• familjha

IVF Umeå

Hej alla, jag hoppar gärna in i den här gruppen då jag och min man själva ska börja med IVF behandling så fort jag får min mens. Känns skönt att veta att det finns fler som gör behandlingen i Umeå. Vart born ni alla som är kallad till Umeå!? Är de duktiga där så att man kan hoppas på barn på första försöket :) hörde att det bara var 30 % som fick barn på första försöket, men hoppas fortfarande att vi ska vara en av dem, eftersom det borde vara vår tur nu. Har försökt att få barn i 3 år medans mina vänner och släktingar föder både 1 och 2 och 3 barn innan vi ens har fått ett. Vi skulle till umeå redan i sommras, men då blev vi spontangravid men med mf i september och vår remiss till Umeå försvann. Men nu har vi haft vårt första möte så nu är det äntligen igång. Är det någon som mått illa av sprutorna?

• familjha
    EEJ skrev 2012-04-01 20:33:38 följande:
    Familjha: tråkigt att höra om ert mf, men skönt att ni är på gång nu iaf! Vi bor i Skellefteå så vi pendlar några mil för Ivf, men det finns som som pendlar upp emot 50 mil så jag ska inte klaga!Jag har bara tagit en spruta (snart dags för nummer2) men hittills så mår jag bra!Det är klart att vi alla ska lyckas på första försöket!!

Tack, vi har repat oss rätt bra men kommer må bättre när vi väl får ett barn. Okej, vi pendlar från Sundsvall och det tycker jag är långt ;) men som du säger, ska inte klaga. Hur är det igentligen om man skulle flytta från Sundsvall får man inte fortsätta gå i Umeå då!? Är det landstinget som bestämmer eller är det fritt val?
  • familjha

Familjha: Välkommen in i gänget! Beklagar ert MF, måste vara fruktansvärt att gå igenom en sådan sak.. Håller med om att det är jobbigt när i stort sett hela bekantskapskretsen får sina första, andra och tredje barn och man själv kämpar med att bli gravid. Vi har försökt i 6,5 år nu och det har kommit till ganska många bebisar under dessa år.Vi bor i Gällivare. Är Umeå den närmaste kliniken från Sundsvall? Jag vet inte vad som gäller med landstingsfinansierade försök om ni flyttar, men privat kan ni alltid välja att gå i Umeå. Jag tror att dom är minst lika bra där som på någon annan IVF-klinik. Läste en tråd en gång om de som fått barn efter IVF i Umeå och det var många som hade lyckats på första försöket! Förmodar att ni kommer använda den korta metoden då du skriver att ni sätter igång så fort du får din mens? Vi kör den långa och jag har sprutat sedan i torsdags. Har inga känningar alls av sprutorna hittills, inte en endaste biverkning. Vilken sort kommer du använda? Tack ska du ha! Ja det var tufft i början när man nyss fått mf, och man blev inte direkt gladare när man hamna på samma avdelning som de som började amma sina barn för första gången. Och inte heller när man får en klapp på ryggen av läkare som säger det är så vanligt med mf. Inte direkt det man vill höra. Jaja.. Jag mår rätt okej nu, åt rosenrot ett tag efter mf:et för att må lite bättre och de hjälpe mig enormt faktiskt. Ja precis, vi ska köra på med den korta varianten. Sprutorna heter nog också Puregon som jag ska ta först, sen var det någon annan spruta och efter de ska vi plocka ut äggen. Förhoppningsvis blir de vecka 18 men det får vi se om det eventuellt blir vecka 19 lika gäran. Så nervös och längtansfull. Det lät ju bra det där med att du läst att många lyckats på första i Umeå

• familjha

drömmer om ett barn: hehe.. Ja du de där blev ju ett tokigt inlägg. Tack ska du ha! Ja det var tufft i början när man nyss fått mf, och man blev inte direkt gladare när man hamna på samma avdelning som de som började amma sina barn för första gången. Och inte heller när man får en klapp på ryggen av läkare som säger det är så vanligt med mf. Inte direkt det man vill höra. Jaja.. Jag mår rätt okej nu, åt rosenrot ett tag efter mf:et för att må lite bättre och de hjälpe mig enormt faktiskt. Ja precis, vi ska köra på med den korta varianten. Sprutorna heter nog också Puregon som jag ska ta först, sen var det någon annan spruta och efter de ska vi plocka ut äggen. Förhoppningsvis blir de vecka 18 men det får vi se om det eventuellt blir vecka 19 lika gäran. Så nervös och längtansfull. Det lät ju bra det där med att du läst att många lyckats på första i Umeå En liten märklig fråga. Hur gör ni alla med de där gubbarna och blommorna och allt.. Får inte till en ända gubbe i mina meningar ja.

