Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Kinaväntan...

Jag minns denna sega väntan mycket väl fast vi nu varit hemma ett helt år. Att vänta på LOA var tveklöst den värsta väntan i mitt liv. Jag tror att det fortfarande är så att man innan LOA kommer hamnar In Process och då kan det dröja mellan några dagar o ett par-tre veckor till LOA kommer. Organisationen kan se på antalet siffror i er akt hur långt ni kommit i Kina de kan på det viset få en känsla för om ni fastnat någon stans men av någon anledning är detta inget de brukar prata om, har jag fått uppfattningen av.

För att få ett litet delmål kan ni alltså om ni vill ringa o kolla om ni hamnat In Process, om inte detta gjorts om men i så fall kommer de väl bara att berätta att det inte längre finns ett sådant steg....

Hoppas att er väntan snabbt får ett slut, ett slut som egentligen betyder säker början!

• fabbemam
    I love life skrev 2012-04-01 12:58:40 följande:

Grattis till er som tagit er vidare i processen mot ert barn!

Ja, LOA-väntan är dryg! Idag är det en månad sedan vi fick besked att vår ansökan flyttats vidare för granskning och snart två månader sedan BB...

Tror ni som vet att vi i Sverige har en kortare LOA-väntan är de i USA? Där är ju de som väntat i 100 dagar...

Man har så många frågor och vill ha så många svar!   

Som jag förstått det så har amerikanarna flera olika steg i USA mellan BarnFörfrågan och LOA, här i Sverige så är ju det ända vi behöver Samtycket från socialtjänsten, men i USA tror jag de har flera steg att gå. JAg tror att dessa steg ligger mellan BF och LOA men det kan också vara mellan LOA och resan.... Hade stenkoll för drygt ett år sedan....
  • fabbemam
    chatnoir skrev 2012-04-04 17:07:57 följande:
    Nu har vi fått vårt medgivande!
    GRATTIS!!!
  • fabbemam

Grattis alla ni som tagit ett steg framåt! Till er som inte gjort det håller jag tummarna för positiva besked kommande vecka....

Det har ju varit lite "prat" om olika datum, steg o dess betydelse och jag tänkte lägga mig i det lite. Nu är det ju över ett år sedan vi kom hem man jag tror inte att proceduren ändrats. Följande gällde alltså hösten 2010 (berätta gärna om det ändrats så jag inte sprider osanningar):

De flesta skickar sin ansökan till ordinarie kön och sedan gör man i ordning sin SN ansökan till organisationen. Innan man kan få BarnFörfrågan ( i fortsättningen BF) så måste man vänta på LID. Tiden mellan LID och BF så finns man i Kinas ordinarie kö för barn utan SN och följer den.

Om BF dröjer så kan man hinna få sina papper översatta o granskade INNAN man får BF. Just nu tror jag det är de som fått LID före 30/9 2011 som är "klara". Om man är "klar" dvs  huvudhandlingen är översatt o granskad så kan det gå MYCKET fort att få LOA bara någon vecka om man har tur efter som man liksom hoppas över kön till översättning o granskning. Det Kina ska göra då är bara att godkänna er och er habiliteringsplan för just det barn ni ansökt om.  

Om man får BF innan papperna är översatta o granskade blir man flyttad till den särskilda SN kön för detta.

Om man som vi får BF och tackar ja till ett barn INNAN man skickat iväg stora pappershögen till Kina så ansöker man om att adoptera det specifika barnet och hamnar direkt i SN kön för översättning o granskning när papperna kommer till Kina.

Den ordinarie kön och dess steg har alltså betydelse för LID och de som får vänta länge på BF.

• fabbemam
    I love life skrev 2012-04-13 19:44:28 följande:
    Vi fick besked om LOA idag!!! 

Det är på väg till AC och anländer troligen på måndag. 

Vi fick preliminärt resdatum 27 el 29 maj!

Overkligt! Fantastiskt!

Fredagen den 13 blev en turdag! Glad
    'GRATTIS!!!! Hoppas att det blev många som fick LOA i och med AC:s besök på kontoret i Kina så att ni blir MÅNGA som åker samtidigt!
  • fabbemam
    Adoption skrev 2012-04-13 20:38:29 följande:
    Grattis I love life! Tjoohoo!!!! Vi fick också besked om LOA idag!!
    GRATTIS!!!!!
  • fabbemam
    May12 skrev 2012-04-16 19:27:51 följande:

Stort grattis till era LOA!!!

Vi åker på söndag, helt galet! Åh vad jag längtar!  

LYCKA TILL!!!! Packa LÄTT för det finns MASSOR att shoppa i Peking, om man gilla det förstås.

