Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

IVF Umeå

Mustikka: Tack för att du skapade denna tråd, det känns riktigt roligt och intressant att få prata av sig med likasinnade som bor här uppe i norr! Glad Allt bra med dig annars?

Emilotta: LÅNG och GROV nål? Blir livrädd bara av tanken på sådana sprutor! Förvånad Vilken tur att du har din sambo som hjälper dig. Det måste kännas ganska mycket när man tar en sådan spruta? Puregonsprutan som jag tar har en kort och tunn nål och det är jag väldigt tacksam för.

Familjha: Välkommen in i gänget! {#emotions_dlg.flower}

Beklagar ert MF, måste vara fruktansvärt att gå igenom en sådan sak.. Håller med om att det är jobbigt när i stort sett hela bekantskapskretsen får sina första, andra och tredje barn och man själv kämpar med att bli gravid. Vi har försökt i 6,5 år nu och det har kommit till ganska många bebisar under dessa år.

Vi bor i Gällivare. Är Umeå den närmaste kliniken från Sundsvall? Jag vet inte vad som gäller med landstingsfinansierade försök om ni flyttar, men privat kan ni alltid välja att gå i Umeå. Jag tror att dom är minst lika bra där som på någon annan IVF-klinik. Läste en tråd en gång om de som fått barn efter IVF i Umeå och det var många som hade lyckats på första försöket! Glad

Förmodar att ni kommer använda den korta metoden då du skriver att ni sätter igång så fort du får din mens? Vi kör den långa och jag har sprutat sedan i torsdags. Har inga känningar alls av sprutorna hittills, inte en endaste biverkning. Vilken sort kommer du använda?

EEJ: Går det bra med sprutandet? Glad
  • drömmer om ett barn
    Emilotta: Eftersom du är van vid dessa gigant-sprutor som du beskrivit så kommer puregonsprutan inte kännas värre än ett myggbett.. Skrattande Håller med om att sprayen smakar illa. Ryser varje gång men det går mycket bättre nu när jag har halverat till en puff/gång. Tror jag har börjat få torra slemhinnor i näsan eftersom jag blöder näsblod ganska ofta, men är svårt att säga då jag gör det lätt i vanliga fall också.

Familjha: Det måste vara hemskt att hamna på samma avdelning som nyblivna föräldrar med sina nyfödda när man precis har förlorat sitt barn. Det var inga uppmuntrande ord av läkaren heller.. att säga så gör knappast att eran sorg känns lättare.

Så du blev också lite ostadig på handen när det var dags för provstick på kliniken? Glad Vet inte varför det är så läskigt att sticka sig själv men det beror säkert på att man inte är van att göra det. Jag försökte sätta nålen flera gånger men slutade så fort den rörde huden, det kändes bara så fel! Men till sist lyckades jag iallafall. Vad kul att du och Emilotta har äggplock ungefär samtidigt, inte långt kvar för er heller nu.

Mustikka: Grattis till försäljningen! Glad Hoppas ni hittar det drömboendet ni söker efter. Blir det hus eller lägenhet?

Freja150: Hej och välkommen! {#emotions_dlg.flower} Trevligt med en till Gällivarebo i tråden, ibland känns det som att man ensam i hela kommunen med sina problem. Vad synd att ni missade denna menscykel.. Såg att du redan fått svar på din fråga om semesterstängningen så jag svarar på din andra fråga istället. Vi fick aldrig någon bekräftelse från Umeå att remissen var mottagen så när det gått nästan 3 månader ringde jag dit och sen fick vi komma på infomöte två veckor senare. Har ni gjort utredningen via kvinnokliniken?

pinglan: Jättebra att era papper är inskickade, ni blir säkert uppringda om ett möte när kliniken har mottagit dessa. Jodå, det går bara fint med sprutorna. Var och gjorde ett vanligt blodprov igår och det var inte en lika trevlig upplevelse.. men hon var duktig att sticka och jag fick inte ens några blåmärken. Ajj, stack hon igenom ådran! Förvånad Förstår att du är rädd nu.. men jag hoppas att det kommer gå bra i fortsättningen. Är mest rädd för sprutorna man kommer få i samband med smärtlindring vid äggplocket.

På lördag och söndag blir det att ta sprutan själv och jag tänkte öva i skarpt läge på fredag. Min man frågar varje dag om jag inte ska prova själv men jag gör det inte så länge jag inte behöver.. Glad Hittills tycker jag inte något ställe har gjort ont. Har hört att man inte ska sticka i området som är rakt nedanför naveln så har tagit på höger och vänster sida och försökt att inte ta på exakt samma ställe två gånger.

