Annie79 skrev 2012-04-17 19:32:02 följande:
En liten fundering?
Om man man får många ägg, insemineras då alla vid ICSI?
Jag funderar ibland på (om man skulle komma så långt) det här med äggdonation... .
Naturligtvis vill man ju först ha "de antal man själv behöver" men om man får många ägg, finns det en gräns för hur många som används?
Har läst och sett att det finns många som behöver donerade ägg också. Jag tycker inte alls att det känns konstigt och vet ju hur otroligt ledsamt det kan vara med ofrivillig barnlöshet.
Någon som vet?
Känns ju (i dagsläget) inte som att man vill äggstimulera bara för att donera, men om man "ändå håller på". Någon som vet?
Vi fick ju som sagt ut massor av ägg och alla dom är befruktade med ICSI pga få simmare och att de jobbade lite dåligt med motstånd. Det var inget som de sa utan jag bara förstod det på hur de uttryckte sig när de berättade. När jag frågade upp om det så sa det att det var lika bra när spermieantalet låg under det normala.
Som jag läst här på forumet så verkar det vara lite olika, ibland låter de hälften av ägget befrukta sig själv och den andra hälften får hjälp med ICSI.
Jag tror inte att man får stimlera för egen del och donera samtidigt. Doneringen föregås av psykologsamtal och många tester för att man ska få klartecken som donator. Jag skulle absolut kunna tänka mig att donera ägg, men jag känner att jag vill vänta några år. Det skulle kännas konstigt att det skulle finnas i princip jämnåriga halvsyskon till mitt/mina barn i vårt närområde.