Jag vill ge dig ett tips, (ta emot det om du vill) köp Kinesiska barnfilmer, finns för ca 10 kr på Wallmart det var det bästa vi gjorde, det var en superstor trygghet för vår Klimp att få höra o se dessa filmer både i Kina (bärbar DVD) och när vi kom hem. Nu ca ett år efter så har han börjat härma orden....
  • fabbemam
    May12 skrev 2012-04-17 14:09:25 följande:
    Åh tack för tipset! Det där med att packa lätt verkar svårare, men blöjor, välling och sånt tar man ju inte med hem igen och då finns det plats för lite annat. Hur hittar man till Wallmart? Finns kanske på många ställen? Andra shoppingtips tas gärna emot:)
    Hinner inte skriva mer idag men funderar på var ni ska bo (om du vill berätta förståss)?
  • fabbemam
    Adoption skrev 2012-04-18 19:43:45 följande:
    Hurra idag kom vårt LOA på riktigt! 

Spännande för er som åker nu på söndag! Då får ni snart träffa era små!!! 
    I love life skrev 2012-04-18 20:22:15 följande:
    Grattis till er! Vårt kom också!!!
    GRATTIS TILL ER BÅDA!
  • fabbemam
    May12 skrev 2012-04-17 14:09:25 följande:
    Åh tack för tipset! Det där med att packa lätt verkar svårare, men blöjor, välling och sånt tar man ju inte med hem igen och då finns det plats för lite annat. Hur hittar man till Wallmart? Finns kanske på många ställen? Andra shoppingtips tas gärna emot:)
    Om ni vill till Wallmart så säger ni det i receptionen o så skriver de det på en lapp så ni kan visa vad de skrivit till taxin. Vet inte om du vet men Wallmart är en STOR Amerikansk kjedja liknande COOP eller Ica MAxi. Där finns allt från mat till kläder och elektronik och från leksaker till toastolar (eluppvärmda, sittsar, hi, hi). Där kan man köpa blöjor, nappflaskor, pipmuggar, barnmat, välling, gröt, hygienartiklar o uppblåsbara liggunderlägg (sängarna i kina kan vara riktigt hårda). Skönt o slippa pruta som man måste på de olika marknaderna och MYCKET billigare än snabbköpen (ganska få) runt hotellet.

På marknaderna ska man pruta, vårt riktmärke var att i slutänden betala 10% av  säljarens utgångspris. Vi började med under 10% och brukade oftast landa på runt 20% av utgångspriset. De flesta försäljarna gav oss visitkort så vi skulle kunna tipsa våra vänner så de måste ju ha varit nöjda med affären. Några få blev jätte sura så där prutade vi väll för hårt....

Det finnns MASSOR av jackor från kända märken att köpa. Gore Tex står det, plast film menar de. Snygga är jackorna men de andas INTE men vill man ha dem till fint går det ju bra. Köpte en Canada Goose dunjacka för 350kr o den är jätte varm o skön så länge man inte blir för varm... JAckorna finns i flera kvalitéer så det gäller att kolla så den man provat och den de hämtar från lagret är lika... Dragkedjorna o sömmar indikerar kvaliteten  så kolla dessa.

ALLA barnkläder vi köpte har hållit SUPER kvalité. De med POLO hästen på framsidan (kommer inte ihåg det riktiga namnet just nu) har varit bättre än super! Det som var svårt var att hitta kläder till killar i våra materiell, det var många kläder som var av obekväma, plastiga eller sträva tyger. Polo-ståndet var längst inne i ett av hörnen på Silkesmarknaden. Jag ångrar så att jag inte köpte kläder i fler storlekar av de som kändes sköna!

Bredvid Pärlmarknaden finns ett hus där ni finner den sk. Leksaksmarknaden, massor av skräp men endel ok saker, vi köpte en häftig "sparkbil" för 200kr som man inte behövde sparka sig fram på utan ta upp fötterna o vrida ratten bara så åker den, jag ahr sett den på nätet för 1500 kr här hemma... På övervåningen av denna marknad finns BILLIGA souvenirer och Kinesiska flaggor i alla storlekar, o en massa "skräp".

Två saker jag skulle rekommendera att ta med hemifrån är bagagevåg o en liten ståltermos för varmvatten till välling o gröt så ni slipper koka hela tiden och på utflykt. Det tredje är leksaksplastburkar som man kan stapla på varandra eller i varandra, ha i badet, lägga saker i osv. Vet ni vilka jag menar?

