Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Arabiska siffror i skolan!!!!

MrJoe skrev 2012-03-17 11:27:18 följande:
    De västerländska siffrorna (1,2,3,4,5 osv) som används i den svenska skolan och i skolor över hela världen är arabiska siffror som tog till Europa av en Italienare som ansåg att de arabiska siffrorna var enklare att räkna med, sen dess, vilket är X antal 100 år sedan har Europa använt sig av dessa arabiska siffror.

De arabiska siffrorna i sin tur härstammar från Indien. Vill man ha Europeiska siffror får man antingen använda sig utav romerska eller grekiska, siffror vi lämnade bakom oss för ett bra tag sedan.
    Jamen precis!
    Ar det inte arabiskt dravel sa ar det italienare, indier, romare, greker eller andra attans utlanningar!
    Det ar ju det som ar problemet!

Vad ar det for fel pa gamla hederliga runskriftssiffror?
    Ga med i min grupp pa Ansiktsbok som kampar for att aterinfora runskriften!
    Jag skickar lanken nar helvetet fryser over.

• FuckGoggleAskMe
    Croft skrev 2012-03-17 12:11:33 följande:
    Jag tycker också ett, två och många räcker. Mer än så blir bara skryt.
    Har i bygden raknar vi sa har : en, en och en till.
    Det racker bra! 
  • FuckGoggleAskMe
    Anton Chigurh skrev 2012-03-17 13:57:42 följande:
    Arabiska pratas av 300 miljoner mänskor på hela det här jävla klotet, kanske är dags att införa det som andraspråk här i Svea Rike, eller varför inte hela Norden. Tror vi kan ha nytta av det. Tex, när det kommer en Arab på besök här i landet, så kan vi prata med honom/henne på deras eget språk. En stor fördel. Risken för massuppfittningar, och påföljande konflikter minskas avsevärt.

Så förbannat svårt kan det väl heller inte va å lära sig. Finska är nog värre i så fall. Eller åtminstone lika svårt. 
    Jamen jag vill inte forstoera statistiken! Om jag skulle lara mig det sa blev det ju 300,000,001 personer, hur smidigt ar det egentligen
  • FuckGoggleAskMe
    Croft skrev 2012-03-17 14:15:19 följande:
    Helt rätt! Jag har väl blivit hjärntvättad. Det gäller att rannsaka sig själv och verkligen få bort allt detta otäcka utländska, nu blir det lagom stora rovor hädanefter.
    Kan tipsa om barkbrod till det! Mmmm. Bara fran bjorknaver och granbark dock, for de har ju gamla rotter i Sverige, pa mer an ett satt. Ursprunget till olika sadesslag ar ju lite mer osakert.
  • FuckGoggleAskMe
    yimby skrev 2012-03-17 15:19:44 följande:
    Frågan är om alla välmenande pro-arabiska inlägg gagnar den grupp ni tror?

Åderlåtning, gamla gummor? Vad menas?

Har aldrig fått så bra sjukvård som i det arabland jag bodde i. I Sverige finns det en hel del att önska dock.
    Ni bekräftar bara era egna fördomar om andras fördomar.
    Oj, jag missade visst att man maste gagna nagon grupp i denna trad! Da har jag kommit fel, jag vill bara gagna mig sjalv!

Du verkar ha fordomar om att en del har fordomar om andras fordomar
    Fast det ar kanske bara en fordom jag har? .  
  • FuckGoggleAskMe
    lilla hej skrev 2012-03-17 18:11:23 följande:
    Det står i läroplanen att man ska lära sig valsystem som använts i andra kulturer genom historien.
    Ja tydligen har dom haft ganska olika system for valarna i tex Kanada och pa Gronland. Det ar val skillnad pa om dom anvander spjut eller harpun kanske?? Visste inte att laroplanen brydde sig om just detta ...

• FuckGoggleAskMe
    yimby skrev 2012-03-17 19:29:35 följande:
    bara det att jag kanske är lite äldre och såna här satiriska försök brukar alltid slå tillbaka. Sedan 90-talet har det ju hetat att

-titta på drottningen, hon är invandrare
    -vi äter spaghetti, är det svenskt, kanske?
    -vadå ska vi bara äta sill och potatis och gå i vadmalsdräkt?

Och med ironi:
    -ja för alla araber spår i kaffesump, bränner upp sina lägenheter med brasa, färdas med flygande matta och föder 10 barn

Och det känns jävligt 1992 med ännu en sån tråd.

Ungefär som feministdiskussioner som VILL VÄL, men som bara befäster fördomar.

/yimby, feminist och pro-gay och multikulti.
    "lite äldre" , ha, ska vi sla vad?
    Overdriv inte, det ar val ingen som tror att araber fardas med flygande matta och foder 10 barn.
    Stackars barnen skulle ju kunna trilla ner fran mattan da, och ingen fardas val pa flygande matta i 10 ar?

/FuckGoogleAskMe, feminist och pro-gay och multikulti OCH har humor   

• FuckGoggleAskMe
    HäxanSurtant skrev 2012-03-17 20:00:16 följande:
    Varför är det synd om TS barn? Jag förstår inte? Tycker det är mer synd om TS som inte kan få bestämma vad TS barn skall lära sig i skolan tycker inte du det också?
    Vilken tur att mina 7 barn gar i friskola!
    Jag har bestamt att dom ska lara sig svensk historia, norsk geografi (=internationala perspektivet), hambo, naverslojd, rovodling och tyska prepositioner som styr dativ (globalisering!). 

