• Tiff

Till alla er som haft många missfall

Jag har två barn nu som jag är otroligt tacksam över. Har 4 missfall i bagaget. Den första fick jag när jag var 19 år 1997 innan vår dotter föddes. Men det var ett normalt missfall i v 7 som berodde på naturliga orsaker. Vår dotter föddes 2002. Sen efter henne fick jag 3 missfall på raken. Två i v 7 och det sista i v 14. Fick en tid för utredning och där visade mina prover normalt förutom Thyroidea som var högt. Jag hade alltså fått hypothyreos efter att vår dotter föddes vilket är vanligare än man tror.
    Kände mig väldigt nedstämd, och trött efter att dottern föddes så jag förstod att hormonerna inte var som de skulle i kroppen. Hypothyreos menas med att man har en underfunktion av sköldkörtelhormon.
    Det kan ge missfall. Jag hade mens hela tiden och blev gravid snabbt vilket var väldigt ovanligt enligt min dr då menstruation brukar upphöra vid Hypothyreos och det kan vara svårt att bli gravid.
    Jag var gravid för fjärde gången med sonen i v 8 då jag fick min diagnos och jag började med min Levaxin behandling. Åt en tablett om dagen under hela graviditeten och även nu. Vår son hade inte överlevt utan min underbara läkare som gjorde allt han kunde för att hjälpa mig.
    Så ni som går på utredning se till att de tar Thyroidea prover oxå, och om era värden visar högt se till att ni får behandling.
    Min läkare jag hade under utredningen trodde inte att mina mf berodde på de dåliga värdena. Men när jag pratade med Spec. mödravården och fick kontakt med den dr jag hade då så sade han att det absolut berodde på det. Mina andra prover var ju normala.
    Vet hur ni alla känner. Jag är så glad att det äntligen ordnade sig tillslut och att vår son lever. Kramar till er allihop och jag hoppas att ni oxå kommer att få hålla ert barn i famnen.

• Svar på tråden Till alla er som haft många missfall
  • Zebra76

Hejsan Tiff!

Jag har 3 ma/mf bakom mig det senaste i december.
    Vi ska på utredning i slutet av denna månad.
    Jag vill tacka dig för det du skrev.
    Det är skönt att läsa att man kan lyckas.
    Ska ta upp detta med min läkare då jag antar att detta kan vara en orsak.
    Jag och min sambo surfa runt på nätet i början av veckan och vi fick då upp en sida om detta och allt stämmer in på mig.
    Det jag känner är en enorm trötthet, huvudvärk viktproblem kan rasa flera kilon vissa veckor( trodde detta beroode på mitt skiftarbete) men nu är jag arbetslös fortsätter jag att pendla i vikt. Tappar mycket hår... och deppar mycket utan anledning.

Kram

• noon

Tack för ditt fina inlägg. Det är bra att höra dessa stories. Hoppas att du känner dig bättre.

• Pumpan 70

Hej Tiff o ni andra

Jag har också hypotyreos, som tack och lov upptäcktes innan vi försökte skaffa barn. Jättelänge gick jag omkring med massa konstiga symtom som det inte gick att sätta fingret på - jag visste att nåt var fel men hur skulle man förklara för en doktor när jag inte ens kunde förklara för mig själv?? Hos mig upptäcktes det genom ett oförklarligt feberanfall.

Men nu kan jag iallafall inte bli med barn...jag tror att jag har nåt mer fel faktiskt. Har läst om östrogen dominans vilket (oftast) innebär för låga halter av progesteron. De kvarvarande symtomen jag har trots rätt behandling för sköldkörteln stämmer väl in på den hormonella obalansen mellan östrogen och progesteron. Detta orsakar tydligen ofta upprepade missfall också förutom infertilitet.

På onsdag ska jag få provsvar av min endikronolog som som tur var gick med på att testa lite fler hormoner än bara thyroid!

• suddan

Hej på er! Jag är just nu under utredning och tagit massa med blodprover, hoppas de tagit tyroidea på mig oxå! Symtomen stämmer på mig, trött, tappar hår och nedstämd men man har ju haft en tuff tid med 3 missfall på raken , det senaste i okt-05. Har en dotter på 2 år men längtar att ge henne ett syskon. Har nu inte fått min mens , gått 50 dgr sen sist men gravtest visade neg. Such KRAM PÅ ER!!! LYCKA TILL:

• violin

Hej på er!
    Tänkte bara ge er ett tips som jag nu själv provar. Läs om det på en sida som heter www.fertilityblend.com/
    Både jag och min sambo äter det här vitamin, -mineraltillskottet sedan två veckor(innehåller en del annat också).
    Lyckatillkramar på er

Svar på tråden Till alla er som haft många missfall