• ingae

IVF Umeå

Hej alla

Fick tips av EEJ om denna sida. Kopierar in min fråga...

I morgon börjar jag spraya inför ivf i Umeå. Det ska bli så spännande! Jag inser också att nu kommer tiden att gå fortare än jag kan föreställa mig och kom då att tänka på hur man ska få allt att fungera rent praktiskt.

Jag kommer att åka upp själv eftersom vi har två barn som min man får stanna hemma med. Det kommer att kännas lite ensamt, det är jag medveten om, men vi har gjort detta totalt fyra gånger, så jag vet vad som väntar mig.

Mina frågor till er som har gjort denna resa eller kommit lite längre i planeringen än jag, är:

- stannar ni i Umeå mellan äggplock och återförande?

- när bokade ni resan?

- var rekommenderar ni mig att bo?

- finns det något mer ni tycker att jag bör tänka på?

Jag är också lite nervös över att själva resan ska bli försenad och att jag missar allt. Har ni några tips för hur jag ska råda bot på detta?

//I    

• ingae
    germany skrev 2012-04-29 20:02:03 följande:
    Hej!
    Försöker igen Skrattande
    Har gjort våra 2 IVF i Umeå och vi stannade kvar i Umeå mellan äggplock och återförande.
    Vi bilade upp (60 mil).

Vi bodde på STF vandrarhem, endast ca 300 meter från centrum. Fräscht och billigt! Lätt att ta sig med buss till IVF-kliniken, tog bara max 10 min och bussen stannar utanför sjukhuset.

Bodde även en natt på Björkens patienthotell, men vi tyckte det var skönare & bättre att bo nära centrum för då kunde vi komma och gå som vi ville, dvs ömsom vila ömsom gå ut och fika/äta, helt perfekt!
    Tack för tipset, men det verkar fullbokat hela veckan som det är uppskattat att jag ska upp. Får nog ta och boka hotell redan nu för hela veckan. Jag hade tänkt att flyga eftersom jag helst inte tar bilen själv. Hur långt i förväg har ni fått info om äp? Jag har inte ens funderat över hur det varit med mina tidigare ivf:er, jag har ju bara behövt sätta mig på pendeln...
  • ingae

Tack för svaren på mina resa-till-Umeå-frågor. Jag vill gärna ha fler tips från alla som har några  

Drömmer om ett barn: Jo, båda barnen är ivf:barn. Båda med donation.

Vår historia började för nio år sedan. Då påbörjades utredningen kring varför jag inte blev gravid. Eftersom jag har väldigt oregelbunden mens började man utreda mig och höll på med det i två år... I samband med att det började talas om ivf gjordes ett spermaprov, som visade på att det helt enkelt inte fanns några (två år åt skogen, kan man säga...). Efter biopsi fick vi dock upp hoppet om att få biologiska barn, eftersom de hittade några simmare. Ivf påbörjades, men då fann de inga spermier alls. Det var minst sagt några månader mellan hopp och förtvivlan.

Vi hade många långa diskussioner om hur adoption och donation och då om känd eller okänd donator. Det föll sig dock så att det helt plötsligt var vår tur i donator-behandlingskön (Om jag inte minns fel fick vi "omvandla" vår kötid för ivf till donations-behandling) och då valde vi det spåret. Efter ett antal misslyckade inseminationer provade vi ivf och det blev träff på första försöket! Massor av ägg blev det också, så vi trodde att vi hade syskon klara på det sättet.

Naturligtvis är det väldigt sällan i den här "branschen" som det blir som man tror och önskar, så inte ett enda av de frysta försöken fungerade (tror att det var 6 stycken). Vi hade dock turen lite på vår sida, så i samma veva som vi misslyckades med sista frysta försöket blev det godkänt för Karolinska att erbjuda egenfinansierade donationsbehandlingar. Vi var nog ett av de första paren som genomförde detta. Även denna gång fäste ägget - lyckan var total!

Återigen, det går sällan som man tror eller önskar. På första VUL visade det sig att hjärtat inte slog. Det var en hemsk sommar, men naturligtvis överlevde jag och orkade mig igenom ytterligare ett ivf tidigt på hösten. Det fäste och nu har vi två helt underbara barn! Vi är dagligen så otroligt tacksamma över våra barn och ibland känner jag nästan lite skamsen över att vi så gärna vill ha ett barn till.

Vi har genomfört ett fryst försök, som var långtidsodlat (eller vad det nu heter), det var ju lite annorlunda förutsättningar än alla tidigare FET, men det fäste inte. Efter detta försök började Karolinska ta betalt även för FET och vi ville inte lägga mer pengar på något som vi inte tror fungerar. Sen visade det sig att det inte var tillåtet att genomgå egenfinansierat behandling om man redan hade två barn (?). Så det blev ett samtal till Umeå och nu är vi som sagt på väg på denna resa!

