• Winnie

Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."

Grrr...

Jag kan inte hjälpa det men jag blir så upprörd av det där påståendet om att man blir gravid så fort man slutar fixera sig vid barntanken och slutar tänka på det. Det påståendet retar gallfeber på mig, mer än någon annan okunskap kring barnlöshet. Fler som blir galna på det??? Det var nämligen uppe som ämne i en annan tråd och jag kunde inte låta bli att skriva följande i den tråden:

"Jag kan bara säga att jag och många inne på "svårt att få barn" hatar det påståendet över allt annat! Man blir galen över att folk man möter säger så! Jag menar inte just dig TS, du frågar ju bara . Men när man möts av omgivningens 1000 oförstående kommentarer kring barnlöshet, så är det där nästan den värsta av dem alla tycker jag.

Det FINNS inget bevisat samband mellan att "tänka mycket på bebisverkstaden" och att inte lyckas! Visst finns det folk som försökt länge och håller på att längta ihjäl sig. Sedan ger de nästan upp, eller kanske inleder en adopitonsprocess eller en fertilitetsutredning och då blir de gravida. Men det är ju ändå inte bevisat att det beror på det mentala, det kan lika gärna vara slumpen eller att de ändå hade blivit gravida den månaden.

Viktigast av allt tycker jag ändå är: DET ÄNDRAR INGENTING även om det skulle vara så att det finns ett samband! För OM det nu är så att man fixerat sig vid barntanken och det inte lyckas så är det inget man kan ändra på i alla fall. Jag försökte "bara" i 1½ år att bli gravid, många inne på "svårt att få barn" har hållt på mycket längre än så, flera år. Och även om man då skulle ha ett sånt samband bevisat så skulle det inte ändra nånting eftersom man inte kan styra hur man känner och tänker. Det är klart som f-n att man blir fixerad, låst i tanken och inte kan släppa det när man försökt så länge. Då spelar det ingen roll om alla forskare i hela världen skulle stå och påstå att det påverkar barnverkstaden, MAN KAN ÄNDÅ INTE GÖRA NÅT ÅT DET!

Grrr... sorry... jag blir så arg bara, eftersom det finns så mycket oförstående folk kring barnlöshet.... Man möter så många konstiga kommentarer så man skulle kunna skriva en hel bok om det. Men som sagt; jag syftar inte på dig TS! Varmt lycka till i beisverkstaden, hoppas det snart gror ett litet frö i dig. Kram! "

Vad säger ni andra här inne på "Svårt att få barn"? Är det bara jag som irriterar mig gränslöst på ett sånt påstående? Eller finns det nån annan okunskap/fördom som stör er mer än denna?

Kram till er!
  • Svar på tråden Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."
  • Winnie

Jo jag är också inne på er linje om att jag egentligen inte bryr mig om såna påståenden. Inte innerst inne, eftersom jag vet att de har så fel... Men vissa gånger blir jag ändå enormt upprörd av det, eftersom det spär på myten och okunskapen.

Nu vet ju inte jag om folk som har den åsikten kan ändra sig, men om de gör det genom att man reagerar på deras åsikt så är det ju faktiskt värt det. För då slipper de förhoppningsvis såra nån annan barnlös framöver... Äh, jag vet inte. Man borde inte bry sig kanske men ibland ser jag rött på sånt där.

• Winnie

Mea: ja inte bara till mig, utan de flesta som har svårt att få barn kan nog intyga att de fått den kommentaren både 1,2 och 10 ggr. Nu har inte jag drabbats så jättemånga gånger personligen, och definitivt inte nu längre när jag äntligen blivit gravid, men det händer då och då att man stöter på den kommentaren i tidningar, på nätet, direkt från folk osv.

Tack för gratulationen!

• Winnie

Jag tycker ändå att kärnan i det hela ligger i: vad spelar det för roll ÄVEN om det skulle visa sig vara sant? Alla vi som försökt länge att bli gravida och i så fall är "låsta och fixerade" i våra tankar och att det är det som gör att det inte tar sig; VI KAN JU ÄNDÅ INTE STYRA DET! Som om man skulle kunna stänga av den "fixeringen" om det hade bevisats att det finns ett samband. Snarare skulle väl "bebispaniken och fixeringen" bli ännu starkare då..?

Svar på tråden Fördomar om barnlöshet/"Sluta tänk på det så blir du gravid..."