Inlägg från: yimby |Visa alla inlägg
  • yimby

Arabiska siffror i skolan!!!!

De är i o för sig väldigt lätta att lära sig jämfört med t ex kinesiska siffror.

wahad tinin talate arba khamse sitta saba tamanya tissa ashra

Så. Kan väl ta en timma i anspråk att lära sig 1-10 och en dag att lära sig 1-100. Och ytterligare en dag att lära sig skriva dem.

• yimby
    MrJoe skrev 2012-03-17 11:27:18 följande:
    De västerländska siffrorna (1,2,3,4,5 osv) som används i den svenska skolan och i skolor över hela världen är arabiska siffror som tog till Europa av en Italienare som ansåg att de arabiska siffrorna var enklare att räkna med, sen dess, vilket är X antal 100 år sedan har Europa använt sig av dessa arabiska siffror.

De arabiska siffrorna i sin tur härstammar från Indien. Vill man ha Europeiska siffror får man antingen använda sig utav romerska eller grekiska, siffror vi lämnade bakom oss för ett bra tag sedan.
    I ett sånt här sammanhang pratar väl TS om nuvarande arabiska siffror, inte om västvärldens siffrors härkomst? Eller är det en trolltråd?
  • yimby

För det är stor skillnad på just ARABISKA siffror och SVENSKA siffror. Jag vet att det finns duktiga människor som tror att de arabiska siffrorna ser likadana ut (och som lätt skulle kunna göra sig nån poäng över likheten), men så är ju inte fallet. Däremot är de superlätta att lära sig. Men det var kanske inte frågeställningen...

• yimby

Okej.

Lycka till med era svenska siffror i Mellanöstern!

• yimby

Eller snarare: Lycka till med era "arabiska" siffror i Mellanöstern! Det kommer ju funka...not.

• yimby

Men det var ju en fin överraskning att hela FL pratar arabiska! Fråga: Var har ni lärt er det?

• yimby
    Anton Chigurh skrev 2012-03-17 13:57:42 följande:
    Arabiska pratas av 300 miljoner mänskor på hela det här jävla klotet, kanske är dags att införa det som andraspråk här i Svea Rike, eller varför inte hela Norden. Tror vi kan ha nytta av det. Tex, när det kommer en Arab på besök här i landet, så kan vi prata med honom/henne på deras eget språk. En stor fördel. Risken för massuppfittningar, och påföljande konflikter minskas avsevärt.

Så förbannat svårt kan det väl heller inte va å lära sig. Finska är nog värre i så fall. Eller åtminstone lika svårt. 
    Absolut. Jag kan det. Var bara förvånad över att hela FL också kunde det!
  • yimby

Frågan är om alla välmenande pro-arabiska inlägg gagnar den grupp ni tror?

Åderlåtning, gamla gummor? Vad menas?

Har aldrig fått så bra sjukvård som i det arabland jag bodde i. I Sverige finns det en hel del att önska dock.
    Ni bekräftar bara era egna fördomar om andras fördomar.

• yimby

bara det att jag kanske är lite äldre och såna här satiriska försök brukar alltid slå tillbaka. Sedan 90-talet har det ju hetat att

-titta på drottningen, hon är invandrare
    -vi äter spaghetti, är det svenskt, kanske?
    -vadå ska vi bara äta sill och potatis och gå i vadmalsdräkt?

Och med ironi:
    -ja för alla araber spår i kaffesump, bränner upp sina lägenheter med brasa, färdas med flygande matta och föder 10 barn

Och det känns jävligt 1992 med ännu en sån tråd.

Ungefär som feministdiskussioner som VILL VÄL, men som bara befäster fördomar.

/yimby, feminist och pro-gay och multikulti.

• yimby

Fuckgoogleaskme:

Humor eller ej, såna här trådar förstärker främlingsfientlighet. Men det kanske var syftet? (Samt att skratta lite samtidigt).

• yimby

Varför?

Jo på samma sätt som välmenande feminister skruvar upp tonläget om manligt/kvinnligt, vilket bara förstärker fördomar, vilket nu tyvärr skapat en slags backlash med folk som på allvar säger "jag tror på jämlikhet, men jag är inte feminist".

Samma sak här. Fan, klart ingen med hjärna på allvar tror ett endaste påstående i tråden. Däremot blir det en massa stereotypiska fördomar bekräftade. Synd.

Men om ni tycker det är bra, varsegoda...

• yimby
    Kajee skrev 2012-03-17 20:27:12 följande:
    Jag vill snarare säga att såna här trådar visar på hur löjliga liknande resonemang men är som är allvarligt menade.
    Allvar ska med allvar bemötas. Inte med larv. Om man är allvarlig alltså.
  • yimby
    Kajee skrev 2012-03-17 20:40:26 följande:
    Knappast larv om det visar på det absurda i det som folk påstår är allvar.
    Såhär: Tråden bygger väl på en idé om att förekomma folk som är emot araber? Varför bygga en sådan tråd?
    Och varför skydda sig bakom ironi?

Just i den här tråden blir det extra luddigt då flera av er inte ens fattat att det är skillnad på arabiska siffersystemet och de arabiska siffrorna, och försöker skojsa till det med att säga att vi redan har arabiska siffror, vilket inte är sant.
    Så när någon på allvar påstår att vi har arabiska siffror ger jag er exempel på det absurda i att TS har hafsat ihop en semantisk feltolkning som sedan genererar, ja vad? Som ni ju då vet, eftersom alla här tydligen kan arabiska, är siffrorna inte likadana.
Svar på tråden Arabiska siffror i skolan!!!!