Naturligtvis finns inte samma ångest, som inför alla behandlingar innan vi fick vårt första barn, men jag kan absolut inte säga att vi tar lätt på detta! Som vid de tidigare försöken har jag framtidsdrömmar om detta barn. Jag är lika "nojig" som tidigare - ställer klockan för när jag ska spraya, äter sundare än vanligt och tränar väl till och med lite mer än vanligt Sen är klart, med två barn (5 och 2) får man inte lika mycket tid till att fundera...

• ingae
    drömmer om ett barn skrev 2012-05-06 16:25:04 följande:
    LindaM: Nej du, inte har man turen att ha motorväg under resan! Skrattande Det hade underlättat något enormt om man hade bott i Umeå eller iallafall i närheten.. verkligen synd att det finns så få IVF-kliniker här uppe i norr. Men samtidigt är jag glad att jag inte behöver ta flyget som "ingae". Fast det hade visserligen varit trevligt det också, om man bortser från start och landning! Glad 
    Var glada över att ni har möjlighet att åka bil Tänk om det inte finns några resor när det är dags! Jag får väl sätta mig i bilen ändå, det är väl bara att börja åka i god tid - däremot mindre kul att köra hem själv... Nej, det får nog bli flyg ändå, i värsta fall via Köpenhamn eller nåt Som det ser ut nu verkar det iof nästa vara svårast att få till boendet, tur att jag är van tältare
  • ingae
    drömmer om ett barn: Jag bor i Stockholm och hoppas att jag kan få biljett med flyg från Bromma. Om jag hade haft någon med mig i bilen hade det absolut varit ett alternativ att åka med bil, men jag vill inte dra med mig båda barnen och min man har svårt att vara ledig just den aktuella veckan. Eventuellt kanske någon av mina föräldrar kan följa med, men jag hoppas, hoppas, hoppas att det går med flyg. Buss ska väl också gå att hitta?
  • ingae
    Drömmer om ett barn:  Vet inte om man kan säga att vi valde Umeå direkt. Eftersom vi behöver donerade spermier, så finns det inte så många kliniker vi kan vända oss till. Umeå hade vi varit i kontakt med innan vi kom fram i kön i Stockholm för sex år sedan och så har de bra samarbete med fertilitetskliniken på Karolinska. Spremierna från "vår" donator är redan på plats!

En kompis som har bott i Umeå tror att tåg även är ett alternativt ressätt, så nu ska det nog lösa sig! Just nu sprayar jag för fullt, jag har inga direkta biverkningar (har inte fått det tidigare heller), men ska på blodprov och VUL på onsdag, sen börjar väl sprutandet.
  • ingae

Blodprov och VUL i dag. Det såg fint ut, med totalt ca 20 blåsor. Jag känner mig väldigt svullen Ska minska dosen och tillbaka på torsdag. Ett problem är att jag ska bort med jobbet torsdag morgon med övernattning till fredag. Jag hatar att ljuga, men har ingen lust att berätta vad jag är på gång med. Jag hoppas att jag kan få till en riktigt tidig tid för undersökning. Nästa problem är att vi har blivit "beordrade" att prioritera två heldagar nästa vecka för visionsarbete, jag kommer antagligen att få lov att dra en vals för min resa norrut för detta också. Tur att jag har hyfsat flexibla arbetstider...

• ingae

Har varit borta från forumet ett tag. Det gick bra i Umeå, jag fick resa och boende trots allt. När man sökte boende på webben fanns det bara plats i sovsal för män på vandrarhem, men min man lyckades få in mig på patienthotellet

Det blev 25 ägg, 20 mogna, alla injecerades och 17 delade sig. Bland dem fanns det många fina, så det fanns fler att välja mellan. De återförde ett och odlar vidare på resten. 

Nu är det den eviga väntans tider - blä! Försöker begrava mig i jobb och aktiviteter i massor med barnen. Vågar naturligtvis inte hoppas för mycket, men hittills har vi 100% på färska försök (varav en missed abortion i vecka 6).

Lycka till alla ni andra som ruvar, sprutar, sprayar och kämpar!

• ingae

Hej alla som kämpar
    Jag har inte varit så aktiv på denna tråd, men följt många av er och känt mig stärkt av att veta att jag inte är ensam.

Jag har nu totalt genomgått fem ivf med donation (och ett stort antal FET, och inseminationer). På tre ivf-försök har vi varit så lyckligt lottade att vi har fått två fantastiska barn. Eftersom regelverket i Stockholm är så att man endast får ett syskon (trots att det är egenfinansierat) när man är beroende av donation. Vi fick därför vända oss till Umeå (donationsbehandlingar får endast utföras på universitetssjukhus). Vi genomförde ett första försök innan sommaren, som misslyckades. Vi fick många embryon i frysen, men har dålig statistik på detta (inget FET har någonsin fäst), så vi satsade på ett nytt "färskt" försök. Fick en fin balstocyst återförd och lyckan var total när jag faktiskt fick ett plus! Nu har jag varit på VUL och sett att det slår ett fint litet hjärta där inne (har tidigare fått tidigt missfall)!

Kram på er alla och kämpa på!

Svar på tråden IVF Umeå