Oj, du verkar oroa dig mer än oroliga mig! Tror faktiskt inte att jag heller kommer sluta orora mig förrän den dag allt går vägen och vi har knytet i vår famn. Fast när/om den dagen kommer så får man väl nya saker att oroa sig för. Jag måste börja försöka ta dagen som den kommer! Skrattande

Det måste vara jobbigt att blöda så många dagar som du gör, har du alltid gjort det?
  • drömmer om ett barn

Idag har jag också varit på VUL och kollat äggblåsor. Det fanns två stycken på 16 mm + två stycken på 10 mm på höger sida och två stycken på 16 mm på vänster sida. Har för mig att han pratade om någon 10 millimetare på vänster sidan också.. blev lite förvirrad av alla mätningar. Han mätte inte dom som var mindre än 10 mm men sa att det fanns flera folliklar och att allt såg jättebra ut. Är rädd att äggblåsorna ska bli för stora och försöker läsa till mig info om detta på forumet men får ingen riktig klarhet i det hela!

EEJ: Det gick ju riktigt bra för dig på ultraljudet, du kommer säkert få 10-20 äggblåsor! Glad Hur stora var dom jämnstora blåsorna? Har Umeå ringt och gett vidare information? Jag väntar och väntar på att dom ska ringa.. var klar med undersökningen just före kl 11 och läkaren skulle faxa svaret direkt. Hoppas dom inte glömmer bort mig, det är säkert stängt fr.o.m imorgon till måndag. Nu blev jag hispig!

pinglan: Jo, när man väl har varit på första mötet så känns det som att man är mer "inne" i det hela. Man får all info man behöver och blir insatt i det på ett helt annat sätt än man var innan (och då trodde jag ändå att jag visste mycket om IVF).

Tror faktiskt att jag är mer rädd för sprutorna än själva utplocket. Men har ställt in mig på att det kommer göra sjukt ont för då blir jag bara positivt överraskad om det inte blir så. Hoppas verkligen att det blir äggplock och att det inte ska krångla till sig med blåsorna nu på slutet. Hemska tanke.. Bra tankesätt du har: det kommer absolut att vara en baggis jämfört med en förlossning och tänker man i dom banorna så kommer det nog gå ganska bra ändå! Glad

Har för mig att jag läst att det ska vara fler nerver precis under naveln och det därför är ett känsligare ställe. Tror inte att jag heller kommer ta reda på om detta stämmer.. kanske vi har någon frivillig testpilot som känner sig manad? Tungan ute

Måste ha varit skönt med bara 5 dagars blödning, men mindre trevligt med mensvärken. Jag brukar blöda mycket dom första 1-2 dagarna och sedan lugnar det ner sig. Men det är väldigt individuellt förstås.

GLAD PÅSK PÅ ER ALLIHOPA! {#emotions_dlg.flower}

• drömmer om ett barn
    EEJ: Kliniken ringde i torsdags och meddelade att på tisdag är det dags för äggplock. Och på torsdag blir det insättning om allt går bra! Glad Vad bra att du inte behövde åka till Umeå för ett andra VUL utan kunde göra det på hemmaplan istället.

Vilken dos Puregon har du tagit innan? Jag fick fortsätta med samma mängd (125) och på söndag kl 22.30 är det dags att ta ägglossningssprutan. Trodde att du och jag skulle få äggplock samma dag, men vi kom ju ganska nära iallafall.

familjha: Jag VÅGADE! Igår tog jag Puregonsprutan själv och jag måste ha prickat ett bra ställe för det kändes ingenting alls, helt otroligt! Men det tog förstås några minuter innan jag tog mod till mig och stack.. Glad

Vet du hur stor del av summan för hotellövernattning man får tillbaka? Vi har inte bestämt oss för om vi ska bo på patienthotellet eller "vanligt" hotell.

Smilla03: Välkommen till tråden! {#emotions_dlg.flower}

Vad duktig du är som tar sprutorna själv. Jag har varit livrädd för dom och först igår tog jag alltså den första själv och det beror enbart på att jag ska jobba det klockslaget i helg som sprutorna skall tas. Annars hade min man fått fortsätta göra det. Men på ett sätt var det bra att göra det, för nu kan jag till nästa IVF och vet att det inte är någon fara! Glad

Du har också kommit långt i behandlingen ser jag, spännande! Har allt gått bra eller har du fått några biverkningar?

Annie79: Välkommen du också! {#emotions_dlg.flower}

Tyvärr vet jag inte svaret på några av dina frågor. Ska försöka komma ihåg att fråga om öppettiderna under sommaren när vi åker dit på tisdag.

