• Annie79

IVF Umeå

Hej hej allihop.

Väntar på att sambon ska kolla om det finns simmare och därefter ev. göra icsi, om de kan hitta något osv. Någon här som gjort Pesa/Pese, Tesa/Tese  i Umeå och vet hur långt tid det tar 1. innan man får svar? 2. innan man får göra om det och då samköra med ägglossning för färskförsök? Måste det vara en vilotid" emellan? Är det bara privata som har öppet tom. juni månad eller även Landstingsfinansierade? Förra året tror jag det var stängt 15/5-15/8, eller det kanske bara var i Skellefteå, inskrivningsenheten?

Kämpa på alla! Vi har haft ett antal smärre kriser inom förhållande pga. denna utdragna process. Verkligen inte lätt att gå igenom!

Glad Påsk!

• Annie79

2 maj blir det spermatest och 3 maj punktion, för oss. Då återstår att se om där finns några spermier att använda. Efter att ha läst runt lite här och där så verkar ju chansen vara hyfsat stor till det, ändå. Är något slags stopp i ledarna för mannen här... . Vi har skickat tillbaka "ifyllnadspapperna" idag.

Sedan vet jag inte hur lång tid det tar och om han måste göra om punktionen. Själv vill man ju ha så färskt som möjligt (av någon konstig anledning, kanske har med hästavel-tänket där färskt ger bättre dräktighetsprocent än fryst).

På eftermiddagen den 2 maj har vi läkarbesök så jag hoppas att det är informationsmöte så att vi kan få lite mer information.

Följer och glädjs med er för att ni är så duktiga med allt vad detta innebär.

Hoppas på att "något ska hända innan de tar sommaruppehåll"  .

• Annie79

För vår del kommer det , som jag förstått det efter att själv ha läst på (förvånandsvärt lite information man har fått i Skellefteå, egentligen!) , bli ICSI eftersom det fanns noll överlevande i satserna .

ICSI ger ju en extra-hjälp så det har jag inget emot . Helst när simmarna verkar så "blyga".

Men, som sagt, måste först få svar att det går. Våra provsvar har visat att det funnits icke-levande spermier i satsen, det känns ju "sådär"... . Sedan tycker jag att överläkaren var ganska snabb med att nämna donator och adoption så kanske vet han saker han inte sagt, på samma gång som han lät övertygande om att det borde finnas däri... .

• Annie79

Å vad intressant det är att läsa om det ni skriver. Och, man lär sig så mycket... . Bra förberedelse för om/ifall att man själv kommer att komma så långt.

Min sambo fick lämna två test med 3 månader emellan under hösten, för att det skulle vara ordentligt med tid emellan så att en "ny generation" hann bildas... .

I början av maj blir det ett nytt test ena dagen och punktion nästan dag, och läkarbesök några timmar efter det, så förhoppningsvis får vi svar då... . De första testerna gjorde han i Umeå på... en mottagning där, ja . Sedan fick vi svaret när vi åkte upp till Skellefteå. Kändes som låååång tid efter.

Det första svaret vi fick så stod det i brevet att det var få spermier, så vi trodde att det fanns, men att de var få, men när vi kom upp till Skellefteå fick vi svaret att de var döda... . Jag var tvungen fråga en gång till, om de verkligen var döda och då sa han ja... .

• Annie79

EEJ:

Ja, det har ju känt som en ganska stor skillnad mellan få (och vi tänkte: jamen förra var mitt i älgjakten, kanske inte bästa förutsättningar osv osv.)  till att det var inga levande alls, jättekonstigt brev vi fick faktiskt. Sambon har inte riktigt förstått det där än... .

Tanken är att de ska gå in göra en punktion i testikeln, som jag förstått det.

• Annie79

En liten fundering?

Om man man får många ägg, insemineras då alla vid ICSI?

Jag funderar ibland på (om man skulle komma så långt) det här med äggdonation... .

Naturligtvis vill man ju först ha "de antal man själv behöver" men om man får många ägg, finns det en gräns för hur många som används?

Har läst och sett att det finns många som behöver donerade ägg också. Jag tycker inte alls att det känns konstigt och vet ju hur otroligt ledsamt det kan vara med ofrivillig barnlöshet.

Någon som vet?

Känns ju (i dagsläget) inte som att man vill äggstimulera bara för att donera, men om man "ändå håller på". Någon som vet?

• Annie79

EEJ.

Jo, det var nästan det jag tänkte, att det säkert är en mycket mer komplicerad procedur att donera, än vad man tror. Eftersom det kostar så OTROLIGT mycket för den som vill ha ägg.

Synd att det inte går att kombinera.

Skulle kännas lite som "slöseri på 'fina' ägg" om inte alla användes

• Annie79

EEJ, ja om det är redan befruktade ägg så vill man nog knappast donera de vill man kanske ha till syskonförsök om man tänkt sig det.

• Annie79
    Väntrummet
    turtle01, har läkartid & infomöte den 24/4
    Annie79, mannen gör PESA osv. +läkartid 2/5

Sprayar
    *Emilotta, första ivf

Sprutar

Väntar på äggplock

Ruvar
    * FaithHopeLove första ivf, TD 26/4
    * Drömmer om ett barn, första ivf, TD 30/4
    * vårt2012, första ivf, TD 30/4