• familjha
    EEJ skrev 2012-04-02 12:12:49 följande:
    Jag vet inte vad som gäller när det är landstingsfinansierat men jag har hört från andra trådar om en familj som flyttade mellan landsting och fick på så sätt fler gratisförsök. När man gå privat så får man väl gå på vilken klinik man vill.

Haha.. det kanske är så vi får göra då med gratisförsöken. ;) Går gratis här i Umeå nu och sen när vi flyttar så vet jag att den kommunen hänvisar till Falun. Gratis i Umeå och Falun om det går. ;)
  • familjha

Hallå jag är ju urkass på det här. kan inte ens få till bred text, inga gubbar, och ja skriver ihop frågan med mitt svar.. Hoppas ni har tålamod med mig ;)

• familjha
    Emilotta skrev 2012-04-03 08:50:48 följande:
    familjha: denna sida gör inte alltid som man vill =) om du vill ha gubbar och blommor så tryck på den smajlgubben som finns bredvid detta tecken Ω i raden som är precis ovanför i fönster som man skriver i.. lite svårt att förklara kände jag nu=) trycker du på den samljgubbern så finns massa andra symboler att välja på. Vi har tålamodVi har också äggplock v.18 eller 19, känns länge dit men kommer gå fort!

Tack för informationen. Dock ser jag inte nogon symbol som ser ut som Ω ovanför det här fönstret. Måste ha någon inställning som är gammal eller något. Det enda jag ser är: Välj symbo för inlägget och så är det ett papper, pil, lampa, triangel, frågetecken, gubbe med brillor, glad gubbe, arg gubbe, ledsen gubbe, gubbe med ledsen mun, förvånad gubbe, flirtgubbe, och tuppe upp och ned. Sen finns det inget annat. :/ Jaja.. Jag får köra mina egna gubbar så länge :) Jaha, va kul att vi verkar följas åt samma veckor. Kommer du få din mens då nästa helg ungefär? Har du börjat med nässpray eller kör ni också den korta varianten med bara sprutor?
  • familjha
    Emilotta skrev 2012-04-03 13:01:58 följande:
    ja jag räknar med mensen framåt nästa helg. på torsdagen tror jag, brukar vara väldigt som en klocka. jag gör långa och började med nässprayen idag. den smakade inte jättebra när den rann ner i halsen, blä=)

Ja men då är du nog lite för mig, har lång menscykel. Känns som att man får vänta så länge mellan gångerna då. Hahaha.. ja jag kan bara tänka mig hur osmakligt det måste vara när det rinner ner längst halsen. Har migrän så jag har provat deras nässpray och den kom upp lika snabbt så man fick aldrig någon lindring förutom när jag fick börja med sprutan. Tur jag har en man som kommer ta sprutorna åt mig eftersom jag darrade och fick tokångest när jag skulle prova ta den hos läkaren förra måndagen då vi var på informationen. Då fick man prova sprutorna utan att spruta in något då, men själva kännslan av att nålen for in i magen det pallar jag inte så då e de tur att man har någon annan som vill göra det åt en. hahaha..
  • familjha
    Freja150 skrev 2012-04-03 20:42:41 följande:
    Hej på er!Nu tar jag steget in i en IVF-grupp. Har varit in och läst lite då och då men inte aktiverat mig då jag egentligen velat avvakta tid hos IVF-kliniken. Men nu har jag en fråga till er alla!Vi har försökt få barn i 3 år nu och remiss för IVF i Umeå ska nu skickas från kvinnokliniken i Gällivare, men innan de skickar remissen vill de att vi tar nya prover - naturligtvis (med vår otur...) missade vi precis denna menscykel så jag måste vänta till slutet av april innan jag kan lämna mina prover. Och DÅ först skickas remissen, eller kanske rent av när provsvaren analyserats.... I bästa fall kommer väl remissen iväg i maj, och med vårdgarantin innebär det att vi borde bli kallade i augusti. Är det någon som har koll på när Umeåkliniken har semesterstängt?    Som ni säkert alla känner igen er i vill vi ju inte vänta längre än nödvändigt och att det ska vara semesterstäng mitt i allt känns väldigt irriterande!!!Hur fort har det gått för er att få en första tid i Umeå efter att remissen är skickad?    