Håller med dig, det är verkligen inte lätt att gå igenom denna prövning. Det tar oerhört hårt på både kropp och själ när man kämpar för något utan att lyckas.. Gråter Att vara barnlös är en av de största och tyngsta sorgerna i mitt liv och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att IVF kan hjälpa oss att bli föräldrar.
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Jag börjar bli laddad inför äggplocket, men är inte speciellt nervös ännu. Gissar att det kommer imorgon när vi åker till Umeå! Glad Är ganska nojjig över att det inte ska finnas några ägg i äggblåsorna och kan nog inte släppa det helt förrän efter utplocket. Det känns som att allt har har flytit på så bra hittills så något borde gå fel..

Jag har börjat få lite känningar i äggstockarna nu dom sista dagarna men har inte ont. Hur känns det för dig?

familjha: Andra sprutan som jag tog själv igår gick också helt smärtfritt! Glad Tyckte faktiskt det kändes mer när mannen gav sprutorna. Så blir det fler behandlingar kommer jag definitivt att göra allt själv.

Bokade hotell via internet idag och det var fullbokat på Björken så det blev Hotell Aveny istället. Det ska bli riktigt skönt att få åka iväg och ta det lugnt i några dagar.. Glad
  • drömmer om ett barn

EEJ: Jag brukar inte känna av min ägglossning alls.. tänk så olika det kan vara. Många brukar visst känna sig ömma/svullna vid behandlingen så det behöver inte betyda att det är överstimulering på gång. Imorgon ska du ju på VUL igen så då får du veta med säkerhet. Jag tror att det kommer gå jättebra för dig! Glad

Freja150: Vi blev också färdigutredda i augusti 2011. Gjorde utredningen via Nordkalotten och gick sen över till Kvinnokliniken när det var dags för IVF. Du är varmt välkommen att följa tråden.. hör av dig och uppdatera oss när det är dags för er! Glad

Nu ska jag packa och sen bär det iväg till Umeå. Hoppas ni har haft en mysig påsk allesammans! Solig

• drömmer om ett barn
    Hej tjejer! Solig

Äntligen är vi hemma och har tillgång till internet. Jag har aldrig gjort inlägg från mobilen så trodde att det skulle fungera men icke.. kunde logga in men det gick inte att skriva i den stora rutan där man svarar i tråden. Trist då jag verkligen ville uppdatera er om hur det gick.

Gjorde äggplocket i tisdags och precis som jag trodde var det värsta att sätta nålen i armen. Men när den väl var på plats gick resten hur bra som helst. Själva äggplocket gick väldigt snabbt (max 5 min) och nästan helt smärtfritt! Läkaren var nästan klar med ena sidan när jag frågade om hon hade börjat och när hon tog andra sidan kändes det som pyttelite mensvärk. Morfinet fungerade finfint och jag mådde bra direkt efteråt också. Dom fick ut 9 stycken ägg.

Idag var det dags för återföring och kändes lite nervöst innan man fått veta hur det gått.. 8 av äggen blev befruktade och det blev en till mig + 3 till frysen. Går inte att beskriva i ord vilken lättnad jag kände när vi fick resultatet! Glad Själva insättningen gick snabbt och kändes ingenting alls. Så nu är det "bara" att vänta till den 30 april då det är testdag.

Mustikka: Så himla roligt att ni får börja redan nu i vår, GRATTIS! {#emotions_dlg.flower} Helt fantastiskt att ni får komma in så snabbt! Din man måste ha blivit överrumplad när dom ringde? Jag tror inte att du kommer börja med några hormoner innan infomötet eftersom det är där läkaren skriver ut recept osv. Däremot kan jag tänka mig att dom vill att du ska börja med folsyra så snart som möjligt, men det kanske inte var det dom menade heller..

Hotell Aveny var verkligen ett toppenhotell och restaurang Angelini som du rekommenderade var helt fantastisk! Förstår att det är er favoritrestaurang.. dom hade nog den bästa maten jag någonsin ätit! Glad

EEJ: Hur gick det på ditt andra ultraljud, hade det växt till sig några fler över 10 mm? Hur känns det inför morgondagen? Personalen är så otroligt gulliga och kommer ta jättebra hand om er. Du behöver inte vara orolig, det kommer gå superbra. Håller tummarna för er! {#emotions_dlg.flower}

Angående din fråga så tror jag också att imorgon borde räknas som dag 1, men kolla med läkaren för säkerhets skull.

