heedin skrev 2012-05-07 19:56:27 följande:
Jag förstår dig inte alls om jag ska vara ärlig.
Hur kan du som säljare kunna säga exakt vad ditt hus/lägenhet är värd när det är marknaden som bestämmer?
Som säljare kan man väl bara säga nej om det kommer in något som man tycker är ett skambud men att hålla på och sen vara arg på dem och t.o.m neka när de lägger ett högre bud är ju bara idiotiskt. Som säljare är det självklart man vill ha ut så mycket som möjligt för sitt objekt men att bli förbannad är för mig en gåta.
Marknadsvärdet är ju alltid olika för olika personer och de personer som "skambudar" kanske inte finner huset 100% perfekt (som säljaren alltid gör) utan lägger sitt bud utifrån att de vill göra om det och göra det till sitt hus som kan kosta x antal kronor.
Nej, jag tror bestämt att de som säger att skambud existerar är endast säljare och mäklare vilka alltid tjänar på att ett objekt säljs för mycket mer pengar än det "egentligen" är värt. Jag sätter det inom apostrof eftersom inget vet marknadsvärdet. Det enda i mitt tycke man kan utgå ifrån är taxeringsvärdet och ligger då utgångspriset alldeles för mycket över taxeringsvärdet kan man lita på att huset är övervärderat. Speciellt om det inte finns några spekulanter på det.
Jag ska försöka förklara.
Vissa beteenden gjorde mig som säljare irriterad. Men det handlar framförallt om att man märker att folk försöker "luras" eller pressa en på att göra en dålig affär.
När jag satte min lägenhet till försäljning så blev mäklaren kontaktad av en köpare som ville komma på visning före alla andra. Det fick han lov att göra. Han lägger då ett bud 50.000 UNDER utgångspriset, med motkravet att vi skriver kontrakt samma dag - dvs de som bokat in sig på kommande visningar skulle inte ha någon chans att komma till.
Jag svarade - via mäklare - att om han lägger sig 50.000 ÖVER så kan jag ställa in visningarna (vad får folk att tro att man ställer in visningar på ett objekt som knappt hunnit ut på hemnet, för ett pris UNDER utgångspris??). Han prutar då upp sig ett antal gånger, till sist så lägger han sig 30.000 över utgångspriset och hotar med att kolla vidare på andra lägenheter om jag inte godkänner meddetsamma. Eftersom jag hela tiden höll fast vid mitt pris så blev jag irriterad på hans aggressiva taktik. Det hade inte känts bra att sälja till honom utan att få sondera marknaden först, framförallt inte eftersom jag så tydligt upplevde att han försökte pressa mig till att ta ett snabbt beslut. Och dessutom - om man prutar upp sig själv 80.000 på ett par timmar, men vägrar de sista 20.000 så handlar det inte om vad lägenheten är värd - då kör man Blocket-principen om att man SKA pruta ner det man köper på för att kunna känna att man är nöjd.
Det slutade med att jag sålde till en som la ETT bud - på utgångspriset. I rena pengar förlorade jag alltså 30.000, men jag är jättenöjd med affären, med köparen och nöjd med att jag fick lov att gå ut med den på marknaden ordentligt.
Jag förstår dina synpunkter om att det är marknaden som bestämmer vad ett objekt är värt. Men tycker du verkligen det är en bra taktik att lägga "skambud" på något som legat ute ett par timmar och inte ens haft visning? Nu är detta ju inte fallet för ts, men det är många som gör så idag, och det tycker jag faktiskt är dålig stil.
Man ska ju vara medveten om (vilket jag faktiskt inte själv var innan jag satte ut min lgh till försäljning) att det handlar väldigt mycket om känslor. Jag älskade min lägenhet, och att folk kommer med skambud är som att nån skulle säga till en mor att hennes barn är fula... Kanske inte logiskt, men så är det

Det kan ju vara bra att vara medveten om som köpare i alla fall så att man inte bränner sina chanser, om det nu är något man verkligen vill ha.