1/7 -9/8 sommarstängt i Umeå. Vi har fått vänta samanlagt 6 månader, men detta pågrund av att första remissen blevvilandes pågrund av att vi blev spontangravid. Tyvärr slutade det i mf och vi blev åter igen skickad till Umeå men då hade våran första remiss försvann och de var tvungen att utreda vart den tog vägen så vår andra remiss gick iväg i slutet av februari och nu har vi haft vår första introduktion. Vi har försökt i snart 3 år nu.
  • familjha
    pinglan2012 skrev 2012-04-04 13:12:44 följande:
    Oj, här har det skrivits flitigt sen jag var inne sist! Igår skickade vi iväg hälsodeklarationen+ journalerna... men det lär ju inte hända något innan påsk. Såg i min journal att de har bedömt att jag har PCOS, vilket var lite av en nyhet för mig! För något år sedan sa de att jag hade symptom på det bara... Drömmer om ett barn: Förstår precis hur du tänker! Men på ett annat sätt har jag inställt mig på att man gör bara ett IVF-försök (det var nog sen innan jag visste något om IVF), så jag lär nog bli besviken om det inte lyckas Går det fortfarande bra med sprutorna? Åååh, vad lättad jag blir att höra att de känns mindre än blodprov! Har inte varit rädd för det förut heller, men när en sköterska tog på mig nu nyligt stack hon igenom ådran och det gjorde ont som f-n! Sen dess har jag blivit rädd.. Du får gärna tipsa om ställen som gör lite mindre ont att sticka på sig på? Vad bra att du börjar kunna rutinerna, visst var det i helgen du måste ta dem själv? Det känns så overkligt med hela den här IVF-karusellen... jag oroar mig jättelätt så jag kommer att gruva mig inför alla besök - och det gruvar mig också för! Sen så gruvar jag mig för att om man får ett plus, tänk allt som kan hända och man ska gruva sig för då! Kan nog inte känna mig helt lugn förrän barnet är fött och ligger tryggt i vår famn Mustikka: grattis till försäljningen av lägenheten!!

Vad är PCOS för något!?
  • familjha
    pinglan2012: Jaha, men då vet jag vad det är! Tack för förklaringen.
    Tack, vi repar oss långsamt men bra.
    Ja du. Jag har inga ord att beskriva hur otroligt lång väntan är. Bara att det är år gör så att det nästan känns outhärdligt.
    Men känns så fruktansvärt bra nu att det iallafall är på gång igen.

Vi har 26 mil så vi måste övernatta. Eller måste och måste, vi väljer det eftersom det känns så drygt att fara hem om man måste dit igen. 
    Får ju tillbaka en del av pengarna från landstinget för hotellet.

drömmer om ett barn: Ja, jag tyckte det var lite förnedrande att hamna där. Men nu vet jag att det inte fanns plats men ändå. Hårt slag mot någon som som redan ligger.

Ja jag fattar inte varför sprutor på sig själv ska vara så svårt att ta. Grymt imponerad av att du kunde ta din!!! Stort stort pluss till dig!

Ja det är ju alltid roligt att höra någon som är på samma ställe på färden så att man kan jämföra allt. :) Bara för att se om det blir någon skillnad.

EEJ: Åh men Grattis EEJ till dina stora fina många äggblåsor! :)
    De där hoppas vi ska gå jätte bra.. 
    Lycka till.

Glad påsk alla underbara människor!! Solig{#emotions_dlg.flower}

• familjha
    drömmer om ett barn: Waw!, jag är mäktigt imponerad! 
    Vi bodde på hotell björken och då tåg dom 1300 för en natt.
    När vi frågade om det gick bra att bo på andra hotell så sa de att det inte spelade någon roll utan att priset ändå var kring den summan på alla hotell..
    Är det dyrare får man väl endast tillbaka den summan isåfall.

• familjha
    drömmer om ett barn: Jasså, det gör alltså mindre ont av att ta dem själv. Ska se om jag vågar haha.. 
    Jaha, men säg till om du tycker Avenyn är ett bra hotell som du kan rekomendera då, för vi vill inte bo på Björken en gång till.
    Hade ingen god mat där pluss att det inte fanns något att välja på. Fanns bara en maträtt och de va bara de vi kunde välja på, och frukosten va lite halv kass tycker vi då det inte fanns något varmt alls.
    Men hotellfruktost är ju det bästa som finns så det får inte vara kasst. :)

Hur många nätter måste ni vara där?
    två eller tre?

