Inlägg från: en glad |Visa alla inlägg
  • en glad

Hur få henne sluta säga fula ord?

Malou30 skrev 2012-03-20 16:33:32 följande:
    Du får helt enkelt köra med TIMEOUT metoden varje gång hon säger ett fult ord så varna henne först att om det upprepas så kommer du att sätta henne på stolen eller liknande där du kan se henne.lyder hon inte första gången så sätter du henne där och där berättar du för henne att hon ska sitta för hon var olydig i 3min och prata inte med henne under den tiden och smiter hon sätter du tillbaka henne utan att prata med henne och tiden får börja om.när det har gått 3 min så sätter du dig i ögon höjd med henne så hon tittar på dig och förklarar varför du satte henne där och be att hon ska säga förlåt,sen ger du henne en stor kram

Nej inte "Time out"!!! Det kan de hålla på med i England för det är ändå bättre än att slå barnen, som fortfarande är tillåtet där! I Sverige har vi kommit längre sedan 1979 är det olagligt att kränka barn såväl psykiskt som fysiskt, och den lagen skall vi vara stolta över! Att placera ett barn utanför gemenskapen om så bara för 4 minuter riskerar att förstöra barnets tillit till mamma/pappa .... och det finns klokare sätt. Gör tvärtom tex!: uppmuntra när barnet faktiskt använder ett vårdat språk "Oj vad glad jag blir att du svarade fint nu, precis som man skall göra - se här får du en .... som belöning" .... På kvällen: "vilken bra dag vi haft idag, utan en massa kiss o bajs, jag tänkte vi kunde ta en extra saga/sång då ...." "Tänk vilken stor duktig tjej jag har nu som kan prata utan att använda de ord som mamma ogillar .... jag är så stolt över dig!"

Svar på tråden Hur få henne sluta säga fula ord?