• Karriis

Nekad missfallsutredning pga ålder.

Nu vänder jag mig hit, för jag vet inte vart jag ska vända mig..

I onsdags den 7/3 upptäckte jag rosa på toapappret, jag var inte ett dugg orolig utan såg det mer som en chans att få komma till sjukhuset och kolla vår efterlängtade bebis, där vi såg hjärtat i vecka 7+!
    Där upptäckte man att bebisen var död och hade en storlek av vecka 8+, alltså har den dött i vecka 9/10+.

Detta var vårt tredje bekräftade missfall, sjukhuset har bekräftat alla tre, jag har gått på VUL alla tre gånger för att kolla så att det verkligen är ett missfall. Så tre missfall har vi, och redan under första missfallet så sa doktorn (vi har haft flera olika doktorer vid alla tillfällen, vilket är sammanlagt.. 5-6 doktorer.) att efter 3 missfall gör man en utredning. Andra doktorn som vi gick till flera gånger sa samma sak.

Denna doktorn som vi tydligen ska gå till nu vill inte ge oss en missfallsutredning med anledningen att vi är "väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt unga"  som hon själv sa. Vi är inte väldigt väldigt unga, vi är inte väldigt unga, men vi är unga. Vi är båda 19 år.

Dom vill enbart ta ett blodprov på mig. Inget mer. Dom kallar det för en "ytlig utredning"
    Vi sa att vi ville ha en ordentlig utredning men dom sa att vi var för unga.
    Vi är över 18 och då är vi vuxna? Att vi är 1 år över 18 eller 10 år över 18 ska inte spela någon roll, det ska väl inte påverka våran möjlighet till vård?

Alltså jag vet inte vad jag ska skriva, vad ska vi göra? Vi vill ju inte behöva gå igenom detta gång på gång och aldrig få veta vad som är felet.
    Vi är 19 som sagt, då borde ju kroppen fungera perfekt! Äggen borde vara fina och spermierna friska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 21:34
    OJ! Glömde skriva att jag nu var i vecka 13/14, om det ens var relevant :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 21:35
    Och att jag blev skrapad i torsdags, 8/3.

Är så förvirrad att jag säkert kommer tillägga flera saker.

Vi har funderat på att anmäla doktorn för diskriminering, för det räcker ju med att hon diskriminerar oss pga ålder EN gång, för att vi ska kunna anmäla..
  • Svar på tråden Nekad missfallsutredning pga ålder.
  • Karriis
    Philippa skrev 2012-03-12 21:36:50 följande:
    Beklagar era missfall... men jag förstår även läkaren.. ni är väldigt unga.....
    Fast vi är över 18, det vill säga vuxna individer och det förtjänar vi att bli behandlade som, oavsett situation..
    Våran ålder ska inte påverka vården. Hade förstått om vi varit 14 år, men nu är vi vuxna och har lika stor rätt som 30åringar att få vård..
  • Karriis
    Lilla fjunet skrev 2012-03-12 21:52:36 följande:
    Jag förstår inte alls varför det skulle spela någon roll vilken ålder ni har, uppenbarligen är det ju något som är fel eftersom du mister dina barn.
    Skulle det vara mer ok att ni fick fler missfall bara för att du är ung??
    Så jäkla dum läkare. 
    Tycker att ni ska söka er till någon av de läkarna ni hade första gångerna och kräva en ordentlig utredning eller så får ni söka privat.....stå på er och lycka till!!! 
    En sköterska under första missfallet fällde även kommentaren "Det var ju lika bra, ni är ändå så unga!"

Ska söka upp doktorn vi hade under andra missfallet samt tredje graviditeten, han var jättesnäll och antydde ALDRIG något till våran ålder.
    Ska jag behöva gå och få missfall efter missfall tills jag är i en vettig ålder för dom? Känns helt sjukt!
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-12 21:56:46 följande:
    Vad spelar åldern för roll? Efter tre missfall har man rätt till MF-utredning.

TS, vänd er privat. Bor ni i Sthlm har jag tips på en bra privatläkare.
    Bor i norrbotten :/ Ska finnas en bra privatläkare här, som jag kommer ringa och höra med! Men först ska jag försöka få en utredning via sjukhuset, där det ändå är gratis för oss när vi är under 20. :)
    Lajkie skrev 2012-03-12 22:08:50 följande:
    Ja anmäl!

Vad spelar åldern för roll? Ni försöker aktivt skaffa barn och har tre missfall bakom er? Herregud.
    Stå på dig!
    Lycka till i framtiden!
    Tack! Kommer göra en anmälan, iallafall mot doktorn som nekade oss, främst för att bli tagen mer på allvar och visa att jag VILL ha en utredning, och sen kan det ju hjälpa ifall någon är i samma sits någon annan gång, som inte är lika envis som jag är ;)
    Callan skrev 2012-03-12 22:15:36 följande:
    Om det är till ngn tröst så är landstingets utredningar inte värda kattskit tyvärr.
    Jag fick en så kallad utredning efter 4mf och det var i princip bara blodprov på mig med.
    4 olika värden.
    Sen hade vi ett låååångt samtal (står så i journalen som jag begärde ut senare) om vad man kan förvänta sig och att man enbart behandlar om man hittar ngt som behandlas med steroider

Gick sedan till en privat läkare som tog sisådär 25 olika blodprover!
    Och ett helt annat bemötande!

Så mitt tips är att söka dig privat, oavsett ålder. 
    Jaha, första doktorn sa att man kollar äggen, spermierna, tar prover och massor av grejer.. Den här "ytliga utredningen" sista doktorn pratade om skulle bara innehålla några blodprover..
    Säker på att du inte fick en lat-utredning? :/

Ska kolla upp den privata läkaren, det finns bara (vad jag vet) en i närheten där jag bor och där är det fullbokat nästan alltid.. :/
  • Karriis

Har även fått förslag att gå till tidningen, och då får jag ju både fördelen med att nå ut till folk och kanske erbjudanden från andra sjukhus/privata kliniker.. Och så får sjukhuset stå sitt kast helt enkelt. Eller doktorn..

Men det görs såklart efter anmälan!

• Karriis

Ringde idag och jag fick en tid nästa torsdag för MF-utredning!
    Får se om det blir en "ytlig pga ålder" eller en riktig :)

Svar på tråden Nekad missfallsutredning pga ålder.