Inlägg från: Tant Prysselius |Visa alla inlägg
  • Tant Prysselius

Hur få henne sluta säga fula ord?

Vår förskola skickar in barnen på toa om dem pratar för mycket kiss och bajs, eftersom sånt snack hör hemma där. Men eftersom vi fått kämpa med uppmuntran för att få vår son (snart 4 år) att acceptera toaletten och ge upp blöjorna så känns det fel att säga som förskolan gör. Det kan ju öka hans olustkänslor inför toabesöken även fast han är blöjfri nu (men kan hålla sig för att slippa gå på toa ibland). Så istället möter jag bara hans kiss & bajsprat med att först säga att jag inte tycker det varken är roligt eller trevligt. Fortsätter han så ger jag honom ingen reaktion, jag är neutral till det han säger när han håller på och stoppar in ordet bajs 5 ggr i varje mening. Har kört så i 2 veckor nu och det funkar faktiskt! Han säger inte så en bråkdel av vad han gjorde innan jag började ignorera hans snack. Så det är mitt tips: gjut inte vatten på hans kvarn.

• Tant Prysselius

Kan klargöra att det alltså bara är de meningar med bajs i som jag inte låtsas om och reagerar på. Berättar han något som hänt på dagis t ex och mitt i slänger in en lång harrang av bajs-tillägg så svarar jag på det som inte hade något med bajs att göra. Alltså - ignorera bajsorden men inget annat. Förstår inte folk som inte pratar med sina barn eller inte vill lyssna på dem. Timeout känns hemskt att utsätta ett litet barn för. Dem förstår ju inte varför dem ska sitta där tills dem blivit "lydiga". Plus att jag kan inte låta bli att undra vad nästa steg är om barnen vägrar sitta kvar. Hålla fast dem, binda fast dem eller stänga in dem i ett rum? Usch!

Svar på tråden Hur få henne sluta säga fula ord?