Inlägg från: trolltjejen |Visa alla inlägg
  • trolltjejen

Trombyl- och fragminbehandling under graviditet

Jag tog fragminsprutor under min graviditet p.g.a att jag har ökad risk för att få blodpropp (arvsanlag). Detta gick hur bra som hellst,

Sedan fick jag även havandeskapsförgiftning, men det hade ju inget med fragminsprutorna att göra. Jag fick också proppar i moderkakan och min dotter var tillväxthämmad. Detta sa dom att det berodde på havandskapsförgiftningen. Hon föddes i v 31 och vägde 1 kg.

I alla fall, så sa läkaren att om jag blev gravid igen (vilket jag avstått från), så skulle jag få både trombyl och fragminsprutor. Hon sa också att antagligen hade fragminsprutorna skyddat mitt barn lite. För hade jag inte tagit dom kanske hon hade blivit ännu mer tillväxthämmad.     

• trolltjejen
    Emilia1983 skrev 2012-03-21 16:04:40 följande:
    Okej.. Tog du Fragmin under hela graviditeten då?
    Visst kan man få denna behandling (både Trombyl och Fragmin), som förebyggande mot havandeskapsförgiftning också?

Ja, jag tog fragmin under hela graviditeten p.g.a. att jag själv har stor risk att få blodpropp. Under graviditeten blir ju dessutom risken större för alla. 

Min läkare sa att om jag skulle bli gravid igen så skulle jag få både. Men det var inte för att risken att få havandeskapsförgiftning skulle bli mindre, för det kunde dom inte påverka. Det var snarare så att om jag skulle få havandeskapsförgifning, så är risken för blodproppar i moderkakan mindre om man äter trombyl. Havandeskapsförgiftning ökar också risken för blodpropp. Så trombylen gör att barnet klarar sig bättre, dvs blir inte lika tillväxthämmad om man slipper propparna.
Svar på tråden Trombyl- och fragminbehandling under graviditet