Till o med min man blev smittad av shoppingfebern så vi hade med oss 2 stora resväskor mer på hemvägen plus en ihopfällbar cykel (350 kr)!
  • fabbemam
    TinaE skrev 2012-04-20 15:35:09 följande:
    Nu har vi oxå fått LOA. Dag 92 från matchningsdagen räknat.
    Vi är glada,glada, glada!!!
    GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!
  • fabbemam
    Zandra411 skrev 2012-04-23 18:26:11 följande:
    LOA idag! Tjoho! Nu blir det allvar. Så lyckliga och nervösa...
    GRATTIS igen!!!!
  • fabbemam
    I love life skrev 2012-05-11 19:37:51 följande:
    TA idag! Reseinbjudan har kommit! GladGladGlad

Det blev ett glas champagne idag då mannen kom hem från jobbet!

GRATTIS då är det bara avresa och mötet med barnet kvar att vänta på nu, SNART får ni träffas!
  • fabbemam
    chatnoir skrev 2012-05-12 10:38:20 följande:
    Vi samlar nu papper för fullt eftersom vi har blivit matchade med en liten tjej... Har svårt att fatta att det har gått så fort...
    GRATTIS!!!! Nu blir jag nyfiken! Ska ni till "vår" provins igen eller kommer ni att få se något nytt?
  • fabbemam
    Thea skrev 2012-05-28 22:35:25 följande:
    Idag fick vi LID & LIN. Spännande! Vad händer nu, kan vi få BB nu? Får nog ringa handläggaren och höra efter lite. Tyckte det gick fort, papprena har ju bara varit i Kina i drygt 10 dgr. Mia 75 hur har det gått för er? Är papprena klara än? Lycka till alla, var än i processen ni är!
    Japp, nu kan ni få BB även för de barn som kräver att man har fått LID dvs. de som inte är SpecialFocus. Vilken tur nu har som fick detta igår för idag släpps ju en klump av barn in på listan, man brukar prata om att det kommer en ny lista, men egentligen är det ju den gamla som fylls på.

LYCKA TILL önskar jag er alla som väntar (hoppas er väntan blir kort) och också er som skulle åka i Ma,j tiden går så fort att ni säkert redan är i Kina...
  • fabbemam
    Zandra411 skrev 2012-06-02 16:38:19 följande:
    Åker och hämtar vår som nästa helg... Spännande! :)
    LYCKA TILL!

Jag vill passa på att tipsa dig och alla andra som är i Kina nu eller snart ger sig av om att köpa barnfilmer på kinesiska. Det var jätte bra att kunna titta på dem tillsammans både i Kina (bärbar DVD ) och när vi kom hem, vår kille tyckte att det var jätte skönt att höra lite bekanta sånger o sitt språk, han blev lugn o harmonisk av filmerna.
  • fabbemam

GRATTIS till de nya barnbeskeden! Ännu en gång tydliga bevis på att ni som inte fått det lyckliga beskedet kan få det även mellan de stora "listsläppen", bra va !?!

• fabbemam
    Maria skrev 2012-06-08 19:41:59 följande:
    En fråga hur lång tid tar det till att nämnden har godkänt än tills papperna kommer.... Går upp i nämnden nu på tisdag sen börjar vi åter igen samla papper till kina...
    Ni kan be er handläggare att be ordföranden om OMEDELBAR JUSTERING så ska allt finnas att hämta ut senast dagen efter om jag inte minns fel...
  • fabbemam
    Thea skrev 2012-08-26 11:15:45 följande:

Tack!! Ja, vi prel.bokade resa samma dag. Nu hoppas vi att inbjudningsbrevet hinner komma så att vi får resa då. Annars blir det frammflyttat 3 veckor..
    Grattis! Håller tummarna att det hinner komma!
  • fabbemam
    Thea skrev 2012-09-05 06:44:52 följande:
    Alles klar!! Vi åker till Kina nästa vecka Lycka till alla!
    Wow, det pirrar i hela mig när jag hör någon annan som ska resa! Ett litet shoppingtips vill jag dela med mig av även om du inte bett om det... 

Vi hade en bärbar DVD till storebror (datorn fungerar ju också om man har en sån med) och köpte ett par Kinesiska barnfilmer på Wallmart för ca 10 kr styck. Nalle Phu var nog en för avancerad berättelse för vår kille men småbarnsfilmen Drömmarnas trädgård (In the night garden) och någon "inhemsk" kinesisk (kanske hade han sett figurerna förut) var favoriterna första halvåret hemma, i Kina tittade han inte så mycket på dem. Han blev lugn o trygg o älskade att höra kinesiskan även om han enligt guiden troligen inte förstod så mycket då hans stad hade en egen dialekt. I

Hade jag fått tipset hade vi köpt många fler olika filmer för de var så himla betydelsefulla för vår lille kille...

LYCKA TILL!
Svar på tråden Kinaväntan...