• May12

Kinaväntan...

Hej!

Vi ska åka till Kina i april för att hämta en liten pojke på ett år i Gansuprovinsen. Någon som varit där?
    LOA för oss tog bara tre veckor! Just nu är det hektiskt med allt som ska fixas:)

Vad ska man ta med sig? Svårt att köpa blöjor när man inte vet exakt vikt på barnet. Och barnmat, ska man ha med sig t ex välling, vi vet inte vad han kan äta idag (han har läpp, käk, gomspalt). Vågar man packa ner mat i resväskan till Kina?

• May12
    I love life skrev 2012-03-29 21:46:53 följande:

Grattis! LOA på tre veckor... men ni hade er ansökan i landet sedan länge antar jag? Och att den redan varit igenom review room?

Vi köpte det mesta i Kina första gången. Det finns mängder av blöjor, välling, grötsorter i affärerna.Vi fick även ett paket välling av barnhemspersonalen, så vi hade de första dagarna. Men om ni vill känna er lite trygga och slippa handla allt, kan ni ta med lite av varje och ha i början.   

Kan tyvärr inget om LKG, men det finns säkert många här med den erfarenheten!

Vi kommer att packa ner en del kex, gröt, russin, välling, blåbärsoppa typ, denna gång då vi har 3,5-åriga storassyster med och vi inte vet vad hon kommer att äta...  
    Hm, nu är jag inte helt hemma i alla begrepp (LID, LoA etc) men vi fick barnbesked och sedan ca 3,5 veckor senare fick vi LOA på posten. Vet inte riktigt vad review room är men vi lämnade in vår SN-ansökan i början av hösten och när vi tackade ja till barnet flyttades vår ansökan till en särkild SN-hög om jag förstått det rätt. Snabbt gick det i alla fall:) 

I helgen har vi köpt barnvagn och spjälsäng, det känns overkligt! 
  • May12
    I love life skrev 2012-04-02 20:11:51 följande:

Det verkar vara så olika väntan för oss alla. 

LID är det datum när er ansökan blev inloggad i Kina. Vi har 20 dec 2011. När loggades ni in?

LOA får man när den stora ansökan är granskad och översatt. Det formella beslutet att man är godkänd att hämta barnet.

Hoppas att ni få åka snart och hämta ert barn! Spännande att köpa vagn och säng. Det blir mer verkligt då, även om det fortfarande är overkligt att det ska bli ett barn efter denna väntan.

Nu har jag kollat bakåt i mailboxen och ser att vårt logindatum var den 27 sept 2011. Nu om två veckor sitter vi på planet till Peking, helt otrolig känsla. Förväntansfull och livrädd på samma gång typ.
  • May12

Stort grattis till era LOA!!!

Vi åker på söndag, helt galet! Åh vad jag längtar!  

• May12
    fabbemam skrev 2012-04-16 20:45:50 följande:
    LYCKA TILL!!!! Packa LÄTT för det finns MASSOR att shoppa i Peking, om man gilla det förstås.

Jag vill ge dig ett tips, (ta emot det om du vill) köp Kinesiska barnfilmer, finns för ca 10 kr på Wallmart det var det bästa vi gjorde, det var en superstor trygghet för vår Klimp att få höra o se dessa filmer både i Kina (bärbar DVD) och när vi kom hem. Nu ca ett år efter så har han börjat härma orden....

Åh tack för tipset! Det där med att packa lätt verkar svårare, men blöjor, välling och sånt tar man ju inte med hem igen och då finns det plats för lite annat. Hur hittar man till Wallmart? Finns kanske på många ställen? Andra shoppingtips tas gärna emot:)
  • May12

Tack Fabbemam för jättebra tips! Det blir så spännande, resfebern ökar för varje dag nu!

Svar på tråden Kinaväntan...