Familjha: Jag rekommenderar starkt ovan nämnda hotell. Hade supergod frukost och jättemysiga rum. Kändes som ett riktigt lyxigt hotell. Vi åkte ner på måndag kväll eftersom vi skulle vara i Umeå kl 9 på tisdagen så det blev 3 nätter. Hade gärna stannat längre! Glad

Har du fått svar angående tjänsten du sökt? Håller tummarna att du får jobbet! Har du fått tag på kliniken? Jag ringde dom direkt på morgonen för att vara säker på få en tid att bli uppringd och det fungerade bra.

A79: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} Hur går det med ruvningen, känns allt som vanligt? Gjorde du den långa eller korta metoden?

Pinglan: Det gick jättebra att ta dom sista sprutorna på jobbet. Ägglossningssprutan var dock lite trögare att få in men det gjorde inte ont. Sprutor är verkligen min största rädsla och som jag skrev i början av inlägget så var det värsta när hon skulle sätta nålen och inte själva äggplocket. Och ändå var jag inställd på att äggplocket skulle göra grymt ont. Så det blev en positiv överraskning när det knappt kändes alls! Glad

Din blödning låter helt normal. Jag brukar knappt blöda alls dom sista dagarna och det är himla skönt.

Vårt 2012: Välkommen in i gänget! {#emotions_dlg.flower} Du och jag har mycket gemensamt ser jag: äggplock samma dag, insättning samma dag och lika många ägg till frysen! Skrattande Hur har det gått för dig? Jag fick lite ont några timmar efter uttaget och ville inte ha något som tryckte mot magen. Mådde lite illa i samband med detta men det gick över till kvällen.

Jo, nu börjar den svåra tiden. Hoppas verkligen att slippa se någon blödning.. det skulle ta knäcken på mig.

Emilotta: Så tråkigt att höra att du mår dåligt av sprayen.. Rynkar på näsan Har du gjort det hela tiden? Hoppas verkligen att det blir bättre när du börjar med sprutorna.

FaithHopeLove: Varmt välkommen! {#emotions_dlg.flower} Har behandlingen gått bra för dig? Så du blev också uppskrämd inför äggplocket.. är nog lätt att det blir så när man hänger på Familjeliv. Sköterskan frågade faktiskt om jag brukar vara här när jag berättade att jag "hört" att det kan göra jätteont. Hon sa att det har både sina för- och nackdelar och det stämmer faktiskt! Glad
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Wow, vad många ägg.. toppen! Solig  Då förstår jag att det kändes svullet och ömt innan.. Vad skönt att allt gick bra även för dig. Hoppas att det blir guldägg av dem allihopa! Glad

vårt 2012: Jo, det är verkligen roligt att ha någon som följer en exakt på dagen! Glad

Jag har inte haft ont efter äggplocket. Hade du några smärtor igår eller kom allt idag? Då läkaren pratade om överstimulering så kanske det kan vara en början till det, men inte säkert att det blir en iallafall. Har det gått över nu?

A79: Det känns jättebra att ruva och än så länge är jag lugn! Solig Trodde aldrig att vi skulle komma så här långt.. var inställd på att något skulle gå fel vid varje "steg" av behandlingen (ej nedreglerad, bli överstimulerad, inga ägg vid VUL, inget äggplock, inget ET) men allt har gått helt enligt planerna. Är så otroligt tacksam över detta.

Du har hunnit ruva ganska många dagar. Har du haft känningar hela tiden eller är det först nu det börjat göra ont?
  • drömmer om ett barn
    Familjha: Vad bra att du fick tag på kliniken! Man blir lite frustrerad när man vill ha svar på något och inte får det direkt.. Glad Jag hann bli ordentligt nervös på skärtorsdagen då jag gjorde VUL på förmiddagen och klockan hann bli efter 14 och dom inte hört av sig. Var bergsäker på att dom glömt bort mig (och det blev inte lättare av att mannen eldade på om att nu har dom gått på påskledighet och vi kommer inte veta hur vi ska göra med ÄL-sprutan osv) så skickade ett mail och då ringde dom upp inte långt efter det. Aldrig mer ÄP direkt efter en storhelg säger jag bara! Skrattande
  • drömmer om ett barn
    vårt 2012: Tror jag förstår hur du menar med det sista du skrev och vill bara säga att det finns INGEN mening i att ni inte ska bli föräldrar! Klart att man börjar fundera i dom banorna efter allt man gått igenom.. först försökt på egen hand utan att lyckas och sen med IVF och alla hormoner och prövningar som det bär med sig. Men jag vet att du kommer klara av detta. Ge inte upp!

Ditt ägg är alldeles säkert kvar. Det är ett gott tecken att du inte har någon blödning och att smärtan har avtagit. Om den kommer tillbaka så kanske det kan vara en god idé att ringa kliniken eller annan gyn.

Kämpa på, kram.
Svar på tråden IVF Umeå