Jag ar 11.7 hummlenara ar. 
  • FuckGoggleAskMe
    yimby skrev 2012-03-17 20:22:10 följande:
    Fuckgoogleaskme:

Humor eller ej, såna här trådar förstärker främlingsfientlighet. Men det kanske var syftet? (Samt att skratta lite samtidigt).
    Herregud, jag som tyckte att jag blivit overkanslig de senaste aren, for jag kan inte inse det roliga langre i vissa skamt som anspelar pa nationaliteter etc pga att det anda ger vissa vibbar.. men du tar nog priset! Tror du att skamt om fanatiskt framhallande av den ursvenska rovmathallningens meriter pa nagot satt framjar framlingsfientlighet, eller kanske belyser det bara det urbota lojliga i att bli upprord over tex att ens ariska barn blir uppmuntrad att lara sig tre ord pa arabiska?

/FuckGoogleAskMe, feminist och pro-gay och multikulti OCH har humor och bor utomlands med internationella kollegor och vanner och har barn med icke-svensk, icke-kristen man

ps - humor ar basta vapnet, plus att det inte ar fel att ha lite kul ocksa      

• FuckGoggleAskMe
    yimby skrev 2012-03-17 20:50:49 följande:
    Såhär: Tråden bygger väl på en idé om att förekomma folk som är emot araber? Varför bygga en sådan tråd?
    Och varför skydda sig bakom ironi?

Just i den här tråden blir det extra luddigt då flera av er inte ens fattat att det är skillnad på arabiska siffersystemet och de arabiska siffrorna, och försöker skojsa till det med att säga att vi redan har arabiska siffror, vilket inte är sant.
    Så när någon på allvar påstår att vi har arabiska siffror ger jag er exempel på det absurda i att TS har hafsat ihop en semantisk feltolkning som sedan genererar, ja vad? Som ni ju då vet, eftersom alla här tydligen kan arabiska, är siffrorna inte likadana.
    Men hjalp, dagens "svenska" siffror kallas, kanske lattvindligt, arabiska, for de har utvecklats fran de arabiska siffrorna. Att nutida arabiska och "svenska" siffror inte ar identiska, ar en annan sak .,..

Om du tror att ironi ar ett skydd, kanske du borde leta upp en annan del av detta forum, som ar mer post-1992 (eller vad det nu var), for det kan ju vara sa att du tilllhor en minoritet har.
  • FuckGoggleAskMe
    SkåneP skrev 2012-03-18 12:17:12 följande:
    Fy fan!

Vad är nästa steg?

Arabiska algoritmer?

Dem är inte nöjda förren dem tagit över hela världen! 
    Jamen eller hur! Eller astronomi och sant trams, som araber och andra utbolingar har ljugit ihop.Ar inte sa saker pa att Tor och de andra asarna tycker det ar speciellt kul nar folk spionerar pa dom med jattekikare!
  • FuckGoggleAskMe
    overdose skrev 2012-03-18 18:48:35 följande:

Det var bra att du visade för oss hur siffrorna ser ut. Man kan enkelt se att siffrorna inte är något annat än ett dolt budskap, ett subliminalt meddelande. Varje gång vi använder en siffra påverkas vi.

Vad står det då? Jo, som med annan arabisk skrift ska man läsa från höger till vänster, och då står det.

PAULOSMLIO

Verkar det fortfarande kryptiskt? Låt oss då dela upp texten så här: PAULO SMLIO. Då faller bitarna på plats. Detta är en mening på latin. PAULO är namnet Paulus i dativ, och det något underliga SMLIO måste vara verbet simulo, efterbilda. Paulus kan inte gärna vara någon annan än sankt Paulus, den helige aposteln.

På modern svenska blir det, JAG ÄR SOM PAULUS. Vem säger då det här, jo subliminalt förstår vi att det måste vara arabernas store man, Muhammed.

Varje gång vi använder oss av en sådan siffra hamras budskapet in, Muhammed är som Paulus, och alltså att islam är som kristendom. Inte undra på att islam sprider sig i världen och på att allt arabiskt blir mer och mer populärt.

Jag kan bara gå till mig själv, innan jag började med dessa siffror brydde jag mig inte alls om denna kultur, men nu händer det både att jag köper egyptisk juice, och Wadi Akhdars konserver. Vem vet, imorgon kanske jag köper en kamel och ger mig ut på hajj? Så se för guds skull upp med vilka siffror ni använder!

Ja herreasar, det var det jag mistankte, infiltrationen ar overallt! 
    Och nu forstar jag att det var du som spokskrev da Vinci coden ...
    I forra veckan blev min son paprackad cous-cous pa fritids, och jag har sett att pa flera stallen borjar dom salja te ...
    invandrarna, eller forresten dom ar for lata for att vandra, inflygarna har tagit over.     
  • FuckGoggleAskMe
    KarlB skrev 2015-01-14 15:55:24 följande:
    Hej! Vår moderna matematik bygger på det arabiska talsystemet.  Vår "vanliga" siffror, 1 2 3 4 5 6 7 8 9 är faktiskt arabiska siffror, ungefär samma som att vårt alfabet är romerskt. Jag skulle inte bli så arg på att dit barn lär sig lite kunskap från arabländer, exempelvis om ditt barn blir kirurg så skulle du inte bli så arg över att de lär att operera folks ögon? Den moderna kirurgin stammar faktiskt från arabländerna, tillsammans med flera andra områden i medicin. 

Jamenprecis! Lika illa det, jag vill inte att mitt barn ska lära sig romerska bokstäver. Vad är det för fel på gammal hederlig svensk runskrift?
Svar på tråden Arabiska siffror i skolan!!!!