jag inte monterat på länge, men ungefär så här tror jag:

Drar bak framsätet ett par extra hack.

Placerar stolen på framsätet där vi vill ha den och lutar den mot instrumentbrädan i något större vinkel än vi önskar.

Fäster underförankringsbanden (vi fäster i skenan bakom framsätet) och drar åt så hårt jag kan med bara handkraft.

Drar bilbältet som det ska sitta, tynger ner stolen i framkant och drar åt bilbältet ordentligt. 

Tynger ner stolen i bakkant och extradrar underförankringsbanden. Här är det lättare att göra som Sisisisi skriver; slänger in den lösa delen av banden under stolen så att jag kommer åt dem från baksätet, sedan kan jag dra rakt bakåt för att dra åt med kraft. 

Sist drar jag fram framsätet så långt det går, vilket rätar upp och kilar fast stolen mot instrumentbrädan. 
  • Cecci78

låter som ni satt den i framsätet? det funkade bara med den extra kilen annars blev den jättelös

• MammaTillFelicia

vi har samma problem, våran sitter i baksätet. samtidigt som vi köpte den köpte vi en max-way och den sitter verkligen stenhårt, mycket på grund av bältesklämmorna tror jag?
    ska testa att vinkla bak stolen framför ännu mer, men jag får för mig att det är för att bältet släpper efter lite när man släpper det...
    den går i nuläget inte att rucka jättemycket, men det är ändå så den rör sig...

• TvåTrollungar

Prova alltid stolen i bilen innan köp. Vi har också försökt oss på twoway men det gick inte. För att få den något sånär ok var vi tvungna att ha stolen kloss mot sätet, vart ingen benplats alls och stolen vart helt spikrak i ryggen, nästan på väg att vara framåtlutad ( trotts benet/ klossen man fäller ut under). Men den var lös åt alla håll och kanter, körde också med be safe som sitter Som sten! bytte nu till axkid, sitter jätte bra och vart bra benplats + ser ut att kunna ha väldigt länge, nästan längre än twoway! ( be safe var på gränsen till för liten till vår 3 åring, så vid reklamation bytte vi till axkid för att annars hade hon bara kunnat sitta till 3,5-4 år)

• Joico

Man måste ju alltid prova en stol i bilen innan man köper den... alla stolar passar inte i alla bilar. Ni provade inte innan? 
    Om problemet är att den vickar framåt så kanske ni har för skålade säten. Lösningen för det är att köpa till en kil som läggs i framkant på bilbarnstolen (alltså där barnet har sina knäväck typ). Då lutar stolen mer bakåt. Fråga efter en kil till Two-way i butiken där ni köpte stolen... 

• Tittij

Vi provade inte innan vi köpte, köpte över nätet. Vi har köpt till kilen och den är med i monteringen. 
    Tack för alla tips!

FrkJenny skrev 2012-03-17 16:19:41 följande:
    I framsätet har jag inte monterat på länge, men ungefär så här tror jag:

Drar bak framsätet ett par extra hack.

Placerar stolen på framsätet där vi vill ha den och lutar den mot instrumentbrädan i något större vinkel än vi önskar.

Fäster underförankringsbanden (vi fäster i skenan bakom framsätet) och drar åt så hårt jag kan med bara handkraft.

Tynger ner stolen i bakkant och extradrar underförankringsbanden. Här är det lättare att göra som Sisisisi skriver; slänger in den lösa delen av banden under stolen så att jag kommer åt dem från baksätet, sedan kan jag dra rakt bakåt för att dra åt med kraft. 

Sist drar jag fram framsätet så långt det går, vilket rätar upp och kilar fast stolen mot instrumentbrädan. 
     Ska prova detta imorgon! Mannen sa att han inte vågat göra på detta sätt då han är rädd att dra sönder spännbanden. Testar detta imorgon! Funkar det inte så får vi skicka tillbaka stolen, för så vingligt som den sitter nu känns inte alls säkert..

Tack alla! Återkommer imorgon när vi testat igen! 
  • Joico
    Tittij skrev 2012-03-18 00:01:38 följande:
    Vi provade inte innan vi köpte, köpte över nätet. Vi har köpt till kilen och den är med i monteringen. 
    Tack för alla tips!

Ska prova detta imorgon! Mannen sa att han inte vågat göra på detta sätt då han är rädd att dra sönder spännbanden. Testar detta imorgon! Funkar det inte så får vi skicka tillbaka stolen, för så vingligt som den sitter nu känns inte alls säkert..

Dra sönder spännbanden? Nja... dom ska ju hålla för en krock! 

De flesta bilbarnstols-försäljare hjälper dock till med montering, så får ni inte dit den så kan ni ringa/åka till nån och fråga om de kan montera (och visa er!). Kan kosta en liten slant men det är det ju värt
  • Cecci78
    Tittij skrev 2012-03-18 00:01:38 följande:
    Tack för alla tips!

du menar den lösa som man lägger under där barnet har benen?
Svar på tråden Britax Twoway montering