Lycka till..  
  • familjha

Pinglan2012: Det är 26 mil enkel resa så vi övernattar. Ja vi får tillbaka nästan allt från landstinget för hotellet samt att vi får en del av bensinen. Så en liten wikend ser vi fram emot. Därför vi söker oss till ett annat hotell som man kan njuta mer av än hotell björken. Frukost och middagar mm. :)

Ja väntan och jag är absolut inte bästa vänner. Och nu är det mycket att vänta på. Väntar på påbörjan av ivf resan med sprutor, en tjänat jag sökt och varit på intervju på idag samt om jag får den får vi flytta tillbaka till min hemby. Och allt innebär att man ska behöva vänta. Som om man inte gör något annat.

• familjha
    Okej ALLA!

Hur i hela friden ska man kunna få tag på dem på IVF kliniken i Umeå när det hela tiden säger i telefonsvararen att det inte finns några lediga tider och att man ska återkomma, försök igen senare!???
    Har varit så varenda gång man har ringt, samt nu senaste 2 dagarna.

Hur bär ni er åt för att ringa och exempel tala om när ni får er mens?
    Har inte fått den fått den än så själva behandlingen har ju inte startat men den kan komma vilken dag som helst och då vill man gärna veta hur man ska kunna ringa dem.

Enligt instruktionsdagen som vi var på sa barnmorskan eller vad hon nu var hon som höll introduktionen, att det bara var att ringa numret och tala om när man hade fått sin mens.

Vill bara veta hur ni gör för att få kontakt med dem.

• familjha

A79: men vi har också mailat dem i förrgår men fortfarande inte fått något svar. Vad skrev ni i rubriken då för att få svar så snabbt? Vi skrev mitt personnummer för då tänkte vi att vi ändå står som utredning och att de skulle se de. Men som sagt, de har fortfarande inte svarat.

• familjha
    Emilotta: Men va märkligt. Vi kollade på hemsidan och där står det telefontider kl: 9.30 och då ringde vi.
    Men får aldrig komma fram för att lämna telefonnummer.
    Annars står det öppettider 8-14 osv.

• familjha
    Emilotta: Ja du de verkar vara lite svårt att få tag på dem.
    Jag försökte ringa kl 7:30 idag så de ringde mig faktiskt vid 10 tiden. SÅ skönt att få svar på frågorna.

A79: Fick tag på dem idag. Men det var 3 dagars tokringning samt 3 mail innan de ringde upp. 

drömmer om ett barn: Oh va bra, då ska vi också kika på Avenyn om de har plats för oss när vi ska dit. :)
  • familjha
    drömmer om ett barn skrev 2012-04-13 10:56:27 följande:
    Familjha: Vad bra att du fick tag på kliniken! Man blir lite frustrerad när man vill ha svar på något och inte får det direkt.. Glad Jag hann bli ordentligt nervös på skärtorsdagen då jag gjorde VUL på förmiddagen och klockan hann bli efter 14 och dom inte hört av sig. Var bergsäker på att dom glömt bort mig (och det blev inte lättare av att mannen eldade på om att nu har dom gått på påskledighet och vi kommer inte veta hur vi ska göra med ÄL-sprutan osv) så skickade ett mail och då ringde dom upp inte långt efter det. Aldrig mer ÄP direkt efter en storhelg säger jag bara! Skrattande
    Haha.. Ja du de va lite dramatiskt.
    Ja men som sagt, fick tag på dem för att ställa frågorna men nu har jag fått min mens och behöver ringa dem igen för att säga de.. och nu går det inte heller att nå dem hahhaa.. få bli på måndag ja ringer.

Förlåt, glömde tala om tidigare hur det gick med intervjun. Det gick jätte bra men jag har inte fått höra något om jag får jobbet än eller inte.. Blir nog inte att jag hör något förrän i slutet av april antar jag.
    Ena tjänsten skulle tillsättas omgående och den andra 1 juni. så den som ska tillsättas omgående borde ju vara ganska snart då ansökan gick ut 5 januari. :) de e ju som sagt redan sen. 
Svar på tråden IVF Umeå